בשבוע שעבר תועד שוטר יס”מ מכה נהג פלסטיני במזרח ירושלים. שום דבר לדווח עליו בתקשורת, אלא אם כן האירוע צולם. בינתיים מח"ש הודיעה על חקירת התקרית, והשר ארדן גינה אותה. אך אי אפשר להבין את הקלות הבלתי נסבלת של התנהלות חלק מכוחות הביטחון מול פלסטינים. האם ייתכן שהתעללות וירי בפצוע גוסס או בנער בורח הפכו לשגרה? כיצד ייתכן שיש מי שבדרך לארוחת צהריים מתעללים או יורים, מה שבא?



הדרך לעצור את הירי הפרוע וההתעללויות המתועבות היא להעניש בכל חומרת הדין, וכגובה הדרגה – כך צריכה להיות חומרת העונש. למשל, המקרה של אל”מ ישראל שומר. ביולי 2015 הוא ירה בגבו של נער פלסטיני שהשליך אבן על הג’יפ שלו וברח. וזה עוד לפני שדיברנו על הסתלקות חפ”ק מח”ט בלא להגיש או להזעיק עזרה, שהיא חמורה לא פחות.



שלא כמו במקרה אזריה, לפי עדותו של שומר, הוא לא התכוון להרוג. מה שקרה הוא להערכתי עניין של פסיכולוגיה בגרוש. מח”ט מפוצץ מביטחון עצמי נוסע בג’יפ ממוגן, כל ההיסטוריה של עם ישראל מאחוריו, חייליו פרושים בשטח והג’וב שלו זה להקרין עליהם ביטחון. באמצע המשחק הזה הוא חוטף בומבה בשמשת הג’יפ. נראה שהתגובה שלו הייתה איבוד שליטה כמעט טבעי וירי כמעט אינסטינקטיבי. מובן שצה"ל היה חייב למצות איתו את הדין. זה לא קרה.



עו"ד עמי הולנדר שיגר מכתב לרמטכ"ל ובו תבע להעמיד את שומר לדין: "אבקשך לעשות שימוש בסמכותך הפיקודית לצורך העמדתו לדין או להורות על סיום מיידי של שירותו הצבאי של אל"מ שומר, להבהיר באופן הברור ביותר את הנורמות המוסריות הראויות ולייתר את העתירה לבג"ץ". תשובת לשכת הרמטכ"ל הייתה שהעניין בטיפול. באפריל 2016 התיק נסגר. הפצ”ר שרון אפק קבע כי "הירי היה מוצדק" במסגרת נוהל מעצר חשוד, אך קרתה בו "טעות מקצועית". בכך קיבל הפצ”ר את עמדת שומר, ש"שגה מקצועית" כאשר ירה בתנועה. שזה בערך כמו לומר שסגירת התיק הייתה טעות מקצועית ולא כסת"ח חובבני. יורם שפטל עשוי להשתמש בסגירת התיק כתקדים בערעור אזריה, והוא עוד עשוי לזכות.



האגודה לזכויות האזרח הגישה לאחרונה ערעור על סגירת התיק בשם משפחת כוסבא, שבנם מוחמד עלי נהרג מהירי של שומר. בפנייתם ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט הם "מבקשים כי יורה לתביעה הצבאית להעמיד את אל”מ שומר לדין באשמת הריגה או לכל הפחות באשמת גרימת מוות ברשלנות”. נחיה ונראה.



אגב, סגירת התיק של שומר נבעה בעיני מהחשש להתמודד עם שדרת הפיקוד ברמת מג"דים ומח"טים, שנושאת את עיקר הנטל האישי והאנושי בשטחים. שלא לדבר על תגובת הימין, שיסית את הציבור אם יישפט מפקד בכיר. אך לא יכול להיות שקצין בכיר יזוכה וחייל פשוט יורשע במה שנראה כאותה עבירה. הצבא חייב למצות את הדין עם שומר.