על הנשיא דונלד טראמפ עברו לאחרונה כמה ימים קשים. גם עבור נשיא שמעידות מביכות, הצהרות הזויות וציוצי טוויטר נלעגים הפכו כבר לשגרה - התקופה האחרונה הייתה חריגה בקצב ההסתבכויות שהנשיא טראמפ ייצר. "בשבוע אחד, הכאוס שטראמפ הביא על עצמו הוצג בבהירות", סיכם "הניו יורק טיימס" והביא רשימה ארוכה של מה שכינה "הפרעות בגין מחלוקות שהוא (הנשיא) גרם לעצמו". בין היתר, רשימה זו כללה את דבקותו בטענה שהנשיא לשעבר ברק אובמה צותת לו, שנדחתה בידי ועדה בסנאט; הצו המתוקן שלו להגבלת כניסת מוסלמים לארצות הברית, שנבלם שוב בידי שופט פדרלי; כישלון אישורה של החלופה הרפובליקנית ל"אובמה־קר" והחשדות על קשרים שקיימו מקורביו עם גורמים ברוסיה, שהולכים וצוברים הוכחות. גם הפגישה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הניבה יותר מבוכות מאשר תוצאות.



דווקא בימים הרעים האלו התברר שהסכסוך הישראלי־פלסטיני, נושא שתסכל כל נשיא וממשל בשני העשורים האחרונים, הפך אצל טראמפ לנושא מועדף. בעת שאמצעי התקשורת בארצות הברית דיווחו על כשליו של טראמפ, שליחו למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט קיים שיחות עם ראש הממשלה ויושב ראש הרשות הפלסטינית, נועד עם ראשי יש"ע, שוחח עם סטודנטים פלסטינים ונפגש עם מלך ירדן. באפריל אף צפויה פגישה בבית הלבן של הנשיא טראמפ ואבו מאזן.


בכל הנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני, הנשיא טראמפ נראה כגורם היציב במשוואה. "הייתי מוסיף שהוא הגורם החיובי היחיד", אמר דיפלומט מערבי.




טראמפ הבין שחידוש תהליך השלום ישפר את מעמד ארה"ב



הדיפלומט ועמיתיו במרכז האו"ם מופתעים מהעובדה שהנשיא מתייחס לסכסוך במזרח התיכון כנושא שאינו סובל דיחוי. שלא כמו בסוגיות אחרות במדיניות החוץ האמריקאית, בכל מה שנוגע לסכסוך שוררת בזירה הפוליטית הפנימית בארצות הברית הסכמה כללית על הצורך למצוא פתרון מדיני, כדי להביא ליציבות באזור. רפובליקנים ודמוקרטים מסכימים כי לארצות הברית תפקיד מרכזי של מתווך בלעדי במאמצים להביא את שני הצדדים לידי הסכמה בדבר הסכם או הסדר. מאז הסכם אוסלו הראשון, כל ממשל אמריקאי, דמוקרטי או רפובליקני, היה מעורב במאמצי תיווך בין ישראל לפלסטינים. טראמפ עושה חשבון פשוט: מעורבות בקידום פתרון מדיני לסכסוך, גם אם לא תניב תוצאה ניכרת בעתיד הנראה לעין, יכולה להביא לו רק כבוד, ולא רק בקרב אוהדיו, אלא אפילו בקרב מי שמתקשים להשלים עם נשיאותו.



להערכת גורמים מדיניים במרכז האו"ם בניו יורק, בעקבות השיחה שקיים לא כבר עם שר החוץ הסעודי, הנשיא טראמפ הגיע למסקנה כי פעילות נמרצת לחידוש תהליך השלום תשפר באופן ניכר את יחסיה של ארצות הברית עם סעודיה וארצות המפרץ הפרסי, ובד בבד תחזק את מעמדה של ארצות הברית במזרח התיכון. בתום השיחה עם הבכיר הסעודי הצהיר טראמפ: "עז רצוני להשיג שלום במזרח התיכון".



הנשיא רואה בפעילות אמריקאית לקידום שלום במזרח התיכון גם התרסה וקריאת תיגר כלפי האו"ם. טראמפ ידוע בבוז שהוא רוחש לארגון העולמי. חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים לבדו יהיה עבור הנשיא הישג לנופף בו כסימן לחוסר התועלת של האו"ם.