להגדיר את הפגישה המתוכננת מחרתיים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כ"צפויה להיות ידידותית" זו לשון המעטה. מקולות הצהלה שנשמעו במחנה הימין לאחר בחירתו של טראמפ ומהציפייה של ראש הממשלה בנוגע לאופי היחסים העתידיים עם הידיד בבית הלבן - אחרי שמונה שנים של יחסים מתוחים עם הנשיא הקודם – מצטיירת הפגישה עם טראמפ כפתיחת שערי גן העדן המדיני האמריקאי בפני ישראל. ובכל זאת, רגע לפני, הנה כמה עצות לראש הממשלה.



לפגישות עם הנשיא לשעבר אובמה, שהיו מועדות מראש לאי־נעימויות, היה יתרון אחד גדול. אפשר היה בנקל לתאר איך השיחה תתנהל, מה יקרה, אילו נושאים יועלו ויידונו, מה הנשיא יאמר ואיך יגיב לבקשות. אובמה לא היה סחבק, אבל הוא היה ג'נטלמן. היה ברור תמיד שהוא לא יחרוג מהנהלים ומהמקובל בפגישות עם ראשי מדינות. אלא שאצל טראמפ דבר אינו ברור או צפוי. הוא אינו מכיר במונחים "נהלים" ו"מקובל". לכן, ראש הממשלה צריך להיזהר שלא להאריך בדיבורים. פתיל סבלנותו של טראמפ הוא קצר. בייחוד חובה להישמר מאוד מהתנהלות גאה ומתנשאת. טראמפ לא אוהב בני שיח שמשתדלים להפגין את


תבונתם ומתעב את מי שנסחפים בשיחה ומסתבכים במאמץ להוכיח שהם חכמים ממנו.



כמו כן, לא כדאי להשיא לטראמפ עצות בנושא מסוים. מי שיעז לומר לטראמפ כיצד לנהוג עלול להסתכן בתגובה לא נעימה. לפי הדיווחים, גם יועציו הקרובים מתייגעים למצוא מילים, כדי שלא יתפרשו חלילה אצל הנשיא כמי שמערערים על אמונתו שהוא יודע יותר טוב מכולם מה לעשות. עיתונאים בוושינגטון מספרים על מקרים של מי שנכשלו במתן עצות, ובתגובה טראמפ סיים את השיחה עמם. ההערכה הרווחת בוושינגטון היא שכריס כריסטי וניוט גינגריץ', מראשוני התומכים במועמדותו של טראמפ לנשיאות, נפסלו לתפקידים בכירים והורחקו מהחוג הפנימי של הנשיא בגין הצהרות שפרסמו, ובהן העריכו מה הנשיא הנבחר יעשה בנוגע לנושאים העומדים על הפרק.



לפי דבריו, ראש הממשלה מתכנן להעלות בשיחתו עם הנשיא טראמפ בקשה להדק את הסנקציות נגד איראן. מדובר בבקשה לגיטימית, אבל מומחים שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" בתגובה להידוק הסנקציות על איראן - צעד שעליו החליט הנשיא טראמפ לאחר הניסוי בטיל הבליסטי שערכה איראן לאחרונה - טענו כי מבחינת התגובה האמריקאית, להחרפת הסנקציות אין משמעות מעשית. זאת משום שאיראן רוכשת את הציוד ואת חלקי החילוף לפיתוח טילים ממפעלים שאינם אמריקאיים.



בכלל, כדאי שראש הממשלה יתייחס בספקנות להבטחות שיקבל בשיחתו בבית הלבן. להתחייבויות של טראמפ יש מועד תפוגה גמיש. כדאי גם שנתניהו ישמור על איפוק ויפרסם את ההצהרות שייתן לאמצעי התקשורת אחרי השיחה עם הנשיא. ידוע שטראמפ אינו אוהב הצהרות בומבסטיות של ראשי מדינות, שעלולות להתפרש כניסיון לכפות עליו התחייבויות. גם הקהילה היהודית בארצות הברית, שרובה סולד מהנשיא החדש, תעדיף ככל הנראה סיכום מרוסן של הפגישה בבית הלבן.