התקרית שאירעה במהלך הלילה הינה החמורה ביותר מאז התחילה מלחמת האזרחים בסוריה לפני שש שנים. התקרית מצביעה על פוטנציאל הנפיצות וההסלמה שקיים במציאות המורכבת של סוריה עם נוכחות מוגברת של איראן וחיזבאללה ששואפים להגיע לאזור הגבול עם ישראל בחסות צבא משטרו של נשיא סוריה אסד ובכך למעשה לפתוח חזית נוספת על לבנון.



בפעם הראשונה בחילופי אש בין ישראל לסוריה, הופעלה מערכת ההגנה האווירית של ישראל ונורה טיל מסוג חץ, זאת על פי דיווחים בכלי התקשורת הזרה. התקרית אמש אמורה היתה להיות במתווה הדומה לכ-15 אירועים מסוג דומה עליהם דווח בתקשורת הזרה שהתרחשו בשש שנות מלחמת האזרחים. ניתן להעריך כי למודיעין הישראלי הגיע מידע מדויק על מטרה בסוריה שבה נמצאו מה שבצה"ל מגדירים "אמצעי לחימה אסטרטגיים", כשייתכן כי הכוונה לטילים ארוכי טווח ומדויקים. על סמך המידע, תקף חיל האוויר את המטרה וככל הנראה השמיד אותה. כשכבר לאחר התקיפה, כשהמטוסים בדרכם לשטח ישראל, שיגרו מערכות ההגנה האוויריות של סוריה טילים נגד מטוסים שהחטיאו אותם. הירי הסורי לא גרם לנפגעים או לנזק, ואז בתגובה לתגובה - ירה מערך ההגנה האווירית של צה"ל טיל מיירט, כנראה מדגם חץ, לעבר אחד הטילים הסורים. אם אכן כך היו הדברים, זו הפעם הראשונה שנודע שמערכות חץ המיועדות ליירוט טילים ארוכי טווח ובגרסה המשודרגת שלהם גם נגד טילים בליסטיים, נורים כדי ליירט טיל נגד מטוסים.



יש להניח כי ישראל לא התכוונה לדווח על ההתקפה ולהמשיך במדיניות העמימות שלה שבה היא אינה מאשרת אך גם אינה מכחישה דיווחים על תקיפות בסוריה שרובן מיוחסות לה על פי דיווחים בכלי התקשורת הזרה או על פי הודעות רשמיות של צבא סוריה. ואולם, הפעם נאלץ דובר צה"ל לפנות בוקר, בשעה שש, לאשר את התקיפה. זאת משום שכתוצאה מחילופי האש הופעלו מערכות האזעקה ותושבים באזור ירושלים ובמקומות אחרים שמעו אותן וגם ראו את השיגורים.



זו לא היתה הפעם הראשונה שצבא סוריה יורה לעבר מטוסים של ישראל שתוקפים בשטחה. מקור צבאי אמר ל"מעריב סופהשבוע" כי לישראל אין שום כוונה להסלים ולהגביר את המתיחות מול צבא סוריה, אולם יש להניח כי ישראל גם תמשיך לפעול לפי הקווים האודמים שקבעה לעצמה למנוע העברות אמצעי לחימה, בעיקר טילים אסטרטגיים ומדויקים מאיראן דרך סוריה לחיזבאללה. גם לסוריה, לאיראן ולחיזבאללה אין עניין בהסלמה כל עוד נמשכת מלחמת האזרחים שסיומה לא נראה באופק.



נושא זה גם עמד במרכז שיחותיו של ראש הממשלה בשבוע שעבר במוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו ביקש לחדד את באזני מארחו את הקווים האדומים של ישראל ואת האינטרסים שלה, ולהדגיש כי לא תסכים לכל ניסיון איראני או של החיזבאללה לשלוח כוחות לאזור הגבול ברמת הגולן, אך נראה כי גם אם פוטין מבין את האינטרסים הביטחוניים של ישראל, ועם כל המעורבות העמוקה של צבאו במלחמה בסוריה, ההשפעה שלו על הנשיא אסד וצבאו היא לא מוחלטת. כך הודגם הלילה כי פעולה שאמורה היתה להיות שגרתית לכאורה עלולה לצאת מכלל שליטה.