מסמך רשמי של משרד החוץ, שאושר בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנסה להדוף את הביקורת בעולם על חוק ההסדרה, תוך הדגשה כי ייתכן שהחוק, שעבר השבוע בכנסת, יבוטל בבית המשפט העליון. המסמך הופץ על ידי אגף ההסברה של משרד החוץ לנציגויות בעולם, כדי לאפשר לנציגויות השונות להסביר את החוק ואת הרקע לו. בפועל הוא נוסח בידי יועצו המדיני של ראש הממשלה, יונתן שכטר, ויועצו לענייני התקשורת הזרה דיוויד קיז. המסמך, המנוסח באנגלית, הוא בן שמונה נקודות. הסעיף האחרון קובע כי "כל חוק של הכנסת (הפרלמנט הישראלי) יכול להיבחן מחדש על ידי בית המשפט העליון".



נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, השבוע. מתחה ביקורת על החוק לאחר הביקור. צילום: רויטרס

 
כזכור, ראש הממשלה התנגד לחוק והדגיש כי יגרום לישראל בעיות מול הקהילה הבינלאומית ויחשוף אותה לתביעות בבית הדין הבינלאומי. המסמך מאשש את ההערכה של ראש הממשלה וחלק מהשרים שהתנגדו לחוק, אך הצביעו בעדו מחשש לתגובת בוחרי הימין. מהמסמך עולה כי המתנגדים לחוק מטילים עתה את יהבם על בית המשפט העליון, שיושיע את ישראל מהבידוד הבינלאומי שהחוק עלול לגרום לה.

שאר שבעת הסעיפים מדגישים את הנימוקים שהוסברו גם בישראל, כי על פי החוק החדש בעלי הקרקעות הפלסטיניים יפוצו, וכי תהליך ההסדרה קובע שהשימוש וההחזקה באדמות יועברו לידי הרשויות עד למציאת "פתרון דיפלומטי".

(יוסי מלמן \ בדרך לתהום: חוק ההסדרה הוא חוק הפשע המאורגן)
 
חוק ההסדרה, שהועבר על ידי הכנסת השבוע, מאפשר הפקעת קרקעות השייכות לפלסטינים פרטיים עליהן נבנו בתים של מתיישבים יהודיים באופן לא חוקי. בתמורה, יפוצו הפלסטינים בכ-125% משווי הנכס. מדובר בחוק חריג שספג ביקורת קשה, הן בגלל אבחנתו בין יהודים לפלסטינים והן בגלל העובדה שחוקים המאפשרים הפקעת קניין פרטי שלא עבור מטרות ציבוריות הם נדירים ביותר. יוזמת חוק ההסדרה, יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, מסרה עם אישורו: "זהו יום היסטורי עם אישורו של חוק היסטורי. בתיהם של אזרחים שבנו את ביתם ביהודה ושומרון בעידוד ממשלות ישראל לא יהיו עוד מטרה עבור ארגוני השמאל הקיצוני שחותרים להרוס ולפגוע בהתיישבות. נשיאת בית המשפט העליון צריכה להבין שלבג"ץ אסור להיגרר ולהתערב בחוק שעוסק בסוגיה מדינית מובהקת. במידה וזה יעשה, נפעל לקידום פסקת ההתגברות ולקידום החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון".