אוקיינוס של מילים נשפך כדי לתאר את האיוולת הטמונה בהטלת קנס על מחזיקי שלוש דירות, ללא הועיל. החוק החדש הופך לעובדה שספק רב אם תשתנה בעקבות עתירות לבג"ץ. המהלך הדגול של שר האוצר משה כחלון וראשי משרדו, בין יתר עוולותיו, יגרום לעלייה נוספת במחירי הדירות השכורות. אבל מעבר לכל מה שכבר נאמר, הוא יגרום להאצת בריחת ההון הגדולה מהמשק הישראלי. בשנים האחרונות מנשבת רוח פופוליסטית־קומוניסטית רעה אצל חלק מקובעי הדעה, והיא משפיעה רבות על מדיניות הממשלה. הרוח הזאת, יחד עם מלחמת החורמה המוזרה שמנהל כחלון נגד משקיעי הנדל"ן, גורמות נזק כלכלי וחברתי עצום ממדים למשק ולמדינה.



רק לפני שבוע חזרתי מפלורידה, ארצות הברית, שם מצאו ישראלים רבים מטרה ראויה להשקיע את עיקר החסכונות שלהם. מדובר בשכירים, עובדי מדינה, עצמאים קטנים, ממש לא טייקונים, שמשקיעים בבתים צמודי קרקע, ב"מולטי פמילי" (קומפלקסים) ואפילו בעסקאות פיתוח. מיעוטם עושים את זה באופן ישיר או עם שותפים מקומיים, מרביתם פועלים דרך חברות שמתמחות בכך. כל מי שעוסק בתחום מרגיש שבארצות הברית מכבדים את ההשקעה שלו בנדל"ן ולא מנסים להתעמר בו שיטתית, בניגוד לנהוג בארץ הקודש. הרשויות האמריקאיות משתוקקות לכל הדברים הטובים שההשקעה וההון מביאים איתם.



בראש ובראשונה מקומות עבודה. קשה לדמיין לכמה משרות ממנים ישראלים בארצות הברית. הם מחזיקים עובדי חברות בנייה, שיפוצניקים, מתווכים, עורכי דין, עובדי בנקים, מעצבי פנים, מוכרים בחנויות ומה לא. כל המשרות הללו נובעות מההשקעות שנוצרו מהכסף שבא מישראל. הן משפרות את המצב במיאמי, ניו יורק או דאלאס, שלא לדבר על ברלין ולונדון. רק בגלל פופוליזם פסאודו־קומוניסטי בשיח הציבורי ואובדן דרך במשרד האוצר, הג'ובים האלו נוצרים שם ולא בתל אביב, ירושלים או כרמיאל.




מי המציא את מס הרכישה? למה אדם צריך להיענש על כך שרכש דירה?



דווקא שלטונות המס האמריקאים, הידועים לכאורה לשמצה, מפגינים גישה פרו־עסקית ופרו־השקעות בנדל"ן פרטי. כך, למשל, אין בארצות הברית מס רכישה, ובצדק. למה לעזאזל צריך אדם להיענש על כך שהוא רכש דירה? מי המציא את אמצעי סחיטת הכסף הזה, במיוחד כאשר מדובר בזוגות צעירים ורוכשי נכס ראשון? המס שצודק להטיל הוא מס שבח או רווחי הון, אבל ה־IRS האמריקאי נותן לך לדחות את התשלום על רווח ממכירת נכס, אם תשקיע את הכסף בנכס מקרקעין אחר. ולתשומת לבכם - האמריקאים ממש לא אידיוטים. האפשרות שמוקנית למוכר דירה לקחת את הרווח, להוסיף עליו את סכום המס ולהשקיע מחדש בנכס נדל"ן אחר, מספקת תמריץ להחזרת הרווחים לשוק. להניע את הכלכלה לטובת האזרחים כולם.



אלא שהראש היהודי ממציא לנו אינסוף פטנטים להוצאת הנשמה מכל מי שרוצה להשקיע אצלנו. איך שלא להותיר אף אפיק סולידי וסביר להשקעה, והאלטרנטיבות שמציע היום האוצר הן לא יותר מפתטיות.



לפי החוק החדש, נקבעה תקופה בה יוכלו בעלי הדירות למכור את הדירה השלישית ללא מס שבח. בסופה כל מי שלא יצליח לגלגל את הקנס של האוצר על השוכרים שלו, יחפש לקנות משהו מעבר לים. איזשהו נתיב של תשואה סולידית עם פוטנציאל לעליית ערך. כך מדינת ישראל תמשיך להכריח את אזרחיה הנאמנים להעביר את החסכונות שלהם לחו"ל, בניגוד לכל היגיון ודרך של אומה שפויה.