אני מתנצל מראש על הפסימיות, אבל אם יש מדינה אחת שצריכה לחשוש מניצחונו של דונלד טראמפ, זוהי ישראל.



דיפלומטים הפועלים בארה"ב מנועים מטעמים מובנים מהבעת דעה פומבית על התפתחויות פוליטיות פנימיות במדינה המארחת, ובכירים בקהילה היהודית אינם אוהבים להצטייר כרואי שחורות. אבל משיחות עמם שערכתי השבוע עולה מסר חד וברור בכל הנוגע למדיניות החוץ של הממשל החדש: "היזהרי, ישראל".



"טראמפ מסוכן לעולם החופשי, לארה"ב ובמיוחד לישראל מהסיבה הפשוטה שהוא בלתי צפוי", אומר אברהם פוקסמן, המנהל הלאומי של הליגה נגד השמצה. "לגבי הבעיה הפלסטינית, טראמפ התבטא כי ינהל מדיניות מאוזנת. מה זה אומר, 'מאוזנת'? הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר נהג להשתמש במינוח הזה. זה מדאיג".



תגובות הסיפוק וקורת הרוח מצד שרים ובכירים בישראל מהתוצאות חושפות גם אי הבנה בסיסית לגבי אופיו הפוליטי של הנשיא הנבחר. בירושלים לא קולטים שטראמפ איננו ימני ואיננו רפובליקני שמרני ממסדי מקובל. להערכת בכירים אחרים בקהילה היהודית, זמן רב יחלוף עד שנושאים מדיניים בביצת המזרח התיכון יגיעו לתשומת לבו של טראמפ. אך כאשר יתחיל הנשיא הנבחר להתייחס לאזור, ישראל לא תאהב את מה שיהיה לו לומר ולהציע.



גם גורמים במרכז האו"ם גורסים כי קיים סיכוי גדול יותר שהבית הלבן בהנהגת טראמפ ילך יותר לקראת הפלסטינים מאשר שירצה להשביע את רצונה של ישראל. "טראמפ יראה בנושא הפלסטיני הזדמנות להוכיח את המקוריות שלו ואת תעוזתו", מעריך גורם מדיני בכיר בניו יורק, "וישראל תיאלץ להתעמת עם מצב מאוד לא נוח בוושינגטון".



דיפלומטים זרים, ביניהם כאלה המזוהים כימניים, מביעים חשש מהבורות של טראמפ ומחוסר ניסיונו המוחלט בכל הנוגע למדיניות חוץ וליחסים בינלאומיים. "אני לא רואה בסביבתו הקרובה אישיות הראויה באמת ומוכשרת לכהונת מזכיר המדינה", אמר בשיחה שגריר ממדינה אסייתית. "שים לב, מי היו הראשונים שצהלו וקפצו משמחה על ניצחונו של טראמפ?", אומר דיפלומט מערבי, "נשיא רוסיה פוטין ובית הנבחרים במוסקבה. וזה לא מקרי. בקרמלין מבינים היטב את הרווח הפוליטי־מדיני הצפוי לרוסיה משיתוף הפעולה עם טראמפ". שר המשפטים של גרמניה הייקו מאס אמר "העולם לא ייהרס, אבל יהפוך משוגע יותר", ואילו שר החוץ של צרפת ז'אן־מארק איירו תמה, "מה יקרה להסכם האקלים ומה יקרה להסכם הגרעין עם איראן?". הוא הוסיף כי "אישיותו של טראמפ מעוררת תימהון".



הדעה הרווחת לאחר הבחירות היא כי רבות מההצהרות וההבטחות שפיזר טראמפ בתעמולת הקמפיין שלו לא יגיעו אפילו לסף של מימוש וביצוע. טראמפ לא יבנה חומה בגבול מקסיקו, כי לא ישיג את התקציב הענק הדרוש לכך; הוא לא יגרש שוהים בלתי חוקיים מארה"ב, כי מדובר במיליוני בני אדם, כולל נשים וילדים שכדי לגרשם טראמפ יצטרך להעלותם לרכבות ולאוטובוסים - מראה שיקומם את העולם; הוא גם לא יבטל את הסכם הגרעין עם איראן, משום שנשיא רוסיה, חביבו ויקירו, אוהד ותומך המשטר בטהרן, לא יניח לו לבצע מהלך כזה. ולידיעת ממשלת ישראל, כנראה שהוא גם לא יעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים. "תרשום", אמר בשיחה יהודי המקורב לגורמים אחדים הנמנים עם מקורביו של טראמפ. "הסיכויים שיעביר את השגרירות קלושים ביותר. הוא לא יבצע מהלך כזה כאשר יתברר לו שבכך ירגיז את מצרים, את סעודיה, את מדינות המפרץ ואת העולם המוסלמי".



עבור יהודים המעורבים בתחום היחסים עם ישראל, ניצחונו של טראמפ מקבל משמעות לא נעימה נוספת. הרוב הגורף של יהודי ארה"ב הצביע בעד הילרי קלינטון, ולא רק בגלל התמיכה היהודית המסורתית במועמד המפלגה הדמוקרטית. בהתמודדות הנוכחית יהודים נהרו למחנה של קלינטון גם מתוך תיעוב לטראמפ. עבורם טראמפ הוא ניגוד טוטאלי לא רק לערכים ליברליים אלא גם לערכי מוסר וחברה יהודיים בסיסיים.



כדייר בבית הלבן טראמפ יהיה בגדר "סדין אדום" ליהודים רבים. "אני לא מבין ולא מסוגל לקלוט איך זה שבמדינת ישראל טראמפ הוא דמות אהודה ופופולרית", אמר לי בשיחה רב רפורמי. "אני חושש שהסתירה הזאת ביחס כלפי טראמפ בין ישראל לרוב יהודי אמריקה יחריף עוד יותר את משבר היחסים ויאיץ עוד יותר את תהליך ההתרחקות מישראל, המתחזק במיוחד בקרב הדור היהודי הצעיר".