ניסוי הטיל (הכושל) הבליסטי שביצעה איראן העניק לנשיא דונלד טראמפ שעת כושר להוכיח קשיחות ולהפגין את היד החזקה כלפי איראן, שהבטיח עוד כשהיה מועמד לנשיאות. “איראן נמצאת תחת אזהרה”, צייץ הנשיא בטוויטר בתגובה לניסוי. “אני לא אובמה”, התריע טראמפ בדברי ההסבר להחלטה להדק את העיצומים נגדה. “איראן משחקת באש”, הצהיר־החרה אחריו היועץ לענייני ביטחון, הגנרל בדימוס מייקל פלין.



ה"ניו יורק טיימס" ציטט פרשנים בוושינגטון, שציינו כי פלין הסתפק בהתרעה כללית ולא נכנס לפרטים. לדברי העיתון, פרשנים ומומחים גם טוענים שהעיצומים החדשים נגד איראן שהנשיא הודיע עליהם, “משמעותם המעשית מבחינת התגובה האמריקאית היא זניחה”. זאת מאחר שהחברות שמספקות לאיראן חלקי חילוף לפיתוח טילים אינן אמריקאיות. “מי שמשחקת באש זאת ארה"ב”, הגיבו אתמול דיפלומטים בכירים וגורמים מדיניים במטה הראשי של האו”ם בניו יורק. “לארה"ב אין שום מנוף ושום אמצעי יעיל לגבות את אזהרותיה נגד איראן, לבד הכרזת מלחמה”.



ניסוי בטיל הסומאר. צילום: יוטיוב
ניסוי בטיל הסומאר. צילום: יוטיוב



באירופה לא משתפים פעולה עם הבית הלבן



הבית הלבן יכול להקצין ולהקשיח את תגובותיו מול איראן ולהדק את העיצומים עליה, אבל על הסכם הגרעין איתה חתומות חמש מעצמות (מלבד ארה”ב) והסיכויים שמנהיגי המעצמות ילכו בעקבות הממשל החדש בוושינגטון ויצטרפו לעיצומים שואפים לאפס. מנהיגי מעצמות אירופה לא התרגשו במיוחד מהניסוי של הטיל שביצעה איראן. בוועידת הפסגה שקיימו מנהיגים אירופים אתמול במלטה לא נידונה מה שהבית הלבן רואה בחומרה כהפרה איראנית את הסכם הגרעין. בדיונים במלטה הובעו יותר דאגה וחרדה מפני גישתו המזלזלת של הנשיא טראמפ והתבטאויותיו המעליבות כלפי האיחוד האירופי, מאשר חששות ממה שאיראן עושה.



נשיא צרפת פרנסואה הולנד התבטא באופן ביקורתי בוטה נגד היחס שמגלה טראמפ לארצות אירופה המרכזיות. מעניין שנשיא צרפת, שיסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים, מצא לנכון לציין כי לאחר פרישת בריטניה מהאיחוד “צרפת תהיה החברה היחידה במועצת הביטחון של האו”ם שמייצגת את האיחוד”. כלומר, מועצת הביטחון, הגוף היחידי במערכת האו”ם המוסמך לאכוף את החלטותיו בכוח צבאי, יהיה בשליטת ארה"ב ורוסיה - מצב מבעית מבחינת מערב אירופה ומאזן כוחות עתידי שמפחיד את מעצמות המערב באופן מעשי הרבה יותר מאשר ניסוי טיל שביצעה איראן ושנכשל.