איזו שמחה, חוגגת פרשניתנו לענייני תוכן וטחינה: לימין הקיצוני יש סוף-סוף תוכנית. כל הזמן טענו אויבינו מבַּיִת שלימין האמוני, המשיחי, המתנחלי, אין חזון ברור ורציונלי לעתיד המדינה. כי זה הימין הקיצוני, שגורר את הליכוד הרופס ואת מנהיגו, הביבי של כולנו; הימין שיילחם עד טיפות דמן האחרונות של רגב וחוטובלי נגד רעיון העוועים של שתי מדינות לשני עמים, שהציע מנהיגו; זה שיכפה עלינו חוקים עוקפי חוק, מתמרני בג"ץ והופכי דמוקרטיה ומוסר; יגשים את הסיפוח וההסדרה ויבנה את יו"ש מולדת אבותינו – לימין הזה יש סוף־סוף תוכנית גואלת, והגה אותה ח"כ יואב קיש.



אכן, בימים שהליכוד כמרקחה סביב מעללי שליט המשילוּת שלנו, מוצא ח"כ אמיץ אחד זמן לתחמן תוכניות ולפתור את הסודוקו הלאומי. אומנם, מפת יו"ש החדשה שהציע ח"כִּיש מזכירה את משל נתניהו על יחסי הגומלין בין האזרח הצנום והעובד לטפיל השמן שרוכב עליו וחי על חשבונו (במהלך השנים, נזכיר, התעבה הביבי עצמו על חשבון הציבור משלם המסים, אבל זו, בינתיים, רק מטפורה). והנה כאן זה להפך: ישראל בשטחים הכְּבוּשוּחררים היא השליט השמן, ולערבים הדבוקים בה נותרו שאריות רזות של קרקע. תוכנית מושלמת לחתונה במעמד החתן בלבד. איש (או קיש) לא טרח לברר עם הכלה.



מסגרת השלטון העצמי של הערבים בשטחים תהיה, אליבא דקיש, אוטונומיה. כלומר, בלי משא ומתן ופשרות. לפי תוכניתו של קיש, הערבים יוכלו, אם יתנהגו בסדר, לנהל את ענייני קיומם המיידי ב־40% השטח שנואיל להשאיר להם – וילמדו לשמוח בחלקם, בגטו הפרטי שלהם, אף שלא יזכו לזכויות אזרח כלשהן בגרייטר יזראאל, כולל זכות בחירה, היבחרות והשפעה. כי במסגרת החדשה, בעיצוב קישקשתא, נשוב 70 שנה לאחור, לימי ראשית המדינה, אליבא דקיש, וליחסים האידיליים ששררו אז בין הרוכב לסוסו, למרות הממשל הצבאי.



מבשורות הקוסם מארץ טראמפ



אז לא שתי מדינות לשני עמים ולא מדינה אחת, אפרטהיידית והלכתית, של כל תושביה היהודים. על פי ההוגה ח"כִּיש, האוטונומיה תהיה "כמו שהציע בגין בשעתו", עם שינויים ברוח העולם החדש, שמבשריו הם הנתניהו ו(אוטוטו) הקוסם מארץ טראמפ, מושיע ישראל. עולם ישן עדי יסוד נחרימה למען העולם החדש, כך נתניהו (או האלטר־אגו שלו, שהוא ממש מרקסיסט בחזונו). האמת רבת פנים ושימושים היא – ראו הודאת הביבי שלשום, שכדי לסכל את איומו של חוק "ישראל היום" על קיומנו, פירק את ממשלתו הקודמת והוליכנו לבחירות. במערכת הבחירות האחרונה הכחיש זאת, כזכור. וראו גם הצהרתו מאז שאין כל קשר ותיאום בינו לבין ביביתונו – כשעכשיו, בהקלטות מוזס, מתגלית האמת כאבוקה לרגליו.



ובחזרה לתוכנית הגאולה: גם קיש לא מציע מה לעזאזל ייעשה בפלסטינים? נחלק להם סוכריות בגטו, שלא ירימו ראש, יאגרו זעם, שנאה ותסכול עד להתפוצצות גדולה? נגבה מהם מס גולגולת? נתיר להם להגיש בקשת מקלט פוליטי בארץ? נגרש את כולם קיבינימט? נגייר אותם? ואולי כל שמאלן יאמץ משפחה פלסטינית וידאג לקיומה, כעונש? חכמינו זצ"ל אמרו בארמית, "אִיסְתְּרָא בִּלְגִינָא קִישׁ קִישׁ קָרְיָא" – קרי, מטבע אחד מקשקש ומרעיש בכד יותר מכד מלא מטבעות - והנמשל: זה המתפאר בטיפשותו ובתוכנית קשקוש, שעלולה עוד להתקבל ולחרֵב את חייהם ואת חיינו.