מרוב רעש סביב חוק ההסדרה, לא שמנו לב כמה הוא פשוט והגיוני. אפשר בקלות להחליף את השם שלו ל”חוק החיים הנורמליים”. הרי מה בעצם אומר החוק? שבתים שנבנו בהתנחלויות על קרקע פלסטינית - בלי לדעת שזאת לא אדמת מדינה המותרת בבנייה - יוסדרו כך שבעל הקרקע יפוצה בערך גבוה מערך הקרקע, או בקרקע חלופית, על פי בחירתו.



נשאלת השאלה, איך אנשים בנו את ביתם על קרקע פרטית בלי לדעת זאת. האם עשו זאת בתום לב או בהיתממות ובגלגול עיניים? מובן שבתום לב גמור. רק שנים לאחר שנכנסו לביתם ושילמו את המשכנתא שאושרה על ידי המדינה (שכמובן לא היתה מאשרת אותה אלמלא הייתה בטוחה כי האדמה מותרת לבניה), התברר בבדיקה נוספת כי המדידות היו שגויות וכי האנשים שעד כה חיו את חייהם כחוק, הם, למעשה, גזלנים.



חוק ההסדרה בא להתחיל ולנרמל את האנומליה של חיי היהודים ביו"ש. לו היה מקרה כזה קורה בתחומי מדינת ישראל, בעלי הקרקע היו מפוצים. אבל ביו"ש לא. ביו"ש, גם אם רק 4% משטח היישוב בנוי בשוגג על קרקע פרטית - כמו בעמונה למשל - היישוב ייהרס עד היסוד.



אבל חוק ההסדרה אומר משהו גדול בהרבה: אם בימי הכנסת והממשלה הימניות ביותר אי פעם מוחקים יישוב יהודי בניגוד לדעת הרשות המבצעת והמחוקקת, ולמרות נסיונות כנים שלהם למנוע הרס זה רק משום שבית המשפט העליון חשב כי זה מה שנכון לעשות וצפצף על כל רשות אחרת, באה הכנסת ואומרת: עד כאן. אתם, שופטי בג"ץ, אינכם עריצים כל יכולים כפי שנדמה לכם או כפי שאתם רוצים להיות. אנחנו נבחרנו – אנחנו ננווט.



בג”ץ יתקומם כמובן. הוא יפסוק כי חוק ההסדרה אינו חוקתי או אינו עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי (אף שהוא כן. מותר על פי החוק הבינלאומי להפקיע קרקעות אם הבנייה נעשתה בתום לב). כך או כך, הוא ישיב את החוק למחוקק כמורה הנוזף בתלמידו שסרח. וההרמה הזאת להנחתה היא כל מה שהימין צריך כדי להחיל ריבונות על שטחי C ביו"ש, לכל הפחות. בג"ץ, שהרס את עמונה, קיבל את חוק ההסדרה. אם בג"ץ ינסה להרוס את חוק ההסדרה - הוא יקבל ריבונות. אז בג"ץ, בבקשה. בטל את חוק ההסדרה, תעשה לי את היום.