ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמצא בימים אלה בביקור מדיני וכלכלי באזרבייג'ן וקזחסטן. היום (רביעי) הוא נפגש עם נשיא קזחסטן נורסולטן נזארבייב בבירה אסטנה והשניים שוחחו, בין היתר, גם על איראן. ראש הממשלה ניצל את המעמד כדי להעביר מסר למנהיגי איראן שבו הזהיר אותם כי אם יאיימו על ישראל, הם מסכנים את עצמם. נתניהו העביר את המסר באמצעות נשיא המדינה המארחת.



הדברים של נתניהו היו בתשובה לפנייתו של נשיא קזחסטן, שסיפר לו כי בשבוע הבא יגיע אליו לביקור נשיא איראן חסן רוחאני. הנשיא נזרבאייב שאל את ראש הממשלה אם הוא רוצה להעביר מסר באמצעותו וראש הממשלה השיב בחיוב. הוא אמר למארחו: "תאמר להם שלא יאיימו עלינו בהשמדה כי אנחנו לא ארנבת, אלא נמר". הוא הוסיף, עם זאת, כי אם איראן תשנה את גישתה כלפי ישראל - ירושלים תגמול לה בשינוי גישתה כלפי טהרן.



כשהנשיא שאל נתניהו אם הוא מאמין שאיראן באמת מתכוונת להשמיד את ישראל, השיב לו ראש הממשלה בחיוב. יצוין כי מאוחר יותר, לאחר שיחתם של נתניהו ונזרבאייב, התפרסם שהמנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, שב ואמר כי ישראל תחדל להתקיים תוך 25 שנה. 

יגיע לאסטנה בשבוע הבא. נשיא איראן חסן רוחאני. צילום: רויטרס
יגיע לאסטנה בשבוע הבא. נשיא איראן חסן רוחאני. צילום: רויטרס


בדרך למועצת הביטחון?


מוקדם יותר אמר נזרבאייב במסיבת עיתונאים משותפת עם נתניהו, כי ארצו מבקשת סיוע מישראל באמון כוחותיה המיוחדים, במסגרת המאבק המשותף בטרור. מסיבת העיתונאים התקיימה בארמון הנשיאות בבירת המדינה אסטנה. קודם לכן, נפגשו השניים ועוזריהם לשיחה שעסקה ביחסים בין שתי המדינות ובסוגיות בינלאומיות שונות.



נתניהו פנה לנשיא המארח ואמר לו: "אנחנו עזרנו לכם להתקבל כחברה במועצת הביטחון וכעת אנו מבקשים מכם לעזור לנו להיות גם כן חברים במועצה". קזחסטן תחל לכהן במועצת הביטחון כאחת מ-15 החברות החל מינואר 2017, ישראל חותרת להיות חברה במועצת הביטחון ב-2019. ראש הממשלה הדגיש כי אם הדבר יקרה, זה יעיד על השינוי הדרמטי שיחסי החוץ של ישראל עוברים, ועל הצלחתה של ישראל להסיר מעליה את הבידוד הבינלאומי שבעצם מוסר כל יום.



נשיא קזחסטן, ששולט ביד רמה בארצו מאז הכריזה על עצמאותה לאחר פירוק ברית המועצות, ביקר פעמיים בישראל. בשיחותיו עם נתניהו ובמסיבת העיתונאים הוא הדגיש את רצונה של ארצו להדק את שיתוף הפעולה של עם ישראל בתחומי החקלאות והטכנולוגיה שבהם מצטיינת ישראל.



קזחסטן היא מדינה מוסלמית-סונית, שמשטרה חילוני, השוכנת במרכז אסיה ועשירה במחצבים. היא מספקת גם כ-20% מתצרוכת הנפט של ישראל בהיקף של כשבע מאות מיליון דולרים לשנה. נתניהו הגיע לקזחסטן לאחר בקור קצר של כשש שעות ביום שלישי באזרבייג'ן גם היא ספקית נפט גדולה של ישראל. במרכז ביקורו באזרבייג'ן עמדה הודעת מארחו הנשיא אילחם אלייב כי ארצו חתומה על חוזים של חמישה מיליארד דולרים לרכישת נשק וציוד בטחוני מישראל.



במוקד הביקור בקזחסטן עומדים הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות ובמקביל לביקור ראש הממשלה מתקיימת ועידה בהשתתפות מאות אנשי עסקים משתי המדינות. נתניהו נשא דברים בפניהם וקרא לאנשי העסקים הקזחיים לגלות את הפוטנציאל העסקי של ישראל ולהגביר את שתוף הפעולה שלהם עמה.



השר זאב אלקין הנלווה לביקור, אמר ל"מעריב-ג'רוזלם פוסט", כי "קזחסטן היא מדינה ענקית עשירה במחצבי טבע שמקיימת שרים הדוקים עם רוסיה וסין, ויש לה גם יחסים טובים עם ארצות הברית". לדבריו, מעמדו המיוחד זה יכול להפוך לגשר חשוב עבור הכלכלה הישראלית ולסייע לחברות מישראל להיכנס באמצעותה לשוק הסיני. "ישראל עדיין לא גלתה את הפוטנציאל הקזחי וזה גם אחריות ממשלת ישראל לקדם את העסקים עמה", הוסיף.