צריך לשאול את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ישראל באו"ם דני דנון, למה המאמצים הישראלים לסיכול הצעת ההחלטה המצרית במועצת הביטחון מכוונים רק להשיג וטו אמריקאי? גם רוסיה, כמו ארה"ב, היא חברה במועדון האקסקלוסיבי של חמש המעצמות שלהן זכות ווטו בהצבעות במועצה. מדוע אין מאמץ מיוחד מצד ישראל לבקש ולשדל את רוסיה שתנצל את זכות הווטו שלה לסיכול היוזמה המצרית?



הרי נתניהו מתהדר ביחסיו הידידותיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. היו לראש הממשלה פגישות רבות עם פוטין, פגישות שתמיד הוגדרו כ'טובות ומועילות'. אז מדוע הציוץ בטוויטר ששיגר ראש הממשלה היה מסר דחוף דווקא לארה"ב? מדוע דווקא "ארה"ב צריכה להטיל על ההחלטה האנטי ישראלית במועצת הביטחון של האו"ם"? מדוע ראש הממשלה לא מרים טלפון לקרמלין ומקיים שיחה ידידותית עם רעהו ולדימיר פוטין ומשכנע אותו להורות לשגרירו באו"ם למנוע את ההצעה המצרית? מדוע שראש הממשלה לא יעמיד למבחן את מאמצי התקרבותו לפוטין בשעת דחק מדינית?



התשובה היא שלידידות ולתמיכה האמריקאית באו"ם אין תחליף. מאז ממשל הנשיא רייגן, המדיניות הרשמית של ארה"ב בנושא ההתנחלויות היא שהתנחלויות אינן חוקיות, ולמרות זאת, כל פעם שעלתה במועצת הביטחון יוזמה שכללה סעיף אופרטיבי נגד ההתנחלויות ארה"ב הטילה ווטו ומנעה את היוזמה. בשנת 2011 ניצלה ארה"ב את זכות הווטו שלו וסיכלה הצעת החלטה שהוקיעה את ההתנחלויות. במקרים אחרים, ארה"ב פעלה מאחורי הקלעים ומנעה מראש העלאת יוזמות נגד ההתנחלויות.





שינוי בהלכי הרוח בסביבת הנשיא



ארה"ב מעכבת מזה למעלה משנתיים הצעת החלטה צרפתית הכוללת מתווה לשיחות שלום. הסיבה היא, שארה"ב מתנגדת באופן עקרוני ועקבי להתערבות של מועצת הביטחון במאמצים לקידום פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני - תחום שהממשלים האמריקאים, במיוחד ממשלו של הנשיא ברק אובמה, ראו כבלעדי לטיפול ולתיווך של הדיפלומטיה האמריקאית.



גם דנון הפיץ הודעה שכללה תגובה חריפה להצעת ההחלטה המצרית. "זוהי התגלמות האבסורד והצביעות של האו"ם. החלטה כזאת לא תקדם שום תהליך אלא רק תהיה פרס של האו"ם למדיניות ההסתה והטרור של הפלסטינית", וסיים את הודעתו בפנייה לארה"ב, "אנו מצפים מידידתנו הגדולה ביותר לא לתת להחלטה החד-צדדית והאנטי-ישראלית לעבור". גם בדעתו של דנון לא עלה לפנות לרוסיה. אפשר להבין אותו. השגריר יודע היטב כי אין סיכוי שרוסיה תטיל ווטו על הצעת ההחלטה ועוד הצעה שהיא יוזמה של מדינה ערבית מרכזית.



ההערכות בניו יורק כרגע מעורבות. יש דיפלומטים הגורסים כי הנשיא ברק אובמה יורה לשגרירה סמנתה פאוור להטיל ווטו. פאוור ידועה כשומרת האינטרסים של ישראל בזירת האו"ם ולוחמת נגד כל ניסיון לפגוע בישראל. אך יש גורמים אחרים הסבורים כי חוק ההסדרה שעבר בכנסת והפעילות הגורפת של השר נפתלי בנט להתרחבות ההתנחלויות השפיעו על הלכי הרוח בקרב החוג האינטימי של יועצי הנשיא אובמה, שנוטים להצטרף לתמיכה בהצעת ההחלטה המצרית כמהלך שיבהיר שארה"ב לא מתכוונת להעניק פרס ולעודד מדיניות ששואפת להרחיב את בניית ההתנחלויות ולשים קץ לסיכוי כל שהוא לפתרון מדיני לסכסוך.



שומרת האינטרס הישראלי באו"ם. סמנתה פאוור, צילום: רויטרס
שומרת האינטרס הישראלי באו"ם. סמנתה פאוור, צילום: רויטרס