קשה להחליט מה יותר מגעיל ודוחה במידע שאליו נחשף הציבור בשבוע הזה. דוח מבקר המדינה פשוט חיזק את הדעה על חברי הקיבינימט הביטחוני־מדיני במלחמת צוק איתן; במקביל חשף רביב דרוקר איך מתנהלת התעשייה הביטחונית שלנו בפרשת רכישת כלי שיט מקונצרן גרמני. אינטרסים אישיים, כסף עצום, פוליטיקה קטנה, מסריחה ומאוסה, נבחרי ציבור שהנתון היחיד שאינו מעניין אותם הוא טובת הציבור - זה שבחר בהם - כדי שיוכלו לדאוג למקורביהם. זו תמצית העניין.



הסכומים העצומים הכרוכים ברכישת צוללות, ספינות נגד צוללות ואבטחה לשדות הגז מעוררים גועל בהתייחס לנתוני המלחמה המזעזעים - חבל שעו"ד דוד שמרון והמתווך מיקי גנור לא רכשו גם נגמ"שים לצבא. אולי אם היו מעורבים ברכישת ציוד כזה, לא היינו מאבדים שבעה לוחמים בשג'אעייה, שנשלחו לקרב בנגמ"ש בן 40, שהתאים למלחמת העולם הראשונה אבל לא לקרב עם כנופיה בעזה.



דוח המבקר סימא את עיני הציבור בסוגיית המנהרות, כספין מטופש שכיסה על עובדות מעיקות של כישלונות שהתבטאו בחיי אדם: מוות מיותר בשטחי כינוס מנפילות פצמ"רים; אי־מוכנות של חניכי קורס מ"כים שנטבחו בידי מחבלים; קציני שטח בכירים שלא היו מוכנים לכל אתגר שהציבו תנאי השטח והלחימה; ציבור שאינו מוגן מפני טילים; יישובים מופקרים בעוטף עזה, משום שעסוקים כאן בביצור ההתנחלויות. בלרמות, להונות, לשקר, אנחנו באמת הכי טובים בעולם. בלחימה קצת פחות. וזה הזמן להודות לאלוהים, שאולי חנה בשטח בכמה ימים מ־51 ימי הלחימה ומנע אבידות נוספות. למזלנו הטוב אנחנו נלחמים רק בכנופיות, כי אם היינו נלחמים בצבא מיומן, היה כאן אסון נורא.



מלחמת ששת הימים, שהשנה נציין לה יובל, הייתה היחידה שבסיומה לא הייתה ועדת חקירה/בדיקה/כסת"ח. מלחמת יום כיפור גרמה לשבר עצום באמון הציבור בצבאו המהולל. דוח ועדת אגרנט חשף ליקויים במוכנות הצבא בתחום הציוד, ועד היום כלום לא השתנה. גם במלחמת לבנון השנייה הצבא לא היה מוכן בתחום הלוגיסטי, אבל כבר שכחנו. גם בצוק איתן לא היה ציוד מתאים לשריון ולחי"ר, אבל התעלמנו, כי שלחו לנו תמונות של מח"טים פצועים שבורחים מבית חולים כדי לשוב ללחימה. הספין עובד כמו אוגר על גלגל, רק לך תסביר להורי החללים שצבאנו המהולל שולח לוחמים לקרב עם הציוד הכי מיושן שבנמצא. ואת המילואימניקים של השריון שולחים עם טנקים מסוג מרכבה 2. או שיחזרו או שלא, מה שיהיה יהיה.



אבל טוב שאנחנו מצטיידים במטוסי F־35 ובתשע צוללות אטומיות, שממש יצילו אותנו בקרבות עם חמאס וחיזבאללה. אני ממש משוכנע שהצוללות יגנו על יישובי אצבע הגליל, או תל על אביב, אם וכאשר יירה טיל למרכז, או צרור ממקלע לכיוון מטולה.



