לא, רבותי, לא מדובר ב"פייק ניוז" או ב"עובדות אלטרנטיביות". אפילו לא בספין. כישלונו של הנשיא דונלד טראמפ לפרק את חוק ביטוח הבריאות אובמה־קר ולהשיג אישור לרפורמת בריאות חדשה הוא לא פחות מתבוסה משפילה, שתיזכר בהיסטוריה הנשיאותית – זו שאירעה ב־100 ימי החסד של נשיא חדש, תקופה שאמורה להיות ירח הדבש שלו, ובזמן שבו בבית הנבחרים שולט רוב רפובליקני איתן של 43 נציגים. מדובר ברגע משפיל, שבדומה למעידות ולמבוכות אחרות שמאפיינות אותו, גם את המעידה הזו הביא טראמפ על עצמו.



ביטול רפורמת אובמה־קר היה היעד הראשון שטראמפ הציב כמטרה עם כניסתו לבית הלבן. הוא הבטיח שיבצע זאת "כבר ביום הראשון בתפקידי". טראמפ היה זה שהכריז כי החלפת אובמה־קר תהווה את המבחן המרכזי והפותח של נשיאותו. כישלונו במבחן זה חושף לא רק את היעדר ניסיונו והבנה בתהליכי חקיקה בסיסיים – טראמפ נחשף כאדם שלא לומד, לא מתעניין ומתעלם לחלוטין מהפרטים של יוזמות תחוקתיות. פרשנים שונים הסבירו אתמול כי הם לא זוכרים נשיא קודם ש"ביזה" בתחילת כהונתו בבית הלבן כפי שעשה טראמפ.



אם לא די בזאת, טראמפ הגחיך עצמו כאשר "הסביר" את החלטתו למשוך חזרה את תוכנית הבריאות שלו ובחר להאשים את הדמוקרטים בכישלונו. הוא רק "שכח" לציין כי בבית הנבחרים שולט רוב רפובליקני, מה שאומר שהוא לא היה צריך את קולות הדמוקרטים על מנת להעביר את החוק. לפחות יו"ר הבית פול ראיין היה הגון דיו כדי לציין פעמים אחדות את העובדה כי "המפלגה הרפובליקנית אומנם בשלטון, אבל היה קשה ולא הצלחנו ליצור מצב ש־260 נציגים יסכימו אחד עם השני".




המפלגה הרפובליקנית נחשפה במלוא עליבותה



אבל אפילו ההודאה הזאת לא עמעמה את העובדה שהמפלגה הרפובליקנית נחשפה במלוא עליבותה. שמונה שנים לחמה בחמת זעם נגד הנשיא הקודם, ברק אובמה. אתמול, כאשר סוף־סוף הגיע הרגע שלה להפגין את יכולותיה כמפלגת רוב, עם נשיא רפובליקני בבית הלבן, כזו שמסוגלת ליצור שינוי – היא התגלתה כמפלגה נבוכה, מבולבלת ושסועה.



כעת נותרה השאלה הגדולה: מה יעלה בגורלם של מטרות ויעדים אחרים שעליהם הצהיר טראמפ כ"מונחים בכיסי": רפורמה במסים, בניית חומה בגבול עם מקסיקו והגדלת תקציב משרד ההגנה.



המדינה שצריכה לעקוב בדריכות אחר הנעשה בוושינגטון בעקבות התבוסה היא לא אחרת מישראל. האם מדובר במכה שתשפיע על עיסוקו האובססיבי בקידום שאיפתו להשיג פתרון מדיני לסכסוך הישראלי־פלסטיני? ימים יגידו.