התקרית אתמול בגולן היא חריגה וראשונה מסוגה. ככל שידוע וככל שפורסם, זו הפעם הראשונה שיחידה של דאעש תוקפת, משטח סוריה, כוח של צה"ל. אם היו תקריות בעבר, הן לא פורסמו והיו בהיקף קטן יותר, של ירי נשק קל או פצצות מרגמה. כוח מגדוד סיור של גולני שכב במארב בדרום רמת הגולן, במשולש הגבולות עם ירדן וסוריה - אזור מחורץ בוואדיות ומצוקים תלולים, קשה לתנועה - לא הרחק מחוות התנינים.



יחידה של דאעש, רכובה על כלי רכב, הגיעה בערך בשמונה בבוקר יום ראשון, פתחה באש ממקלע כבד וירתה פגזי מרגמה ממרחק של כמה מאות מטרים משטח סוריה. אנשי המארב, שהופתעו, השיבו באש מנשקם ותוך זמן קצר כלי טיס של חיל האוויר איתר את התוקפים וירה לעברם טיל שפגע ברכבם והרג את ארבעת המחבלים.



היחידה שתקפה השתייכה לקבוצת שוהדא אל ירמוך, ארגון שבטי מקומי שהוקם ב־2012. לפני כחצי שנה התאחד הארגון עם קבוצה ג'יהאדיסטית נוספת. השם החדש של האיחוד הוא "ג'יש (צבא) חאלד בן אל־וליד", על שמו של אחד ממצביאיו המהוללים של הנביא מוחמד, שמת על אדמת סוריה במאה השביעית.


לפני כשנתיים, עוד לפני האיחוד, נשבעה הקבוצה - שמרבה להיקלע לקרבות עם ארגוני אופוזיציה אחרים, ובעיקר עם ג'בהת א־נוסרה (שגם היא שינתה את שמה לפני כמה חודשים) - אמונים ל"מדינה האסלאמית" ומנהיגה ה"חליף" אבו באקר אל בגדדי.



לאחר שכמה ממפקדיו הסורים נהרגו במלחמת האזרחים, מונה במרץ 2016 לפקד על הקבוצה מפקד שאינו סורי, הסעודי עבדאללה אל מדני. הוא מקבל את הוראותיו ממפקדת דאעש ב"בירת המדינה האסלאמית" א-ראקה.



אחת האפשרויות היא שתצפית של דאעש הבחינה בתנועת חיילי גולני בדרכם לנקודת המארב. אם זה קרה, הרי זו תקלה שלא מצופה מכוח הנע למארב, בוודאי מיחידה מובחרת. שאלה נוספת שצה"ל מנסה לתת עליה את התשובה היא אם התקרית הייתה יוזמה של מפקד הקבוצה, או שהתקבלה הוראה מפיקוד בכיר של "המדינה האסלאמית".



השקט עלול להתפוגג כהרף עין



תשובה לשאלה זו חשובה להסקת מסקנות באשר לעתיד. אם זו הייתה יוזמה מקומית, הרי שתגובת צה"ל הייתה סבירה. היא נועדה להעניש, אך גם שלא להסלים ולפתוח חזית מול דאעש בדרום הרמה.  עם זאת, ראוי לציין כי בעבר, בעיצומם של קרבות מול חזית נוסרה, הקימה שוהדא אל ירמוך את מפקדתה לא הרחק מגבול ישראל, דבר שהעיד על ביטחונה שהסכנה האורבת לארגון היא לא מישראל.



האפשרות שמדובר ביוזמה מקומית היא סבירה, במיוחד לאור העובדה שבעבר נמנעו אנשי הקבוצה להתעמת עם ישראל, וגם משום שדאעש מצוי במגמת היחלשות בולטת בעיראק וגם בסוריה. אך אם ההוראה הגיעה ממפקדת דאעש, הרי יש בכך כדי לאותת כי אולי הוחלט ב"מדינה האסלאמית", דווקא בשל מצוקתם הרבה במלחמה מול צבא עיראק, צבא סוריה, איראן, חיזבאללה, הקואליציה האמריקאית ורוסיה - לעורר פרובוקציה נגד ישראל.



אפשר להעריך כי צה"ל מנסה מאז התקרית לאסוף מידע רב ככל האפשר כדי לנתחה. העובדה שהדרג המדיני וצה"ל החליטו שלא להגיב בתגובה קשה יותר יכולה להצביע כי אפשר שמדובר באירוע מקומי, חריג ולא בשינוי מגמה. בכל מקרה, שוב הוכח כי השקט בגבולותיה של ישראל בסיני וברמת הגולן עלול כהרף עין להתפוגג.