כולם ידעו על המנהרות. אפילו כתבלבים כמוני ואחרים, שהובאו להצטלם במנהרה שנחשפה בדרום. ואחרי הטיול המרגש גם לקחו אותנו לצהריים, כדי להתרשם עד כמה האוכל טוב אצל הלוחמים. אולי בגלל עלות הטיול לא קנינו ללוחמים נגמ"ש. באסה. אבל בימי הלחימה היה לנו את אל צבאות אדוני, נפתלי בנט, שלא הפסיק לקשקש על מחדל המנהרות כאילו היה זה המחדל היחיד. לאל הצבאות היו גם לפחות 12 מרגלים שסיפרו לו מה קורה באמת, כולל הרבי של הצבא, שהסתובב בשטח כמו יואב בן צרויה אצל דוביד'ל הג'ינג'י.



דוח המבקר חושף עובדה קשה ונוראית: יש לנו כאן כמה צבאות, בצה"ל שלנו. ישנו הצבא של הכיפעלך, שחמוש ביודעי ובלומדי תורה, והוא מדווח רק לאל צבאות אדוני, הרבי בנט. ויש עוד כמה צבאות, שמדווחים לדיירים אחרים באגם הדרעק, שחלקם משובץ בקולקציית האפסים הנוראית בקיבינימט הביטחוני־מדיני. ל



משל יאיר'קה הגנרל, שעוסק בימים האחרונים בבריחה מאחריות למחדל הנוראי של המלחמה. הוא היה הדובר הלא רשמי של הקיבינימט, שיקר ללא מורא לציבור מפוחד, הבטיח הבטחות לתושבי עוטף עזה, אבל שכח לקיים. אבל לא, הוא לא התפטר ופירק את הממשלה על המחדלים בתפקודה ובתפקודו - הוא פוטר על רקע היות הבוס שלו עורך תוכן אחראי ב"ישראל היום". לפיד הוא בושה לכל נבחר ציבור באשר הוא, אינטרסנט קטן ועלוב, שאם ייבחר מתישהו לראש ממשלה זה יהיה אסון קולוסאלי. כי לנהל מדינה זה טיפה יותר קשה מלנהל תוכנית אירוח, כשיש לך עורך שמטמטם אותך באוזנייה ואומר לך מה לומר. זה גם הרבה יותר קשה מלקרוא פרומפטר ב"אולפן שישי", לעשות תנועות של מתאגרף ולדבר שטויות באולפן. אני יודע, כי אני חי באולפני טלוויזיה ורדיו יותר מ־30 שנה.



גם גלעד ארדן היה חבר כבוד בקיבינימט הביטחוני־מדיני. בסדר, כבר הבנו שמדובר בליצן, שמתמודד בימים אלו עם הקריקטורה שלו ב"ארץ נהדרת". אין לי ספק כלל שהחיקוי טוב יותר מהמציאות. כי המציאות עגומה. האיש הזה הוא סוג של מוטציה פוליטית, לא מסוגל לקחת אחריות אפילו על האירועים באום אל־חיראן, אז שייקח אחריות על מלחמה? למה מה קרה? יש לנו פריימריז או־טו־טו.



# # #



ביום שלישי בערב פגשתי את ארזה ואת הסוהרת. ארזה גרה במטולה, בעברה עבדה בפוליטיקה שנים רבות. היא חברה שלי 35 שנה. אני אוהב אותה כי היא לא משקרת אף פעם, תמיד אומרת אמת, ולפחות פעם בשבוע היא אומרת לי: "קוף, אין לך מושג, אתה אפילו לא יודע 3% מכמה שהמצב גרוע". ואיני מתווכח איתה, כי היא יודעת הרבה יותר ממני. אז אמרתי לה שאני תומך בביבי, על כך שהסתיר מחבריו לקולקציית האפסים הרבה מידע רלוונטי.


"אם אתה רוצה להמשיך להיות חבר שלי, אז אל תתמוך באף אחד, בטח שלא בו", אמרה תוך כדי התעסקות בסלט ובסשימי. ופתאום נשמע קול שלא נשמע 33 שנה בסוגיות של הנהגה, מלחמות וסחלה מהסוג הזה. שורק'ה הסוהרת, אם בנותי, אישה שהייתי נשוי לה 20 שנה, 8 ימים, 11 שעות ו־48 דקות. אבל מי סופר.



