הטבח הנורא שהתרחש בשבת האחרונה במושבה מגדל, שבו לפי החשד רצח אב המשפחה את אשתו, את שני ילדיהם ואת בן השכנים, כמו גם הרצח בחודש שעבר של תהילה נגר ז"ל, שבו מואשם בן זוגה, מצטרפים לשורה ארוכה של מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן. מיד עם היוודע דבר הרצח, בדרך כלל מתחילים לחפש אשמים. קודם כל עוסקים בנרצחת. מדוע לא התלוננה? מדוע לא ברחה? מדוע לא יצאה למקלט? לאחר מכן מופנית האצבע המאשימה כלפי הרשויות: האם ידעו? האם התערבו? האם עצרו את בן הזוג?



אלא שהתמונה הרבה יותר רחבה. בשנת 2016 נרצחו 17 נשים בידי בני זוגן או קרובי משפחתן. המציאות הבלתי נסבלת של נשים הסובלות מאלימות מאלצת אותן להוציא את עצמן מהחיים. בריחה למקלט היא יציאה מהחיים. בריחה למקלט משמעותה לעזוב את הבית, את העבודה, את הסביבה המוכרת. לעתים קרובות המשמעות של יציאה למקלט היא פרידה מהילדים לפרק זמן, כדי להגן על החיים, פשוטו כמשמעו. כמה מאיתנו היו מוכנות לצעד כזה, ומה קורה כשזמן השהות במקלט מסתיים? מה קורה בסוף התקופה, שבה הייתה האישה מוגנת במשך כמה חודשים? מה מחכה לה בחוץ? 30%-40% מהנשים שיוצאות מהמקלט - שבות לבן זוגן האלים. הסיבה העיקרית לכך היא היעדר משענת כלכלית ומקום תעסוקה. מתוך 70% הנותרות, 30% לא שורדות את הבדידות וחוזרות בשלב מאוחר יותר לבן הזוג. כך אנו מוצאים דלת מסתובבת של נשים במקלטים, שהשהייה במקלט היא לא חוויה חד-פעמית עבורן.



פרויקט "דף חדש", שהוקם בידי עמותת "ידידות טורונטו" מיסודה של קרן פרידברג, מבקש לתת מענה לצורכי האישה שעולים ביום שאחרי היציאה מהמקלט, וכך להשפיע על המעגל כולו. "דף חדש" הוא פרויקט שיקומי המיועד לנשים יוצאות מקלט, שמלווה אותן בשנה הראשונה ליציאתן. לכל אישה מוצמדת עובדת סוציאלית עוד בטרם יציאתה מהמקלט, ויחד מגבשות השתיים את התוכנית לחייה החדשים. מדובר בתוכנית הסתגלות למקום מגורים חדש ולמקום עבודה חדש, שלא רק שיביא פרנסה, אלא גם יביא לידי ביטוי את כישוריה ויכולותיה. כמו כן, נבדקות הזכויות המגיעות לאישה כדי שתתחיל לטוות רשת של קשרים חברתיים וקהילתיים במקום מגוריה החדש. הפרויקט תומך באישה גם בהיבט הכלכלי. נוסף ל-10,000 השקלים שכל אישה מקבלת ממשרד הרווחה, היא מקבלת לפחות עוד 10,000 שקלים מידידות טורונטו כסל גמיש, כדי שתוכל לעמוד על רגליה במהירות ולפתוח דף חדש. עד היום השתתפו בפרויקט כ-250 נשים, ורק עשר מהן חזרו לבן הזוג המכה.



במפעל הזה מושקעים כארבעה מיליון שקלים בשנה זה חמש שנים. אם ברצוננו להציל את חייהן של נשים, מחובתנו להרחיב את התמיכה במי שבוחרת או נאלצת לעזוב את בן הזוג האלים, הן בחקיקה והן בקבלה חברתית. כדי לפתוח דף חדש, הנשים הללו צריכות הזדמנות שווה וזכאיות לה. אם הן ידעו שמחכה להן רשת הגנה חברתית לאחר שהייתן במקלט, הן יהססו פחות להגיע אליו ולבקש עזרה. חייבים לעצור את זה כאן ולמצוא את הדרך למנוע עוד כותרת על רצח אישה בעיתון. 



הכותבת היא מנהלת תחום הרווחה בעמותת "ידידות טורונטו"