אנטוניו גוטרש, שהושבע שלשום בטקס חגיגי במליאת עצרת האו"ם כמזכיר הכללי החדש של הארגון העולמי מתחיל את כהונת הדיפלומט מספר אחת בעולם עם מטען של כישורים, ידע וניסיון שלא היו לקודמיו. ההגדרה "האיש הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון"  כאילו נתפרה לפי מידותיו של גוטרש. המזכ"ל החדש, בן ה-67, כיהן בעבר כראש ממשלת פורטוגל שתי קדנציות (2001-1995) ונחשב לאחד מראשי הממשלות המעולים והמוצלחים שהיו למדינה. צבר מוניטין עולמיים בתפקידו כנשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי (2005-1999) והיה לדיפלומט מוערך מאוד ומתווך מצטיין במצבי משבר - תכונות שגילה בתפקיד שמילא במשך עשר שנים (2015-2005) כנציב העליון לפליטים.



אנטוניו גוטרש מקבל ארגון עולמי במצב של שפל במעמדו וחוסר יעילות בתפקודו בהיקף שאיננו זכור מאז היווסדו לפני יותר משבעים שנה ושמאיים על הרלוונטיות שלו. האו"ם זקוק באופן קריטי ודחוף לרפורמות גורפות, לצעדי התייעלות קיצוניים בכל אחד מתחומי פעילותו. הצפיות מהמזכ"ל החדש והתקוות כי ישקם את הארגון ויעדכן את הרכב מועצת הבטחון בהתאם למאזן הכוחות השורר בזירה העולמית הן גבוהות.



המזכ"ל הנכנס אנטוניו גוטרש והיוצא באן קי מון. צילום: רויטרס
המזכ"ל הנכנס אנטוניו גוטרש והיוצא באן קי מון. צילום: רויטרס



אתגרים רבים על הפרק



העיתוי של כניסתו לתפקיד הרם גם הוא מיוחד. מלחמות פנימיות שגרמו למאות אלפים של אבידות בנפש, סכסוכים אזוריים המסכנים את היציבות בעולם, מספר הפליטים והעקורים הם בהיקפים הגדולים והחמורים ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה. הערכה בניו יורק היא, שהמזכ"ל החדש יתמקד בשבועות הקרובים במאמצים לבלום את המלחמה בסוריה.



גם מבחינת ישראל נושא המזכ"ל החדש מסר מיוחד שלא היה לקודמיו. כנשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי אנטוניו גוטרש קשר וטיפח קשרי עבודה ויחסי ידידות עם מנהיגים ישראליים לשעבר. הוא ביקר בישראל ב-1990 וקיים שיחות ארוכות עם יצחק רבין ושמעון פרס ונפגש עם בכירים פלשתינים. ישראליים שמכירים אותו מקרוב אומרים כי גוטרש מתמצא היטב בנושא הסכסוך הישראלי-פלשתיני. לדבריהם, בשיחות פרטיות התבטא בעבר בביקורתיות נגד מדיניות ההתנחלויות. "אני לא תופס מדוע ישראל ממשיכה במדיניות הזאת", אמר פעם לבכיר ישראלי.



אולם, רשימת הבעיות הקריטיות, הנושאים הבוערים והצרכים הדחופים הממתינים לתשומת לבו ולטיפולו היא כל כך ארוכה, עמוסה ומטרידה שנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא בדיוק עומד בראש דאגותיו ויעבור זמן עד שיגיע אליה. אלא אם ישראל תנקוט צעד ותעשה מעשה שיאכוף עליו התייחסות לסכסוך.