"אני חושבת שביבי הכי מתאים. לא מעניינים אותי הדוחות. די, תרדו ממנו כבר".


נכנסתי להלם אנפילקטי, המזלג נפל לי מהיד, ובעין שמאל ראיתי עכבישים. גם ארזה הייתה המומה, אבל הגיבה מיד.


"שורק'ה, די. מספיק, אני לא רוצה לשמוע כלום. תזמיני עוד לחם". ולי היא אמרה: "קוף, תעזוב אותה, היא חזרה לתימני, היא מושפעת".


לאט־לאט חזרתי לעצמי ושאלתי את הסוהרת - תגידי זו לא את שמצביעה מרצ, זו שתלתה שלט תמיכה ענק במרפסת לדב חנין בבחירות לעיריית ת"א? מתי עברת להיות פאשיסטית? זה הטרנד עכשיו בעיר? את ועירית לינור?



"די, תפסיקו לרדת עלי. אני פשוט רואה את כל השרים, וכל אלו שרוצים להנהיג, ואני חושבת שלביבי יש ניסיון עצום, שלאף אחד אין".


וואו, המהפך הזה באמת זעזע אותי אנושות, אז אמרתי לארזה שירדן ויולי כבר אומרות לי תקופה לא קצרה שאמא יורדת מהפסים, ושלא אהיה מופתע, ושהיא מצליחה להסתיר את זה ממני, אז שאפו.


"זה לא נכון, אתה יודע שאני אמא קנגורו".



בטח שאני יודע, אבל אני משוכנע שיש גם קנגורוז שיורדות מהפסים. שקלת טיפול? מה עובר עלייך? אגב, מה קורה עם התימני שלך? הוא שוקל ברצינות חזרה למעגל העבודה?


"הוא יצא לפנסיה".


ארזה ואני התפוצצנו מצחוק, מאחר שמדובר באיש בגילנו.



"די מספיק, אתם סתם מלכלכים, הוא עבד 34 שנה, הכריחו אותו לצאת לפנסיה מוקדמת. הוא ממש לא רצה. הוא רצה לתרום, לשנות, אבל לא הסכימו".


שורק'ה, מ־34 שנה הוא נח 24, מה קרה לך?


"ככה זה בחברת החשמל", היא ענתה, "לא נתנו לו לעבוד".


ומה הוא עושה עכשיו, ממשיך לנוח?


"לא. הוא מרחיב את רישיון השיט שלו, כדי להשיט ספינות גדולות יותר".



אז התרשמנו מקפטן אונידין, אבל ארזה שאלה אם השינוי בדעות הוא תוצאה של חיבור לקשת המזרחית, מתוקף היותה פרענקינייע חלבּית, וכמובן בן הזוג. ואני רק הוספתי שאלה - אם כבר רכש טלוויזיה או שהם ממשיכים לצפות בפנס קסם.


"בחיי שאתם מגעילים", אמרה הסוהרת, "אתם לא יודעים שכבר לא צופים בטלוויזיה באקטואליה? הכל היום זה רשתות חברתיות. הטלוויזיה זה פייק ניוז, וגם מגיבה באיחור. אני מעודכנת אונליין".


נכון, ציינתי, את מעודכנת אונליין, אבל רק עד תשע בערב, כי את נרדמת מוקדם.


"ואני לא מפסידה כלום", היא הגיבה, "אני לא חייבת לצפות בטלוויזיה עד שתיים לפנות בוקר כמוך, ולאכול את הלב. אני מתעסקת בלחיות, לא להתרגז".



