שלום דומרני הטיל השבוע פצצה באולם בית המשפט המחוזי בבאר שבע. הוא ושלושה מאנשיו הודיעו כי החליטו לחזור בהם מהסיכום על הסדר הטיעון שנמסר בישיבה הקודמת, שבו נקבע כי דומרני ירצה שש שנות מאסר וכל אחד מאנשיו ירצה שנתיים עד ארבע שנים. עקב הסכמתם העקרונית נדחתה ברגע האחרון עדותו של עד המדינה, שעליה מבוססים כתבי האישום בפרשת "בלוק חוסם" נגד דומרני ואנשיו ונגד האחים סטיב ושלומי אקריש מאשדוד, שלהם מיוחס גם תיק רצח של עבריין מאשדוד.



לפי עד המדינה, האחים אקריש אמרו לו שדומרני מבקש לפגוע ביריבים אשדודים, "הכנופיה הגרוזינית", ואנשיו אף מממנים את האחים ומציידים אותם באמצעי לחימה. המשטרה חיזקה את עדויות עד המדינה, עם הקלטות שבהן הוא מדובב במשך לילות שלמים את חבריו לדבר על דומרני, עם איכונים טלפוניים, מעקבים, נשק גנוב ועוד פריטים, הגם שלדומרני עצמו עד המדינה לא הגיע. על בסיס הראיות לכאורה נעצרו הנאשמים עד תום ההליכים, ומכאן נולד הדחף להסדר טיעון.



ב־18 בדצמבר הגיעו אנשי התוכנית להגנת עדים לבית המשפט בבאר שבע עם עד המדינה. במקביל, מהשעה תשע בבוקר, התובעים והסנגורים נכנסו לישורת האחרונה במשא ומתן להסדר. לשם כך היה צורך להפגיש בין שתי קבוצות הנאשמים, מה שלא התאפשר מאחר שהאחים אקריש מוגדרים עדי תביעה נגד דומרני והופרדו ממנו. בחקירת המשטרה הם אמרו שרק התרברבו, אבל במשפט סירבו לומר אפילו את זה, בטענה שעם כל הכבוד לדומרני הגדול, הם עומדים למשפט בתיק רצח וכל מילה עשויה לסבך אותם.



הסנגורים הפצירו במגשרת, השופטת שרה דברת, לאפשר להם להפגיש את שתי הקבוצות, והאישור ניתן. מפקד יחידת ליווי העצירים נחשון הבהיר לדומרני, "אם אני קולט דיבור לא במקום, פוזה, מבט, אני בשנייה מפזר את ההפגנה". דומרני נתן את מילתו, והאקרישים הוכנסו לצד השני באולם, ובתווך ניצבו מאבטחי משמר בתי המשפט ולוחמי יחידת הליווי. אט־אט הפשירה האווירה, ומפקד נחשון אפשר לשתי החבורות להסתודד בפרטיות יחסית באחת מפינות האולם.



כך סוכמו הפרטים האחרונים בהסדר הטיעון, ועקרונותיו הוצגו לשופטת המגשרת. רגע לפני סיום הדיון אמר דומרני למגשרת: "אני אקבל שש שנים, בסדר, אבל תנסי להוריד משהו לסטיב אקריש". השופטת דברת נעתרה והפחיתה את עונשו בתיק רצח ועבירות אמל"ח מ־18 שנה כמסוכם ל־17, אבל אז דומרני הפעיל את קסמיו האישיים וביקש עוד קווץ' מכבוד השופטת, שהפחיתה חודשיים נוספים.



שמחים וטובי לב עברו הנאשמים והמשפטנים לאולם של הרכב השופטים, יורם צלקובניק, אליהו ביתן ויעקב פרסקי. בעוד אנשי המקצוע דנים במועד להצגה רשמית של ההסדר, בטרם יתחרטו הצדדים, דומרני אמר לשופטים במעין התפייסות ומנהיגות: "אני נותן את המילה שלי, שהות ארוכה יותר לא תפגע בהסדר הטיעון המתגבש".



הקלטת הלוהטת



מה גרם לדומרני לחזור בו השבוע? החלטה שקיבלה נשיאת בית משפט העליון השופטת מרים נאור בעניינו של מוטי בניטה מאשקלון, עורך דין לשעבר שהורחק מלשכת עורכי הדין עקב הסתבכות כלכלית, אבל נותר יועץ קרוב של דומרני.



