מי שיצא מירושלים צפונה לעבר הריסות עמונה, כדי להתרשם מעבודת שלטון החוק והצדק הישראלי, ייתקל במציאות מרתקת. אם ייקח את דרך ההר הישנה, בואכה רמאללה, יתקשה להאמין למראה עיניו. בצפון הבירה, בשכונה הירושלמית כפר עקב, מתרחש פיתוח מואץ. הכפר הקטן של כמה אלפים הפך לכרך של למעלה מ-100 אלף איש, רצוף בגורדי שחקים. והנה הפלא ופלא, העיר החדשה, רובה ככולה, בלתי חוקית בעליל.



מילא העובדה שהבניינים החדשים לא קיבלו היתרים מהעירייה, מרבית הבונים גזלו את הקרקע עליה בנויים הבניינים. שדדו מבעלים פרטיים ומהמדינה. כנופיות של עבריינים השתלטו אפילו על כבישים, בין היתר בנו על חלק מכביש ירושלים-רמאללה, כשהם מוכרים וקונים גם את השטחים הציבוריים. איפה העירייה, הפרקליטות, בג"ץ? שאלה טובה. היכן שלטון החוק והצדק? הם עסוקים מדי בעמונה ובעפרה. איפה "יש דין" ו"בצלם"? הצחקתם אותם. מי שמצפצף כאן על החוק ובענק הם ערבים, וזה כבר ממש לא מעניין.



סיור ברחבי כפר עקב, כמו בבית חנינא, ג'בל מוכאבר ועוד, מספק סמינר מאלף על מושגי החוק והצדק בירושלים וסביבתה. עד כמה התבסס סטנדרט כפול של אכיפה והריסה. דין אחד חמור ונוקשה ליהודים, ודין אחר, מקל ומתעלם, לערבים.



 "רעיונות המהפכה" 


אבל הבעיה רחבה בהרבה. מי שנוסע מפסגת זאב צפונה, לעבר עפרה ועמונה, לא יכול שלא להבחין בהרים שמלאו בבנייני ענק בשנים האחרונות. גם כאן אין היתרי בנייה ולא שטרי בעלות. הבונים משתלטים באופן שיטתי על כל גבעה פנויה והר קירח, גם על קרקעות פרטיות וגם של יהודים. אבל בעיקר על רכוש של המדינה, וזו, כידוע, מאוד סובלנית. תופעה דומה קיימת בצוואר הבקבוק שמוביל למעלה אדומים - בנייה פראית, משוללת כל היתר ושטר בעלות, שדגל שחור מאוד מתנוסס מעליה. עוד מעט וגם התוכניות לחבר את מעלה אדומים לירושלים באזור המכונה E1 יתאדו מחוסר טעם. הערבים משתלטים על הכל.



על ההרים מתנהל מאבק שיטתי, מכוון, ממומן בידי מדינות מהמפרץ וארגונים נתמכי אירופה. זהו מרוץ לתפיסת השטח, שנעשה מהצד הערבי בבריונות, בבוטות, ללא כל אישור והיתר. כשאיש לא מונע מהם להשתולל מכיוון מערכות החוק הישראליות, היעילות כל כך. אט אט הולך ומתהווה רצף טריטוריאלי שחונק את ירושלים מדרום, צפון ומזרח. זו תוכנית סדורה, לא חלטורה, היא מובלת בשיתוף פעולה כלל ערבי ואירופי. ועדות פלסטיניות, קטאריות ואחרות עובדות על כך במרץ ומעניקות מענקים דשנים לעוסקים במלאכה.



ומה עושה המשטרה והפרקליטות הישראלית? היא עסוקה בסיגרים ובשמפניה, וכמובן – באכיפה קמוצת שפתיים בעמונה ועפרה. מה עם בג"ץ? תענו לבד. ואיפה "המקור", "עובדה" ויתר מהדורות השבט של התקשורת האלקטרונית? זה הרי לא משרת את רעיונות המהפכה ולכן ממש לא מעניין. במקביל, ראש העיר ירושלים עסוק בעניינים חשובים יותר - המירוץ שלו לראשות הליכוד. וראש הממשלה, זה שמנווט וקובע – ידיו מלאות בעבודה. הוא עסוק זה שנים במניעת הוצאת מכרזים ובנייה בגילה, פסגת זאב וגבעת המטוס. הוא שקושר את הידיים של גורמי האכיפה ולא מדרבן אותם לעצור את טבעת החנק המתהדקת, שסוגרת על ירושלים באופן בלתי חוקי בעליל. והערבים – הם צוחקים כל הדרך לעמונה.