מאז נחיתת מטוסי ה-15-F בישראל בדצמבר 1976 לאחר כניסת השבת, מה שהביא להפלת ממשלתו של יצחק רבין בגלל פרישת המפד”ל - לא היה חיל האוויר מעורב בסיפור מביך כל כך. במשך שעות ארוכות המתינו אתמול מאות מוזמנים לטקס שבו אמורים היו לנחות בשעה 14:30 שני מטוסי ה-35-F (אדיר) הראשונים שמקבל חיל האוויר. אלא שבסופו של דבר הטקס נדחה בשש שעות. הסיבה: תנאי מזג אוויר קשים באיטליה, משם המריאו המטוסים.



זה נשמע מוזר מאוד, במיוחד משום שיצרניו, יחצ"ניו ואנשי חיל האוויר הישראלים מתפארים בכך שמדובר במטוס המתקדם ביותר בעולם, שאמור לחמוק ממכ"מים. אז מה פתאום מעכבים אותו בנמל תעופה איטלקי בגלל ראות לקויה וערפל? קצין בכיר בחיל האוויר הסביר כי בהתייעצויות שהתנהלו עם ארה”ב ועם איטליה סוכם שמכיוון שמדובר בטיסה מינהלתית ולא מבצעית, הוחלט לקרקע את ההמראה, כדי שלא לסכן את הטייסים האמריקאים ואת המטוסים.



החיסכון של טראמפ, ההפסד שלנו



וכמו שנאמר, הצרות באות בצרורות. במקביל, נשיא ארה”ב הנבחר דונלד טראמפ צייץ אתמול בטוויטר כי ייצור מטוסי ה-35-F של חברת לוקהיד מרטין “יצא מכלל שליטה”. טראמפ התייחס לתקלות הרבות שהיו בשלבי הפיתוח והייצור של המטוס, שעלו עשרות מיליארדי דולר יותר ממה שהוקצב ליצרנית על חשבון משלם המסים האמריקאי. טראמפ הבהיר כי בכוונתו לחסוך מיליארדי דולרים בכך שיצמצם את מספר המטוסים שחיל האוויר האמריקאי ירכוש.



זו בשורה רעה לישראל. המשמעות היא שעלות ייצורו של כל מטוס תעלה עתה יותר. ההערכה היא כי כל מטוס עולה לחיל האוויר הישראלי כ-100 מיליון דולר. רק באחרונה החליטה הממשלה להגדיל את ההזמנה ולרכוש 50 מטוסים, כשהמימון מגיע מתקציב הסיוע האמריקאי. אולם אם טראמפ יממש את הבטחתו, אזי 50 המטוסים שישראל תרכוש עד אמצע העשור הבא יתייקרו בעוד כמה מיליארדי דולר, שיצטרכו לבוא על חשבון רכש נשק אחר מארה”ב או שיצריכו הגדלה של תקציב הביטחון בישראל. והגדלת תקציב הביטחון תמיד באה על חשבון תקציבי הבריאות, החינוך והרווחה.



וברקע נמשך הוויכוח על איכות ה-35-F - האם הוא באמת המטוס הטוב ביותר בעולם - או שיכולותיו מוגבלות וטובות פחות ממה שסבורים אלו המרעיפים עליו שבחים.