יום המורה שחל היום (חמישי) הוא דרך להאיר בזרקור את התפקיד המרכזי של המורה מול התלמידים בתקופת לימודיהם. מסגרת הלימודים מתבססת על ארבעה מרכיבים: המורים, התלמידים, הסביבה (ההורים) והתכנים הנלמדים בכיתות. בתוך תחומי בית הספר, דמות המורה כנראה עולה על כל השלושה.



במאה ה־21 ישנה חשיבות יתרה לתפקידו של המורה. התפתחות הרשתות החברתיות יצרה פלטפורמה תת־תודעתית שנסתרת מעיני הסגל החינוכי, ולא פעם התנהגות התלמיד במציאות נובעת מתפיסת דמותו שבאה לידי ביטוי בתוך הרשתות החברתיות. על פי דוח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2016 שפרסמה בזק, כ־70% מהגולשים נחשפו לשיימינג ברשתות החברתיות בשנה החולפת, וכ־30% מבני הנוער חוו בעצמם שיימינג או מכירים אישית מישהו שחווה.



המודעות לשינויים שחלו בחברה הישראלית, בהם הקדמה הטכנולוגית והשימוש באינטרנט, מעלה צורך חדש שעיקרו התאמת בית הספר ודמות המורה לשינויים הטכנולוגיים המתקיימים במאה ה־21. הטכנולוגיה החדישה מגבירה את המפגש עם האחר והשונה ופותחת בפני הנוער של היום עולם של ידע אינסופי, חדשנות, יצירתיות ומרחב אישי רב. מאידך גיסא, הטכנולוגיה של היום גם מזמנת חדירה לחיים האישיים, היעדר אמפתיה, פגיעה אישית ברשתות החברתיות וחשיפה לתכנים בלתי הולמים.



ההתפתחות הטכנולוגית המואצת שאנו חווים בשנים האחרונות מוכיחה כי שנת 2017 תהיה טכנולוגית, מתקדמת ומהירה יותר עבור המורים. לכן ישנה חשיבות רבה לידע של הסגל הפדגוגי בנוגע לעולם הרשתות החברתיות ולתפקידם, לטוב או לרע (לעומת השיימינג, על פי אותו דוח, כ־85% מהגולשים נחשפו לבקשות לעזרה – למשל, כלכלית, רפואית או אימוץ חיות).



אם הסגל החינוכי יעמיק בהשלכות של ההתפתחות הטכנולוגית, מורים יוכלו להבין טוב יותר את עולמם של בני הנוער, שהשתנה לבלי היכר בעשר השנים האחרונות. אין המורים יכולים לדעת את רזי העידן הטכנולוגי טוב יותר מבני הנוער שגדלים היום עם הטלפון החכם. אין המורים יכולים להשיג את בני הנוער בידע הטכנולוגי. אך זה לא אומר שצריך להשאיר אותם לבד על המגרש הווירטואלי. הכרת האינטרנט, על מגרעותיו ויתרונותיו, תגרום למורים להבין מה מעניין את בני הנוער, באילו אתרים הם גולשים, מה משך הזמן שבו הם מבלים ברשתות החברתיות ומה ההיקף של הבריונות ברשת.



הפילוסוף הגרמני גאורג וילהלם פרידריך הגל אמר כי "הפדגוגיה היא האמנות של עיצוב אדם מוסרי". מערכת החינוך אינה מתפקדת רק כמערכת של הוראה, אכיפת משמעת והטמעת ידע, אלא אמונה גם על עיצוב תודעתו המוסרית והנכונה של תלמידיה - לא רק בעולם האמיתי, אלא גם בעולם הווירטואלי. חיבור המורים לרשתות החברתיות והבנתן יכולים להביא לחיזוק מעמד המורה בעיני התלמידים ולצמצום הפערים ביניהם. הבנת נושא הרשתות החברתיות תהפוך את מערכת החינוך לחדשנית, מהפכנית ומותאמת לימינו אנו, ובעיקר תאפשר שיח חדש בין המורה והתלמידים – שיח הקשור לאמפתיה ולהבנת האחר, שמעודד רגישות כלפי הזולת ומקדם בחירה וערכים - בדיוק במקום שבו מתחבר העולם הווירטואלי לעולם האמיתי. 



הכותבת הנה מנכ"לית עמותת דרייב, העוסקת בפיתוח תוכניות לאומיות לחיזוק החוסן האישי והמצוינות