האם המדינה מנסה להעביר בעלות של דירות ציבוריות לגופים פרטיים ועמותות משיקולים פוליטיים? תהייה זו העלתה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס בדיון בוועדה לביקורת המדינה. דיון שאמור היה לעסוק בסיוע בדיור לזכאים ובחוב של עמותת סוכת עובדיה למדינה עבור שימוש בדירות ציבוריות. את חלקו השני של הדיון יזמה חה"כ אורלי לוי אבקסיס בעקבות החשיפה, לפני כחודש, לפיה סוכת עובדיה הינה בעלת חוב של למעלה מ-3 מיליון שקלים למדינה. סוכת עובדיה היא עמותה השייכת למגזר הדתי לאומי ועושה שימוש ב-24 דירות המנוהלות על ידי חברת עמידר בבית אל, בין השאר לצורך הפעלתו של ערוץ 7.



בתחילתו של הדיון הגיע חה"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) וביקש מיו"ר הוועדה, חה"כ קארין אלהרר, שלא לדון בעניין סוכת עובדיה משום שהעניין מצוי בהליכים משפטיים: "לוועדה אין זכות להתערב כשמדובר בעניין משפטי וטוב שבזכותי לא דיברו על זה." עוד טוען חה"כ סמוטריץ' כי לא הגיע לדיון לצורך הגנה על סוכת עובדיה אלא משום שנושא הדיור הציבורי חשוב לו. יש לציין שסמוטריץ' עזב את הדיון כחצי שעה לאחר תחילתו.



חה"כ לוי אבקסיס מחתה על דברים אלו: "ועדות הכנסת דנות כל הזמן בעניינים שמצויים בהליכים משפטיים. כך היה בפרשת עמונה, בגבעת עמל, בליפתא ועוד. הליכים משפטיים יכולים להימשך גם שנים אז מה הכנסת תימנע מלדון בהם? מדובר במניפולציה נוספת של סמוטריץ' שפועל למען האינטרסים של הבית היהודי." מעבר להיבט הפרודצורלי טוענת חה"כ לוי אבקסיס כי החוב של סוכת עובדיה הוא כסף ציבורי לכל דבר ועניין. המקום נמצא תחת ניהולה של חברת עמידר והשכירות מסובסדת. בסכום החוב ניתן לרכוש כארבע דירות דיור ציבורי. אני רוצה לוודא שהכסף יוחזר לדיור הציבורי".



אם כך, מדוע לא קיימתם דיון עקרוני?


"אנחנו כבר מספר חודשים מבקשים לקבל מיפוי ופילוח של כמות דירות ציבוריות בכל עיר, כמה זכאים, כמה דירות ריקות, כמה ממתינים וכמה דירות מוחזקות על ידי שוכרים ציבוריים כגון סוכת עובדיה. עוד ביקשתי רשימת חובות של השוכרים הציבוריים כדוגמת "סוכת עובדיה. מי יודע כמה כסף עוד מסתתר כאן?



מדוע לא קיבלתם את הנתונים?


"אני חוששת שלמשרד השיכון והבינוי יש אינטרסים פוליטיים מול קבוצות אחרות בקואליציה שלא לעשות רשימה של מלאי השוכרים הציבוריים. מבקר המדינה קבע כי רק במקרה קיצון המדינה משאירה את הדירות בידי השוכרים הציבוריים. יכול להיות שיש כאן ניסיון להציג חלק מהדירות כאותם מקרי קיצון ולהשאירם בידי אותם גורמים שאינם זכאים לדיור ציבורי. אני מצרה על כך שהוועדה לא עמדה על כך שהדיון בסוכת עובדיה ייערך ושהנתונים יגיעו".


ח"כ סמוטריץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ סמוטריץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



יו"ר הוועדה חה"כ קארין אלהרר חזרה וביקרה את השר גלנט במהלך הישיבה על אי מסירת המידע הנוגע לפילוח מלאי הדירות הציבוריות שמשמשות למטרות שאינן דיור ציבורי ברמת דירת לפי יישוב . כמו גם על אי מסירת מידע לגבי מספר הממתינים. בקשה שהועברה, לדבריה, למשרד הבינוי והשיכון כבר בישיבה הקודמת של הוועדה.



בצלאל סמוטריץ מסר כי בבית אל לא מדובר בדיור ציבורי אלא בבנייה ממשלתית לפני 30 שנה שנועדה לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון. מנגד טוענת חה"כ לו אבקסיס כי "בעבר היה עודף וניתן היה לתת חלק מהדירות הציבוריות להתיישבות. אלא שהיום יש מחסור אדיר. יותר מתמיד חשוב לוודא כי הדירות חוזרות לייעודן המקורי ושהכסף כולו מנותב לטובת הזכאים". 



ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי מסרו מסמך שבו מספר הדירות שאינן מושכרות לדיור ציבורי, אך עדיין צריכים להשלים את הסקר והמיפוי. מטעם יו"ר הוועדה, קארין אלהרר נמסר לבקשתה של חה"כ אורלי לוי ההצעה לסדר בעניין סוכת עובדיה התווספה לדיון. היועץ המשפטי הגיע לתת את הדעת בשאלה האם ניתן לדון בנושא בזמן שהוא נמצא בערכאות משפטיות. חה"כ אורלי לוי בזמן הדיבור שקיבלה בחרה שלא להעלות את הנושא.