כחודשיים לאחר הגשת כתבי האישום, עורכי הדין דוד יפתח ומשה יוחאי הגישו לפרקליטות קלטת שבה נשמע אדם בשם שלומי בסה מדבר עם שלומי אקריש ונוזף בו על כך שהם משתמשים בשמו של דומרני. ההגנה טענה כי מדובר בשיחה שהוקלטה לפני המעצרים והיא מצביעה על התנהלות האחים אקריש, שהתרברבו על כך שדומרני הזמין מהם את החיסול של "הגרוזינים" וסיפק להם נשק.



בפרקליטות הבינו שהקלטת עשויה למוטט את האישומים נגד דומרני. לפיכך נשלחו בלשים לערוך חיפוש בביתו של בניטה, בחשד שהוא עומד מאחורי פברוק הקלטת שתחלץ את ראש הארגון. על צו החיפוש חתם היועץ המשפטי של ימ"ר לכיש, עו"ד אביעד כץ, בנה של נשיאת בית המשפט המחוזי דרום בבאר שבע, השופטת רויטל יפה כץ.



באמצעות עו"ד ליה פלוס פנה בניטה לבית משפט השלום באשקלון וביקש למנוע שימוש בחומרים שבמחשבו, שכן הם חוסים תחת הגנת יחסי עורך דין־לקוח, ושייכים לסנגורים במשפט דומרני. השופטת ענת חולתא החליטה לעיין בחומרים ולקבוע מה רלוונטי לחקירה, בכפוף להערות בניטה. כעבור חודשיים התברר כי השופטת העבירה למשטרה חומרים מסוימים בלי להיוועץ כפי שקבעה בעצמה, ועל כך הגיש בניטה עתירה לבית המשפט המחוזי דרום. העתירה נדחתה.



בצר לו עתר בניטה לבית משפט העליון, בדרישה להעביר את הדיון מבית המשפט המחוזי דרום, שם כפופים השופטים לנשיאת בית המשפט, שהיא כאמור אמו של היועץ המשפטי לימ"ר לכיש אשר חתום על צו חיפוש במחשבו. העתירה נדונה על ידי השופטת נאור, שהורתה על העברת הדיון מבית המשפט המחוזי בבאר שבע לאלתר. השופטת קבעה שלפחות למראית עין, מוטב היה שתיק שבו מעורב בנה של נשיאת בית המשפט יידון בפני בית משפט אחר, גם אם אין חובה לפסול את כל השופטים, וגם אם הנשיאה כץ לא הייתה מעורבת בהחלטות.


מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה: "הנשיאה רויטל יפה כץ ממדרת עצמה מטיפול בתיקים שבהם מעורב בנה בכובעו המקצועי, לרבות תיקים הנוגעים לפרשייה נשוא הכתבה".



פליק פלאק



העיקרון שהביעה הנשיאה נאור הגיע השבוע לידיעת דומרני, שהדהים את הסנגורים כאשר ביטל את הסדר הטיעון, ובכוונתו לבקש להעביר גם את המשפט שלו מהמחוזי באר שבע.



מתחילת הדרך היו לדומרני תלונות נגד השופט אליהו ביתן, אשר יושב בהרכב השופטים במשפטו. אחיו של השופט הוא ניצב דוד ביתן, מפקד מחוז דרום במשטרה, שדומרני הוא היעד הבכיר שלו. מלבד זאת, טרם מינויו לשופט היה ביתן פרקליטה של ישיבת הרב יעקב איפרגן (הרנטגן), עד תביעה מרכזי נגד דומרני בתיק "הבאבות מנתיבות".



הסנגורים של דומרני, עו"ד אביגדור פלדמן וימימה אברמוביץ ממשרדו, נמנעו אומנם מלבקש פסילה של השופט ביתן עקב תפקידו של אחיו כמפקד מחוז דרום והקשר החברי והמקצועי ל"רנטגן", אולם הם נעתרו לדרישת הלקוח כאשר השופט ביתן התבטא בעניין הסדר הטיעון המתגבש. "אתה לא מוכן לקבל את זה?", אמר לדומרני ופנה מיד לתביעה, "ואתם מוכנים להסכים לדבר הזה?".



דומרני הכועס העיר לשופט כי הוא חייב לפסול את עצמו, משום שהוא מקורב ל"רנטגן" שסיבך אותו בעבר, והוא אח של מפקד המחוז. אך ללא הועיל, השופט ביתן סירב לפסול את עצמו. המשך יבוא.



מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה: "במהלך הדיונים בפרשה זו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע לא הועלתה כלפי השופט ביתן כל טענה מן הטענות של נשוא הכתבה".



רשימות נוספות של אמיר זוהר ב־POSTA.CO.IL