בזמן שבישראל יש הצוהלים ומתמוגגים מדונלד טראמפ - הידיד הגדול שנמצא בבית הלבן, בקהילה היהודית הגדולה בארה”ב מניפים את דגל המרד נגד יוזמות הנשיא הנבחר. בממשלת ישראל נתפס עידן טראמפ כתחילתו של עתיד המבטיח גדולות ונצורות, אבל הרוב המכריע של יהודי אמריקה סבורים כי הנשיא כופה עליהם עידן של עימותים.  



קשה לזכור מתי ואם נשמעו הצהרות, התבטאויות, והודעות לעיתונות ביקורתיות, שליליות ומתגרות כל כך נגד הבית הלבן בסוגיות הקשורות לישראל, כמו אלו שפורסמו לאחרונה על ידי הליגה למניעת השמצה - ארגון יהודי ותיק, ועל ידי התנועה הרפורמית - הזרם הגדול והמוביל, המייצג בין 1.5 מיליון לשני מיליון יהודים.



השתיקה הרועמת של הארגונים האחרים בקהילה היהודית היא, למעשה, הוכחה לכך שהם לא מתנגדים לקו התוקפני נגד מדיניות הבית הלבן.



“אני לא זוכר התנהלות חריגה שכזאת מול נשיא אמריקאי כפי שהיא באה לידי ביטוי לאחרונה מצד ארגונים, שעד כה שמרו על איפוק והקפידו על כבודו של הנשיא ועל מעמדו של הבית הלבן, אפילו כאשר לא אהבו את ההשקפות או את ההחלטות שנגעו לישראל”, אמר אחד ממנהיגי הקהילה, שעמד במשך שנים ארוכות בראש ארגון יהודי מרכזי.




"צפויים לנו, כיהודים, אתגרים לא פשוטים"



רק שלשום פרסמה התנועה הרפורמית בארה”ב הודעה תקיפה נגד מינויו המתוכנן של דיוויד פרידמן, המזוהה עם הימין בישראל, לתפקיד שגריר ארה”ב בישראל. בהודעה הדגיש נשיא התנועה הרב ריק ג’ייקובס כי “מעולם לא הבענו התנגדות למועמדות של שגריר אמריקאי בישראל. אנו עושים זאת מתוך דאגה ואהבה עמוקה לישראל, ומתוך אמונה שהוא האיש הלא נכון לתפקיד כל כך חיוני ובעיתוי כל כך קריטי כמו זה”.



לטענת מנסחי ההודעה החריגה, פרידמן פסול לכהונה בגין מה שהגדירו כ”עמדותיו הקיצוניות בסוגיות מרכזיות הנוגעות לפתרון שתי המדינות, התנחלויות וגבולות ישראל”. על ההודעה חתומים ראשי ופעילי 11 מוסדות ושלוחות של התנועה הרפורמית. 



מיד לאחר מסיבת העיתונאים בשבוע שעבר, בהשתתפות טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, פרסם הרב ג’ייקובס הודעה שלפיה “נטישת פתרון שתי מדינות תתברר כהרס התקווה והעתיד לשלום”.



בתוך כך, הליגה למניעת השמצה הכריזה מלחמה נגד מדיניות ההגירה של טראמפ. הארגון מפיץ הודעות לעיתונות, שתוקפות ומוקיעות בהתרסה את התוכנית של הנשיא האמריקאי לאסור כניסה לארה”ב של מהגרים מוסלמים. “ההתנגדות לנשיא רק מתחילה”, מבטיח נשיא התנועה הרפורמית, הרב ג’ייקובס. “אנחנו בתקופה קשה. צפויים לנו, כיהודים, אתגרים לא פשוטים, ויכוחים ועימותים מול הבית הלבן”.