פתח בסיפור. לפני עשרה ימים נערך בראשל"צ גמר גביע המדינה בכדורסל כיסאות גלגלים. לצדו של שדר הערוץ הראשון אורי לוי ישב אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים. פינטו, ששימש כפרשן, התלהב, התרגש והתעייף, ובשלב מסוים ביקש קפה. למרות התקנות המונעות הכנסת מוצרי מזון, מנכ"ל המוסד הפיננסי הגדול במדינה נהנה משתי כוסות. ומה בכלל הקשר שלו לכדורסל, והאם הוא משלים הכנסה כשדר ספורט?



אז ככה. במקביל לקריירה בבנק פינטו הוא מאמן כדורסל מוסמך ואימן את נבחרת הנכים שכנגד כל הסיכויים הצליחה להעפיל ב־2008 לאולימפיאדת בייג'ינג ולתפוס את המקום השישי. מבחינתו, הספורט הוא אמצעי להוכחת ההישגיות וליכולתו להתגבר על מכשולים. אחד מסודות ההצלחה של הנבחרת הוא המשחק הקבוצתי. לכן קודם למשחקים האולימפיים הוא לא היסס להעיף את אחד מכוכבי הנבחרת, שהתעלם מהחברים והפגין משחק אנוכי.



בילדותו חלה פינטו במחלת הפוליו, ומאז הוא מתקשה מאוד בהליכה. אבל בניהול הבנק הוא רץ למרחקים ארוכים. בוועידת "נגישות ישראל" בשבוע שעבר הדגיש שאינו רואה את עצמו כאדם בעל מוגבלות. "כל חיי נלחמתי כדי להגשים את חלומותי האישיים והמקצועיים ומעולם לא נתתי למוגבלות הפיזית לעצור אותי", הדגיש.



סיפור חייו מורכב. במשפחתו 11 אחים ואחיות, והוא אינו המוצלח היחיד. אחת מאחיותיו היא רופאת עיניים, שנייה מומחית בעבודה סוציאלית, שלישית מומחית בעלת שם לכימיה ופיזיקה, ורביעית לומדת לתואר שני בפריז. בגיל 5 התייתם מאמו, שנדרסה בכביש החוף על ידי נהג מונית שיכור. בגיל 11 נפטר אביו ממחלה. אך בהתחשב במשפחה האיכותית, סיפור ההצלחה שלו אינו מפתיע.



כשפנו אליו בהצעה הכמעט ברורה מאליה להצגת מועמדותו לתפקיד המנכ"ל, לא היה ברור אוטומטית שהוא יסכים. הבנק סבל בעשור האחרון מטלטלות. מנהלים הודחו, יו"ר הדירקטוריון דני דנקנר הושלך לכלא, ונגד המנכ"ל הקודם ציון קינן התנהלו בדיקות, שהסתיימו ללא תוצאות.



לאחר שנים של זעזועים, הבנק היה זקוק בדחיפות לשקט תעשייתי. קצת שעמום שוויייצרי לא היה מזיק. ועדיין, המינוי לא היה מונח בכיסו. אנחנו מגלים כאן שחברי ועדת האיתור בדירקטוריון פנו לחברת השמה בינלאומית עצמאית כדי לבדוק את פינטו. הם בחנו אותו לאורך ולרוחב, וידאו שלא תלויה מאחוריו שום קופת שרצים, ורק אז ניתן האור הירוק למינוי.



אבל זה עדיין לא היה פשוט. חוק שכר הבכירים, המגביל את התשלום לבכירי המערכת הפיננסית ל־2.5 מיליון שקל לשנה, עלול היה לטרפד את המהלך. התעוררו סימני שאלה בנוגע לשמירת זכויות העבר בהיקף מיליוני שקלים שצבר, שכמעט הניאו אותו מקבלת התפקיד. בפגישה עם חדוה בר, המפקחת על הבנקים, הבהיר שאם סוגיית הזכויות לא תיפתר, הוא עלול לוותר ולפרוש. משפטנים הציעו לו להעביר את כספי הצבירה לחברת ביטוח (כפי שעשו בכירים בבנק לאומי) או להתפטר, לקבל את הפיצויים ואז להתקבל לבנק מחדש. בסופו של דבר, שוכנע על ידי יאיר סרוסי, היו"ר לשעבר, להסכים לקבל את התפקיד ו"יהיה בסדר".



