היבחרותו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב רעננה את המוטיבציה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להיאבק נגד הסכם הגרעין עם איראן. התלהבותו של נתניהו מניצחונו של טראמפ בבחירות, ויותר מזה - הציפיות שלו שהדייר החדש בבית הלבן יממש את ההתנגדות הגורפת והנחרצת להסכם עם איראן, שגילה כבר כמועמד בקמפיין הבחירות, עודדו והמריצו את נתניהו לחדש את נוכחותו בזירה הבינלאומית כמתריע הראשי נגד ההסכם, וכמי שמוביל את המאמצים במטרה למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, לפחות על ידי הידוק העיצומים נגד המשטר בטהרן.



לפי דיווחים, בפגישה שקיים נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, הוא ביקש ממנה לסייע לישראל במאבקה נגד ההסכם עם איראן. וכעת, לקראת הפגישה הצפויה של נתניהו עם טראמפ בשבוע הבא, פורסם שזה יהיה אחד הנושאים המרכזיים בשיחתם.



מאמציו הקודמים של ראש הממשלה למנוע את חתימת ההסכם, נכשלו. זה היה כישלון מהדהד, אבל מכובד. נתניהו אהב את התדמית של נביא הזעם והמוכיח בשער. אולם הסיכוי שהוא יצליח במאמציו המחודשים להציב שוב את הסכם הגרעין בראש סדר היום הבינלאומי, כגורם שהוא מגדיר אותו כ"סכנה לשלום בעולם", קלוש ביותר. משיחות עם שגרירים ודיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק, עולה כי הסיכוי לכך שואף לאפס.



ההערכות המקובלות בקרב גורמים מדיניים בניו יורק הן שגם טראמפ יתקשה לשנות באופן משמעותי את הסכם הגרעין, ונראה כי הנשיא יגלה זהירות רבה בנוגע לגורל ההסכם. שר החוץ שלו רקס טילרסון, לשעבר ראש מעצמת הנפט אקסון מובייל, יתנגד להקשחה של המדיניות כלפי איראן, מדינה שעשירה בשדות נפט.



גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ידידו האישי של טילרסון והתומך הגדול של איראן, כבר הצהיר שיתנגד אפילו להידוק העיצומים נגד איראן. שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, מתח ביקורת חריפה נגד ארה"ב על כוונתה להטיל סנקציות על אישים איראנים וחברות איראניות. "חלק מהרטוריקה האמריקאית בנושא האיראני מושפעת יותר מדי מרגשות ופחות ממדיניות המבוססת על עובדות", אמר השגריר, הנחשב כבעל השפעה בצמרת הקרמלין. ולנוכח זאת כנראה שגם מגלומן כמו טראמפ יכול להרשות לעצמו נסיגה מדינית.



יתקשה לשנות מדיניות. טראמפ. getty images
יתקשה לשנות מדיניות. טראמפ. getty images



***



אם נתניהו ימשיך לדבוק במאמציו לדחוף ולהעלות את נושא ההסכם לראש רשימת הדאגות של מעצמות המערב, ויצטייר כמי שנדחק לקדמת הזירה העולמית במטרה לסגל לעצמו מעמד של ראש מדינה היוזם ומקדם מהלכים וצעדים נגד איראן; הוא מסתכן בכניסה לתסבוכת מדינית־דיפלומטית, שתניב תוצאות חמורות לישראל.



מלבד ארה"ב, על הסכם הגרעין עם איראן חתומות חמש מעצמות. חלקן כבר מקיימות יחסי סחר וחתומות על עסקאות בהיקפים גדולים עם טהרן. "מאבק מתוקשר נגד הסכם הגרעין מצד ראש ממשלת ישראל לא יעצור ולא יצמצם את קשרי הסחר הקיימים ואת המגעים והמשא ומתן בין איראן לצרפת, לגרמניה ולבריטניה, ואת עסקת הנשק הענקית שהושגה בין רוסיה לאיראן", אמר דיפלומט בכיר בניו יורק. "גם נשיא ארה"ב לא יכול להפריע, אם ירצה, ליחסים המתפתחים בתחומי הסחר בין איראן לארצות אירופיות".



לדברי גורמים במטה הראשי של האו"ם, במסע הסברה שמטרתו להקשיח את מדיניות ארה"ב כלפי איראן ולשדל את מעצמות המערב כי טהרן מהווה סכנה ואיום, ראש הממשלה יציב את ישראל במעמד של מדינה החותרת ליצור אווירת מתיחות ותסיסה בזירה הבינלאומית. "אני מבין את דאגתו של ראש ממשלת ישראל משאיפות ההתחמשות של המשטר בטהרן, שהוא עוין ואויב לישראל", אומר דיפלומט מערבי. "אבל אם תדבר עם שגרירים ונציגי משלחות, יתברר לך שאיראן לא נתפסת כאיום ולא נחשבת כיעד לצעדי ענישה. בכלל לא".



ההערכות הן שגם אם ראש הממשלה ישיג מהנשיא טראמפ הצהרה תקיפה נגד איראן, או אפילו הבטחה להידוק העיצומים, זה לא יניב שינוי כלשהו בהתפתחות היחסים, במיוחד בתחומי הסחר בין מעצמות המערב לאיראן. "נתניהו רק ייראה כמי שמנסה לטלטל את הקהילה הבינלאומית", הוסיף הדיפלומט המערבי. "זה לא יוסיף לו כבוד".



[email protected]