# # #



אולי היא צודקת הסוהרת, אולי זו השיטה לחיות כאן. בשביל מה לקרוא ולהתעדכן שהקיבינימט הביטחוני־מדיני מיישם את דוח המבקר, ומעכשיו ימונה לכל טפיל פוליטי מזכיר צבאי אישי, שיסביר להם מה כתוב בדוחות של אמ"ן, שמל"ל תהיה אחראית על הדרכת הקיבינימט? רגע, ממתי מל"ל סופרת את השרים? הרי מ"מ ראש מל"ל חשוד במעורבות בפרשת הצוללות, הוא יספר את זה לשרים? מל"ל ממנה (לכאורה, תמיד לכאורה, עד ההרשעה) לחיל הים מפקדים שמתאימים לאג'נדה הכלכלית של חלק מחבריה ומקורביה. הרי צריך לחיות ממשהו, לא? מה אנחנו מצפים מהם? שיחיו רק ממשכורת של עובדי ציבור?



הכי טוב לחיות עם ביס מעמלות. אפילו הבכירים בחברת החשמל הבינו את זה כבר לפני שנים. לקחו חאווה של עשרות מיליוני שקלים מסימנס (תמיד זה הגרמנים האלה, יימח שמם וזכרם. איך הם יודעים שהג'מעה אצלנו תמיד זמינה לחאווה? ולמה אף פעם לא הציעו לי אפילו קיוסק או גזלן, ליד חברת החשמל, או הנמל? למה ככה), אז איך מל"ל תעדכן את השרים?



קחו למשל את יובל שטייניץ, כשר אוצר הוא לא ידע שעושים עליו סיבוב. הוא אף פעם לא יודע כלום, כי הרי כמו מנהיגו ורבו לא היה כלום, כי אין כלום. באמת כלום, רק חאווה של כמה מאות מיליונים, וזה באמת כלום. כי היה הרי יכול להיות חאווה של מיליארדים.



כאזרח מודאג, יש לי בעיה עם הנתון האומלל שלפיו אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד חבר בקיבינימט הביטחוני־מדיני. הוא איש חכם, העבריין המיניסטריאלי שלנו, ולתת לו גם מזכ"ץ אישי וגם הדרכה של אחד כמו אבריאל מהמל"ל, זה שקול לפרצה קוראת לגנב. והוא הרי גנב מורשע, שכסף גדול יכול לגרום אצלו לעיוורון חלקי. הרי נאמר שכסף יעוור עיני צדיקים, והכי חשוב אל תשים מכשול בפני עיוור. אז למה ככה? למה להזיק לאריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד?


ואיך אפשר להאמין לאלוהי צבאות אדוני, הרב הקדוש בנט? הרי הוא דורש חוק הסדרה, בשביל מי בדיוק? בשביל להרגיע את דייר אדם הדרעק, סמוצ'קנע שחי על אדמה גנובה, ופוחד שיזרקו אותו מהבית? נו באמת, צריך לחכות לדוח המבקר הבא כדי לדעת שכל הקולקציה הזו רקובה? הציבור עדיין לא הפנים כאן שהמדינה מתנהלת כמו ארגון פשע?



תארו לכם מצב שבו כל אזרחי המדינה יחויבו להיות חלק מהמאגר הביומטרי. זו הרי שערורייה שאין כדוגמתה, שנהיה שבויים של קולקציית האפסים הזו. כי זה הרי רק עניין של זמן עד שהמאגר ייפרץ, ומידע ממנו יימסר (תמורת כסף כמובן. אנחנו הרי מדינת חאווה) לארגוני טרור, ארגוני פשע, או מפלגות שימצאו שימוש נכון מבחינתן לכסף הקואליציוני, במקום סתם לתת אותו למקורבים, בשיטות של הלבנת הון. אנחנו באמת רוצים להיות שבויים של טיפוסים כגון דוד ביטן, אורן חזן, אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד, מוישה גפני ובאבצ'ק, העוזר הכי טוב בעולם של שר הבריאות הכי טוב בעולם? ועוד לא דיברנו על הרוסים של איווט. כי באמת, עם כל הכבוד, מה שהם שכחו על סחר במידע מודיעיני, כל השאר עוד לא למדו. הם המציאו את התורה, שמתבססת על הפסוק: ומה בשבילי?



