אחרי שמונה שנים שבהן נשיא ארצות הברית ברק אובמה נכשל שוב ושוב להניע את תהליך השלום באזור, הוא מסיים את כהונתו באקורד סיום צורם. הוא היה יכול לעשות זאת ממזמן, להילחם נגד ההתנחלויות ולא להסתפק בגינויים רפים של מחלקת המדינה, לקדם החלטה מסוג זה ולהימנע מוטו בהחלטות אחרות. אבל הוא בחר לעשות זאת ברגע האחרון - במהלך שנדמה שהוא סוג של נקמה אישית בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו רגע לפני שהוא עוזב ומשאיר את הממשל הבא להתמודד עם הכאוס בשטח. יש כאלה שיגידו שמדובר במהלך צפוי, סוג של התפרצות מובנת על נתניהו שניהל איתו מערכת יחסים עכורה במיוחד אך יש פה גם הפניית אצבע משולשת אל עבר הנשיא הנכנס דונלד טראמפ וניסיון לכפות עליו את מדיניותו.



בירושלים זעמו: "אובמה בגד בנו ובעם היהודי כולו". הגורמים המדיניים הבכירים ביותר יצאו במתקפה: "אובמה וקרי בישלו את ההחלטה הזו מאחורי הגב. זו התנהגות קטנה. פתטית". לשכת ראש הממשלה ויתרה על הפורמליות כששחררה את התגובה: "ישראל דוחה את ההחלטה האנטי-ישראלית הבזויה באו"ם ולא תכפיף את עצמה אליה", ותקפו אישית את נשיא ארה"ב: "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים". הם חתמו את ההודעה בראייה לעתיד: "ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקאים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת". דברים אלו מצטרפים להתקפה חריפה מפי מקורות ישראלים מוקדם יותר שאמרו לסוכנות רויטרס כי הנשיא אובמה ומזכיר המדינה ג'ון קרי, פועלים יחדיו בכדי שההחלטה תעבור. 



"אובמה וקרי בישלו את ההחלטה מאחורי הגב". אובמה ונתניהו. צילום: רויטרס
"אובמה וקרי בישלו את ההחלטה מאחורי הגב". אובמה ונתניהו. צילום: רויטרס



הבעיה שההחלטה הזו באו"ם עלולה להפוך את ישראל למדינה פושעת, כמו דרום אפריקה בימי האפרטהייד ואז להביא לתביעות נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. בעיה נוספת היא הסנקציות שנגזרות מההחלטה על ישראל מצד האו"ם ובאופן בילטרלי בין המדינות. "במזרח התיכון המדמם, כשבסוריה טובחים במאות אלפים, לא כדאי להפוך את הדמוקרטיה היחידה לפושעת", אמרו בליכוד.



גם לראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון ההחלטה הזו היא בשורה רעה מאחר והם יכולים להיות חשופים לתביעות אישיות בבתי דין ברחבי העולם. המהלך של אובמה מרחיק את השלום. הוא דוחף את הממשל בישראל בדיוק לכיוון ההפוך. לקידום חוקי סיפוח, המשך בנייה וחיזוק ההתיישבות. אנשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, יואב קיש ובצלאל סמוטריץ, יעלו מחר לוועדת השרים לענייני חקיקה את חוק החלת הריבונות על מעלה אדומים, כתגובה להחלטה.



עכשיו, אומרים בירושלים, צריך לחכות בסבלנות לנשיא טראמפ שכבר הביע את דעתו לאחר ההצבעה ואמר שאחרי ה-20 בינואר הכל יהיה שונה. הוא כבר יוביל מהלך שלא ישאיר זכר למורשתו של אובמה.