היה יפה מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לכלול בנאום שנשא שלשום בכנס הפדרציות היהודיות המתקיים בוושינגטון הצהרה שהוא מחויב להסכם מתווה הכותל שנועד ליצור נגישות לכותל המערבי ליהודים ויהודיות השייכים לתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית. בניגוד לכנסים השנתיים של השדולה היהודית איפא"ק, הארגון האולטרה ימני, שראשיו שומרים בדרך קבע על מאגר של מחיאות כפיים מובטחות לכל נאום שנתניהו נושא בפניהם - ראש הממשלה הבין כי ראשי ופעילי הפדרציות היהודיות מייצגים את הרוב הליברלי הגדול והמכריע בקהילה היהודית בארצות הברית. לכן החליט שחשוב להזכיר לרוב היהודי הזה, הכולל מיליוני יהודים רפורמים וקונסרבטיביים, שהוא עדיין מחויב להסכם הכותל.



באופן אירוני, דווקא המחווה הזאת חשפה את ראש הממשלה כמנותק מהמציאות בקהילה ובלתי אמין. דבריו על הסכם הכותל הוכיחו כי נתניהו פשוט לא מודע או מתעלם ביודעין מהנזק העצום שאי יישומו המתמשך של הסכם הכותל יחד עם העיכוב בביצוע הבג"ץ בנושא המקוואות גרמו לתדמיתו ולמעמדו בקהילה. או שהוא לא יודע ומכיר או שהוא מזלזל בהלכי הרוח העוינים כלפיו, מהתחושות של ריחוק והתנכרות ומהתגובות נגדו הרווחים בקרב חלקים גדולים בקהילה זה כבר.



דווקא התייחסותו של נתניהו להסכם הכולל הבליט והדגיש את האבסורד ואת העוול שהסכם שאושר בממשלה יישומו מתעכב באופן שרירותי שפוגע, מעליב ומשפיל את שני הזרמים הלא אורתודוקסים בקהילה, שמונים לפי סקרים מעודכנים כשלושה מיליון יהודים בארה"ב ועוד מאות אלפים יהודים בקהילות אירופיות. בנאומו העצים ראש הממשלה את משבר אי האימון כלפיו.



חברי הקהילה הרפורמית בכותל. צילום: Y.R
חברי הקהילה הרפורמית בכותל. צילום: Y.R



קידום יישומו המעשי של הסכם הכותל מצריך מה שראש הממשלה הגדיר "דיפלומטיה שקטה בין יהודים ליהודים". ההצהרה קוממה את הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בצפון אמריקה. בשיחה בלעדית ל'מעריב' אמר ג'ייקובס, "דיפלומטיה שקטה עובדת עד שהיא לא עובדת". ג'ייקובס, איש נעים הליכות ורך דיבור איננו מצליח לשמור על שלוות רוחו. "נשאנו ונתנו עם ראש הממשלה במשך ארבע שנים. כל פעם הוא ביקש שניתן לו זמן לעצב את ההסכם. הוא עיצב הסכם. אבל עכשיו הוא איננו מוכן ואיננו רוצה לבצע החלטה שאושרה ונתמכה בממשלה שלו".



ג'ייקובס, חובש כיפה סרוגה, הדובר עברית רהוטה והנחשב לאחד האישים המוערכים והמקובלים בקרב רוב-רובה של הקהילה מתריע, "הזמן לשקט ולשתיקה עבר חלף. למיליונים יהודים בצפון אמריקה וברחבי העולם נמאס מהאי שוויון והאפליה כלפיהם במדינה שצריכה וחייבת להתייחס לכל היהודים באופן הוגן". ג'ייקובס המרבה לבקר בישראל טוען, "הרוב הגדול בציבור בישראל מתנגד ומואס מתפיסת החנק שיש לממסד האולטרה אורתודוקסי בחיי היומיום בישראל".



מנימת דבריו של הבכיר הרפורמי השתמע באופן ברור כי לא זאת בלבד שאין בכוונתו ובדעת עמיתיו בהנהגת התנועה לשתוק ולנהוג לפי כללי "הדיפלומטיה השקטה" שביקש ראש הממשלה – אלא שהתגובות למשבר המתמשך של אי יישומו של הסכם הכותל צפויות להשתלהב בקהילה בארה"ב ובישראל.



רב קונסרבטיבי ידוע במנהטן אמר כי "ההצהרה של נתניהו על מחויבותו להסכם הכותל הזכירה לי את מחויבותו לפתרון של שתי מדינות לשני עמים".