במשך דקות ארוכות פרסה אתמול חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס את פועלה כנבחרת ציבור. סגנונה הרטורי הייחודי, פאתוס בגובה העיניים, ניסר את חלל האולם בו התכנסה וועדת הכנסת. תוצאת הדיון הייתה ידועה מראש. חברת הכנסת המסורה הופרשה מסיעתה ונתבעה לשלם מחיר פוליטי לא מבוטל עבור מצפונה הפוליטי. האחריות על עוצמות הצרימה שבמעשה ההפרשה הייתה כל כולה על חברי האופוזיציה.



מבחינת החוק היבש עמדה לוי אבקסיס בתנאים המאפשרים את הפרשתה הפורמאלית מסיעת ישראל ביתנו, שרק חיכתה לצבור מספיק הוכחות שיעידו על פעילותה העצמאית של חברת הכנסת. חוקי ככל שיהיה, המהלך של מפלגת ליברמן לא נבע ממוטיבציה של טוהר מידות. אקט ההפרשה נועד להצר את צעדיה של לוי אבקסיס ולהטיל קשיים על עתידה הפוליטי. על פי תיקון 6 א לחוק הכנסת, אם תבחר כעת שלא להתפטר, הרי שבבחירות הבאות יהא עליה להקים מפלגה. כשאחוז החסימה עומד על 4 הדבר אינו כה פשוט.



אורלי לוי אבקסיס ידועה בפעילותה הבלתי נלאית עבור מוחלשי החברה. אפשר לומר שהטיקט החברתי הוא הטיקט הבלעדי שלה. כבר שנים שהיא מובילה קו בלתי מתפשר למען זכאי הדיור הציבורי, נפגעי ונפגעות תקיפה מינית, חינוך חינם לילדים חולים, נוער בסיכון, ילדים שהוצאו מבתיהם, מענקים לרופאים בפריפריה ועוד.



אורלי לוי אבקסיס. צילום: ללא קרדיט)



נידכאי ישראל מימין ומשמאל יודעים שיש מי שעובדת עבורם. רבים מהחוקים שהיא חתומה עליהם חוצים אינטרסים מפלגתיים והשקפות מדיניות. זאת ועוד, פרישתה מסיעת ישראל ביתנו לא נעשתה מטעמים של טובת הנאה פוליטית. ההפך הוא הנכון. ומכאן שהפרשתה מנוגדת לרוח סעיפי החוק שבשמו נעשתה.



אין טעם להיתמם, מישראל ביתנו לא ניתן היה לצפות להתעלות מעל מוטיבציית הנקמה. אבל להיכן נעלמו חברי הכנסת: עבדאללה אבו מערוף, אחמד טיבי, מירב מיכאלי, איילת נחמיאס ורבין, יואל חסון ואלעזר שטרן? חברי כנסת שמחויבים, כך להצהרתם, לסדר יום חברתי. ניתן גם להרים גבה ולתמוה לאן נעלם האומץ של חברת הכנסת שולי מועלם שהעדיפה להתחבא מאחורי כתפיו של חה"כ סמוטריץ שנשלח להחליפה? כיצד נתנו יד לצעד קיצוני של צמצום זכות ההיבחרות של חברת כנסת שפועלת למען צדק חברתי? לאן הם מוליכים את הבושה על כך שהותירה לנפשה?


אין ספק שמצעד חוסר הסולידריות והציניות של כנסת ישראל שבר אתמול שיאים חדשים.



מלבד חברי הכנסת שלי יחימוביץ ודב חנין העדיפו חברי הוועדה מהאופוזיציה לחמוק מהדיון. חברי הכנסת "החברתיים" של הקואליציה הסתתרו מאחורי תירוץ המשמעת הקואליציונית. ועוד לא אמרנו כלום על החלטתו הבלתי דמוקרטית בעליל של יו"ר הוועדה, יואב קיש, שלא לאפשר את שידור הדיון בערוץ הכנסת. החלטה שהתקבלה בהכנעה על ידי כל חברי הוועדה. יש אומרים שריח בחירות באוויר. ואולי זו הסיבה היחידה לאופטימיות זהירה.