השדולה הפרו-ישראלית, הידוע בשם אייפא"ק, התחילה הערב (ראשון) את הכנס השנתי שלה בוושינגטון. הכנס נחשב לאירוע מרכזי בקהילה היהודית הגדולה בארה"ב ומושך עניין ותשומת לב בחוגי השלטון ובמיוחד מצד הקונגרס. בעקבות חילופי הגברי בבית הלבן והתחלת עידן חדש, לכנס השנה חשיבות מיוחדת.


לאירוע חשיבות רבה גם בגלל מעמדם הבכיר של הנואמים, שהם בעלי השפעה מובילים בצמרת הממשל האמריקאי. הפעם צפויים לנאום גם שרים ישראלים, בהם נפתלי בנט ויואב גלנט, וח"כים.



הבעיה היא שהשדולה המפורסמת איבדה בשנים האחרונות ממעמדה ומיוקרתה. בזיכרונם של ותיקי הארגון צרוב הכישלון המהדהד של מאבקם הממושך נגד מכירת מטוסי הביון אייווקס לסעודיה בתקופת שלטונו של הנשיא רונלד רייגן.



השדולה לא מצליחה להביא את הקול היהודי



הדור הנוכחי של הנהגת הארגון ספג כישלון לא פחות צורב במאמצים לסכל את הסכם הגרעין עם איראן. "זאת הייתה מלכתחילה שגיאה מצד ראשי השדולה לנסות לסכל את ההסכם", אמר בשיחה עמו מנהיג יהודי מוערך בניו יורק. "אבל לארגון מגיע קרדיט מסוים בגין מעורבותו בקידום הסכם הסיוע הצבאי לישראל לעשור הבא שנחתם בשלהי כהונתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה".



אייפא"ק, המזוהה בקהילה כארגון ימני התומך ללא סייג בממשלת הליכוד, נתגלה גם כבעל השפעה מוגבלת ביותר, אם בכלל, בעיצוב דפוסי ההצבעה של הרוב הגדול בקהילה. בבחירות לנשיאות האחרונות, למעלה מ-70 אחוז מבעלי זכות ההצבעה היהודיים הצביעו בעד הילרי קלינטון - שלא הייתה בדיוק המועמדת המועדפת של ראשי ופעילי אייפא"ק, וזאת לשון המעטה.



מי שיבלוט הפעם בהיעדרו יהיה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחליט לא לנסוע לכנס ושנאומו ישודר למשתתפים באמצעות סרט ווידאו. עם נשיא ידיד בבית הלבן ועם רוב רפובליקני בשני הבתים , נוכחות נתניהו הייתה יותר ממתבקשת. אבל סוגיית ההתנחלויות, שהפכה למכשול בעיצוב היחסים בין נתניהו לטראמפ, הובילה כנראה להחלטתו של ראש הממשלה להישאר בבית. צפוי שבנאומו מהארץ ירעיף נתניהו שבחים ומחמאות על הנשיא טראמפ. אבל לכולם ברור שהרבה יותר נוח להפגין ידידות והערכה מרחוק - מאשר להעמיד את החברות למבחן מקרוב.