בימים האחרונים התבשרנו על שתי החלטות נבונות שהתקבלו בידי הממשלה: מינויו של ח"כ אלי כהן (כולנו) לתפקיד שר הכלכלה והתעשייה והארכת המינוי של רא"ל גדי איזנקוט כרמטכ"ל לשנה רביעית. שני האישים מצדיקים את ההחלטות לגביהם מתוקף היכולות שלהם וניסיונם. ייתכן שההחלטות נבעו גם מזיקות לממנים, אך כל אדם שעיניים בראשו יאמר כי ההחלטות ראויות ולא נודף מהן ריח פוליטי.



ח"כ כהן הוא אדם משכיל ומנוסה בתחום שיופקד עליו. הוא אדם נבון, נעים הליכות, מעמיק ונחוש כצוק לבצע את המשימות שהוא נרתם להן. למען הגילוי הנאות, הוא שירת כחבר המועצה הלאומית לספורט, שאני מוביל כיו"ר. לח"כ כהן שני תארים ראשונים בחשבונאות ובכלכלה, תואר שני במנהל עסקים וניסיון עסקי מגוון. הוא החל כרואה חשבון ב־BDO זיו האפט, המשיך כראש תחום התאגידים בחברת דירוג האשראי S&P מעלות, ולאחר מכן מונה למשנה למנכ"ל חברת הכשרת היישוב. זוהי חברה גדולה, שבה שירת ח"כ כהן כאחראי על ההתנהלות השוטפת. כמו כן, הוא כיהן כדירקטור בחברות הבנות של החברה. בתחום הפוליטי עוסק ח"כ כהן במחוללי שינוי בכלכלה הישראלית ואף בספורט.



עצם הרצון שלו לעשות שינוי ולא להסתפק בקיים הוא סימן מעודד למשרד הכלכלה. נהוג לומר במגזר העסקי כי במגזר הציבורי אי אפשר לשנות, אך ח"כ כהן מוכיח את ההפך. מי שנוכח בישיבות ועדת הרפורמות שהוא מוביל - מתפעל. הוא ידע לבנות ליצואנים מעטפת רגולטורית דקה אך יעילה, שתאפשר הגדלת היצוא וכפועל יוצא - הרמת רמת החיים בישראל.



רא"ל איזנקוט הוא איש המשלב מנהיגות, ניסיון פיקודי בלחימה - מרמת הפלוגה ועד לרמת הפיקוד המרחבי, כמו גם ניסיון בעבודת מטה וביצוע של רוב תפקידי הפיקוד בצה"ל. הוא ביצע גם תפקיד מטה המשיק לדרג הפוליטי ולמד מכך הרבה. תפקידים בולטים שעשה בקריירה שלו הם: מפקד כוח בקרב הבופור במלחמת לבנון הראשונה, מח"ט גולני, מפקד אוגדה מרחבית שלחמה בטרור, אלוף פיקוד הצפון, סגן רמטכ"ל ומזכיר צבאי של אריאל שרון ואהוד ברק כראשי ממשלה. לרא"ל איזנקוט גם ניסיון קרבי כלוחם ומפקד זוטר. הוא מכיר את חוויית הלחימה של הלוחמים, כי חווה אותה על בשרו. הוא עבר גם הכשרה צבאית בחו"ל וספג לימודי צבא וביטחון בבית הספר למלחמה בקרלייל שבארצות הברית.



מאז התמנה לרמטכ"ל, עסק רא"ל איזנקוט בהכנת העוצבות והיחידות למלחמה ואף עסק בנושאים אסטרטגיים מהותיים, כמו תפיסת הפעלת הכוח, בניין הכוח ותפיסת הפיקוד והשליטה. כל זאת לנוכח השינויים החלים בשדה הקרב ובגין המלחמה הא־סימטרית. בין היתר, הוא ביצע מינויים ראויים, ובהם מינויו של אביב כוכבי לתפקיד אלוף פיקוד הצפון. כך סימן אותו כמועמד לרמטכ"ל.



יש האומרים כי רא"ל איזנקוט טעה בהתנהלותו בנושא אלאור אזריה, כי יצר מצב שבו המדינה מפסידה הן במצב של פסק דין אשם לאזריה והן במצב של פסק דין זכאי. במקרה הראשון יגידו כי המשפט מוטה, ובמקרה השני יגידו שראשי הצבא טעו כשקבעו כי אזריה לא פעל לפי הקוד האתי. אך גם אם זו טעות, אפשר לומר כי מי שלא עושה - לא טועה. רא"ל איזנקוט עובד בהרמוניה עם הדרג המדיני בניגוד לכל נבואות הזעם שנשמעו. היחסים בינו לבין שר הביטחון אביגדור ליברמן רחוקים ממה שמתואר בתקשורת רואת השחורות. נראה כי הם בנויים על הערכה הדדית ועל תפקוד ראוי.



בעת שבה שרים נאבקים על חופש פעולה בבחירת אנשים לתפקידי מפתח, ההחלטות שהתקבלו לגבי ח"כ אלי כהן ורא"ל גדי איזנקוט הן משב רוח רענן בזירה הפוליטית.



הכותב הוא תא"ל (במיל') ומחבר הספר "ללכת עם האנשים"