ביום 16.11.16 התפרסמה באתר החדשות החרדי "כיכר השבת" ידיעה לפיה נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב יצחק יוסף עומד לכנס דיון מיוחד שכל מטרתו היא להפוך פסק דין של בית הדין הרבני האזורי בצפת, לפיו אישה שבעלה נמצא בתרדמת בנסיבות טרגיות ומצערות, תוכל לסיים את קשר הנישואים עמו. העיניים קוראות אבל המוח מסרב לקלוט. האם דייני בית הדין הגדול עומדים להשקיע מזמנם ומרצם כדי להוביל לתוצאה האכזרית, לפיה אישה תחזור להיות כבולה לבן זוגה לשעבר, שאין לו כל יכולת לתת גט? האם בית הדין הרבני הגדול מצפה כי האישה תתפלל למותו של בן זוגה לשעבר?



מבלי להיכנס לטיעונים ההלכתיים שעליהם מסתמך פסק הדין שהתיר את האישה מעגינותה, פסק הדין של בית הדין בצפת, בראשותו של הרב אוריאל לביא, אשר שילם על כך מחיר אישי כבד, אין לי ספק כי מבחינה אנושית ומוסרית אין פסק דין ראוי ממנו. ככל שדייני בית הדין הרבני הגדול סבורים שהנימוקים ההלכתיים של הרב לביא הנם שגויים, מוטלת עליהם החובה המוסרית להוציא מתחת ידיהם פתרון הלכתי אחר שיוביל להתרת האישה מעגינותה.



ההלכה המקובלת קובעת כי גט ניתן מרצונו של הבעל. אבל כששאלת הרצון כלל אינה רלוונטית, משעה שהבעל הוא צמח, לא יעלה על הדעת כי אין פתרון הלכתי שיתיר את האישה מעגינותה. לאחר פרסום פסק הדין של הרב לביא נשמעו טענות כי אכן אין פתרון בהלכה לאישה במצב כזה. פסיקה לפיה אין פתרון היא פסיקה אכזרית מאין כמותה. אם לא היה פתרון למצב כזה בעבר, האם זה אומר שאי אפשר לחדש פתרון? האם היהדות היא דת קפואה ואכזרית, שאינה יכולה לחדש חידושים? האם העובדה שהיום הטכנולוגיה הרפואית מאפשרת להמשיך חייהם של אנשים במצב של צמח שנים על גבי שנים אומרת שנשים צריכות לשלם מחיר כל כך נורא? מהי תכליתו של בית הדין הרבני הגדול והדיינים המכהנים בו אם אין להם כל יכולת, וסבורים הם שאין להם סמכות למצוא פתרונות למצבים קשים?



חשוב להבין כי מצבה של האישה, שמקרה זה עוסק בו, הוא מצב שכל אישה יכולה להיקלע אילו, בייחוד נשותיהן של מי שמשרתים בצבא. אנחנו כחברה ששואפת להיות בעלת ערכי מוסר, לא יכולים לקבל מצב בו אישה אשר בן זוגה יצא להגן על המדינה, נפגע והפך לצמח, תיוותר כלואה בנישואים שאין בהם כל תוחלת עד למות בן הזוג. אבל כמובן, הדברים נכונים ללא קשר לסיבה שהובילה למצב זה, והדוגמה היא רק לצורך הבהרת העיוות והעוול.



אני קוראת לדייני בית הדין הגדול ובראשם לנשיא בית הדין הגדול לא להיכנס לספר ההיסטוריה של העם היהודי בגלל פסיקה אכזרית כלפי נשים. נבחרתם לתפקידכם בגין בקיאותכם וידענותכם הרבה. יש לכם אחריות גם כלפי ציבור הנשים. יש לכם סמכות להוביל לפתרון מצוקתה של אישה זו ושל נשים אחרות שנקלעו למצב כזה לצערן ובעל כורכן. 



הכותבת היא מנהלת היחידה לקידום מדיניות וחקיקה במרכז רקמן לקידום מעמד האישה, אוניברסיטת בר אילן. הכותבת לא ייצגה בתיק