בדוח המבקר שלי תצוטט פרופ' קרין נהון. "המאגר הביומטרי הוא אקט הרסני, שעלול להפוך את ישראל למדינת מעקב, ומסכן את ביטחון תושביה".


הרי לא היינו קונים ריקשה יד שנייה מביטן, מחזן או מדרעי, אז למסור למשמרת את טביעת האצבע שלנו? מי יגן עלינו? מל"ל, הקיבינימט הביטחוני־מדיני?



# # #



ממש, אבל ממש לא צריך מזכיר צבאי אישי, אפילו לא חצי יום השתלמות של חברי הקיבינימט, כדי לדעת שעזה קרובה לאסון. שלמיליוני בני אדם לא יהיו מים נקיים. מה עושים הגאונים שלנו כאשר ראש אמ"ן מתרה בהם? מצטיידים בעורכי דין לקראת ועדת החקירה הבאה? בנט יגיד שהוא אמר? לפיד יספר לנו סיפורים מבית אבא, שכבר הזהיר מעזה בהיותו מנכ"ל רשות השידור? וארדן מה יגיד? שמדובר במעוז של דאע"ש, כי המפכ"ל אמר לו? שהוא הסתמך על דוחות של שוטריו? ומה יגיד האלוף (במיל') גלנט? שבוגי אשם, אולי גם גנץ, כי לא נתנו לו להיות רמטכ"ל, כאשר היה עסוק בכיבוש שביל גישה הביתה? מה הם יגידו, חברי קולקציית האפסים הזו?



הציבור כאן שמע על מאות אלפי טילים של חיזבאללה שמכוונים לכיוון שיכון ל' בת"א, והחומוסייה של אהרל'ה בנווה אביבים. אז אנחנו תוקפים את האיום? או שכמו המנהרות, אנחנו מחכים לאסון קטן? לך תדע, הרי חברי הקיבינימט מתחילים יום לימודים מקוצר. ועד שיהיה להם גנרל משלהם (כל הכיפעלך בצבא השם מתמודדים על הג'וב אצל בנט, שקד, אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד, ואצל בבאצ'ק, העוזר הכי טוב בעולם) הם יחליטו, כמובן מאוחר מדי, איך מטפלים בבעיה. אפילו שגלנט הבטיח לנו מלחמה קטנה בין חוה"מ פסח לבלינצ'ס בשבועות. משהו כזה על הדרך. אין לכם מקלטים? באסה. תהיו כמון אמא שלי, שבו במטבח ותפתרו תשבצים. זה עוזר, עובדה.



ורק דבר אחד באמת כואב לי נורא. כל הקצינים והחיילים הלוחמים. דואגים להשמיע להם פקודות קרב בנוסח "אל תירא, ואל המוות הישרנו מבט, והוא ברח". אבל שוכחים להצמיד לכל קצין מדרג מ"מ, עורך דין שיענה במקומו בעדויות לוועדות חקירה ו/או למבקר המדינה. לנוכח כמות הפינגווינים שיש כאן, זה רק עניין של החלטה להצמיד פינגווין אפילו למ"כ. הרי מישהו צריך לשקר, לא? מה אתם רוצים, שילד בן 19 יידע כבר הכל? שיוכל להתמודד עם קולקציית האפסים, שבורחת מאחריות?



# # #



מלחמת צוק איתן התבטאה ב־74 קורבנות בגלל מחדל ניהולי עצום. דמם שוטף את כל הממשלה ה־33 שלנו בכלל, את חברי הקיבינימט בפרט. הם לא יוכלו לנקות את הדם מהידיים לעולם. ולא משנה מה יאמרו לציבור. כי ביום פקודה, לא היה על מי לסמוך. חבל שגם עכשיו, וגם בשנה הבאה, אין על מי לסמוך.


גוטע שאבעס. תאכלו טוב, תקנו שימורים, המחדל הביטחוני הבא בדרך.