שריפות הן עסק ביש שנוגע בעיקר לנפגעים. שימוש פוליטי, דמגוגי ומסית בשריפות הוא עסק מלוכלך, מסוכן ונוגע לכולם. הלהבות וענני העשן פינו את מקומם לענני סערה, אבל הכתמים השחורים שהשאירה אחריה האש על הקרקע וההסתה הממוסדת של ממשלת הימין במרחב הציבורי עדיין איתנו. סביר להניח שהיו מציתים שפעלו ממניעים לאומניים. בכל זאת, למי ששכח, יש מאבק על שוויון בינינו לבין ערביי ישראל ומאבק אלים על עצמאות מול כיבוש ברוטאלי בינינו לבין הפלסטינים. הבעיה היא כיצד מתמודדים עם האלימות והטרור, בהם הצתות, שנובעים מהמתח האלים בינינו לבינם.

ברור שגל השריפות מעלה מיד חשד לגבי מעורבות ערבים. בהתחשב בהבנת האזור ואנשיו מדובר בחשד סביר למדי, כמו שברור שכל מצית דינו להיענש. אך לראש הממשלה ומרעיו היה דחוף להתגולל על ה"ערבים המציתים" גם ללא בדל הוכחה, כמו היו מנהיגי אספסוף. כאילו לא היו יכולים להמתין לתוצאות החקירות או שחששו שהחקירות לא יעלו דבר, או יתברר מה שהעלו החקירות בשריפת הכרמל ב 2010. גם שם דובר על "הצתות לאומניות", והחקירה העלתה שכמה נערים עישנו נרגילה בפאתי עוספייה.

הבעיה היא, כמובן, כיצד מתמודדים עם המנוע והמניע של המציתים עוד לפני שפעלו, והתשובה היא בתיקון המצב בכלל והרגעת השטח בפרט. נתניהו, שיצא לשדה הקרב, הבהיר מיד שמדובר ב"טרור הצתות". לא היה לו בדל ראיה כשמיחזר "ערבים נוהרים" באמירה "ערבים מציתים", ועדיין אין הוכחה, לפחות בזירה המרכזית בחיפה, עד הרגע שבו הרשימה הזאת משוגרת למערכת.

זה היה תרגיל נבזי בדמגוגיה רגשית, שמנצל מראות של אש משתוללת וקורבנות חסרי אונים ומשליך מן המראות הקשים על "ערבים" באשר הם ערבים, ועל הקורבנות, שהם יהודים באשר הם יהודים ולא, אולי, מסכנים שנקלעו אקראית לקו האש במזג אוויר נפיץ. החרה החזיק אחריו השר לביטחון פנים שהציע "להרוס את בתי המציתים המחבלים" והורה למשטרה כבר ביום הראשון לעקוב אחרי הרשתות החברתיות ולחקור ולעצור מיד מסיתים ערבים.

ואכן ברהט נעצר (ושוחרר בינתיים) פעיל חברתי בגלל פוסט פארודי שפרסם על ההתלהמות היהודית. אגב, לא שמעתי התייחסות דומה של השר ארדן למאות פוסטים של יהודים גזענים מהזן הידוע. כמה נוח, כמה עלוב, כמה מסוכן וכמה יעיל. וכמובן, נפתלי בנט : "רק מי שהארץ לא שייכת לו מסוגל לשרוף אותה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. גילויי סולידריות יהודית ערבית? לא בבית ספרו של בנט.

עכשיו, אגב, מתחיל הסיפור האמיתי: הכסף. הממשלה אצה לשלם (בדיבורים) על נזקי השריפה, כדי שלא תקום פה זעקה שתוביל לוועדת חקירה נוספת. בדרך כלל הביטוח אמור לכסות נזקי טבע והממשלה נזקי טרור. נחשו מה? הממשלה כבר הודיעה שמדובר בטרור, אפילו שהחקירות בקושי החלו. ומי ישלם את דמגוגיית הטרור של הממשלה? נכון, אזרחי המדינה, אנחנו הפראיירים.