בנימין נתניהו ומשה כחלון, להלן בקשה מוזרה: אל תורידו מסים. תכבו רגע את האינסטינקט הפוליטי, תתעלמו מריח הבחירות שהתפשט לאחרונה באוויר. אל תורידו מסים. הורדת מסים עכשיו תהיה כנראה בכייה לדורות. עוד חצי אחוז או אחוז מהמע”מ, עוד כמה עשרות או מאות שקלים בנטו למשפחות מהמעמד הבינוני, לא יעשו את ההבדל. הרעיון שצריך להחזיר לציבור את הכסף שהצטבר בקופה (עודפי גביית מסים פלוס רווחי מכירת מובילאיי) הוא רעיון נכון, ואתם ראויים עליו לכל שבח. הביצוע, באמצעות הורדת מסים, הוא ביצוע חסר מעוף וכושל.



ישראל ניצבת בפני הזדמנות אדירה, אולי בלתי חוזרת, למנף את עודפי המיליארדים שלה תוך ראייה לטווח בינוני וארוך. אסור להחמיץ אותה. “אומת הסטארט-אפ" יכולה להפוך לאימפריית הסטארט-אפ האולטימטיבית, לו רק תזהו את גודל השעה ותנצלו אותה.



לו הייתי אתם, הייתי מחליט שהמדינה תקצה עכשיו 5 מיליארד שקל למשימה לאומית חשובה אחת: התעצמות מדעית־טכנולוגית. הייתי מקים ועדה שבה יישבו אנשים כיוסי ורדי, חמי פרס, דב מורן ועוד כמה גאוני הייטק עם קבלות, מוסיף להם מומחי כלכלה ואנשי ניהול וביצוע, ומבקש שיגישו תוך 30 יום תוכנית לניצולם של חמשת המיליארדים לצורך המטרות הללו:



1. החזרתם המיידית ארצה של מאות ואולי אלפי מדענים, דוקטורנטים, הייטקיסטים ומהנדסים שרועים בשדות זרים. להכין רשימה שמית ולהציע לכל אחד מהם מלגת מחקר נדיבה, פלוס מקום באחד ממכוני המחקר המובילים בישראל, עם ביטחון ואופק לחמש שנים לפחות. זה יצריך השקעה כבדה, הרחבה מיידית של הטכניון, מכון ויצמן ומקומות נוספים, אבל זה ישלם את עצמו בריבית דריבית במהירות רבה, ולדורי דורות.



2. שיקומן והעצמתן של הפקולטות הטכנולוגיות־מדעיות הרלוונטיות באוניברסיטאות ובמכללות. כזכור, אחת הפקולטות הללו, באוניברסיטה העברית, הולידה את מובילאיי (פרופ’ שעשוע).



3. הקמת מערכת נוספת של מכללות טכנולוגיות ושיקום החינוך הטכנולוגי במהירות, כדי להתגבר על המחסור השערורייתי באלפי מהנדסים כבר עכשיו.



4. מאמץ להכניס לשוק ההייטק נשים, ערבים, חרדים ואנשי פריפריה בכמויות. זה יעשה את ההבדל.



5. הורדת מס לחברות רלוונטיות. שאינטל ודומותיה ינהרו לכאן בהמוניהן, ולאו דווקא באוטובוסים של עמותות השמאל.


הזדמנות נדירה. מובילאיי. צילום: פלאש 90
הזדמנות נדירה. מובילאיי. צילום: פלאש 90



כל המשימות הללו דורשות כסף, יוזמה ומעוף. הן ניתנות לביצוע. כסף יש. יוזמה ומעוף, לא חסר. צריך רק להבין שאנחנו בתוך מהפכת ענק עולמית, דרמטית לא פחות (ואולי יותר) מהמהפכה התעשייתית. בעוד 10 עד 20 שנה חלק ניכר מהמקצועות המוכרים לנו עכשיו לא יהיו קיימים בשוק העבודה. הטכנולוגיה, הרובוטיקה, הסייבר, הננו־טכנולוגיה, ההייטק, כל אלה יהיו חזות הכל.



יש לנו היום אמצעים לזנק קדימה ולהשיג את כולם. או לפחות את רובם. אם נירדם, נישאר מאחור. האמת היא שכבר נרדמנו. קטר ההייטק זקוק לדחיפה חזקה קדימה. המיליארדים שהצטברו עכשיו בקופת המדינה נועדו בדיוק בשביל זה. שימוש נכון בהם יהפוך את ישראל לגן העדן העתידי האמיתי. זה אפילו יאפשר לח”כ משה גפני להמשיך להגיד ש”ההייטק פורח בזכות זה שלומדים תורה, והקדוש ברוך הוא עוזר”. ובכן, צריך לעזור לקב”ה לעזור לנו. זה הזמן, זו הדרך.