פינטו, שצמח מרמת הסניף ומכיר לחלוטין את הדנ"א של הבנק, היה האיש הנכון במקום הנכון לאספקת השקט הנדרש. במפגש הראשון שלו עם חברי ההנהלה, שנערך בשפיים זמן קצר לאחר מינויו, הדהים כשפתח את סגור לבו וחשף לראשונה תובנות שהיו חרוטות בזיכרונו והשפיעו על חייו. הוא סיפר על חוויותיו מכפר הנוער בן שמן שם למד, על הקשיים בניידותו, ועל ההישגיות ואהבתו לספורט בכלל. כאוהד הפועל ת"א בכדורגל המתקשה בטיפוס במדרגות, הוא מגיע תמיד שעה לפני תחילת המשחק. והוא סיפר גם על תובנותיו מאימון נבחרת הנכים, במטרה להוכיח למנהלים שהדרך להצלחה היא בעבודה קשה ובעבודת צוות, ושרק המעז מנצח.



הסגנון הניהולי שלו שונה מזה של קודמו. "אריק אינו מטיל אימה על הסביבה. יש בו משהו חברי ואכפתי, ואת זה ניתן לזקוף לחיים הקשים שחווה, כולל התייתמותו בגיל צעיר מהוריו, לימודיו בבן שמן והנכות שהשפיעו על אורח חייו", אומר מנהל בסביבתו הקרובה של פינטו.



ועדיין הוא מתנהל באופן ענייני ופחות רגשי. המנכ"ל החדש אינו איש של צ'פחות. הוא לא מזייף "נחמדות". הוא אומנם אינו נוהג להעליב, אבל כשהעניינים חורקים הוא יודע להרים את הקול ולדפוק על השולחן. זה לא ימנע ממנו לשמוע דעות מנוגדות ולהשתכנע לשנות את דעתו. הצד הקשוח ונחישותו נחשפו כשפוטרו 800 עובדים בתקופה שבה הבנק נוהל על ידי אלי יונס. תוכנית הפיטורים השנויה במחלוקת פגעה קשות בתדמיתה של שרי אריסון, בעלת הבית.



בתקופה שבה ציון קינן ניהל את הבנק, שימש פינטו כזרוע הביצוע לתוכניות התייעלות שכללו את העתקתם של מאות עובדים, כולל בעלי תפקיד בכירים, למשרדים אחוריים ("בק אופיס"). מי שלא הסכים לזוז נאלץ לפרוש ולקבל 270% פיצויים או לפרוש לפנסיה מוקדמת.



אגב, בימים אלה מוציא הבנק אל הפועל תוכנית פרישה נוספת של 1,500 עובדים, שתימשך חמש שנים. מדוחות הבנק שפורסמו אתמול מתברר שבמהלך 2016 ניצלו את תוכנית הפרישה 310 עובדים נוספים.



האמצעי להוכחת ההישגיות. כדורסל נכים, צילום: אביר סולטאן, פלאש 90
האמצעי להוכחת ההישגיות. כדורסל נכים, צילום: אביר סולטאן, פלאש 90



# # #



שמונה חודשים לאחר כניסתו לניהול מתחילים סדרי העדיפויות בבנק להשתנות. הבנק מתחיל להיראות אחרת. הסגנון הניהולי עדכני יותר. בישיבות ההנהלה יש פחות מתח באוויר וכך גם בישיבות הדירקטוריון. בניגוד לקודמו, מערכת היחסים שלו עם בעלת הבית אריסון קורקטית. אין לו קשר ישיר איתה, ובמסגרת ההפרדה הניהולית מהבעלות הוא מעדיף להתחבר אליה בצינורות המקובלים.



לצד פינטו בהובלת הבנק מכהן עו"ד עודד ערן, יו"ר הדירקטוריון. סרגל נחשב לעקום לעומתו. ערן, שהגיע ממשרד גולדפרב־לוי־גניגר, אמור לספק את השקט הרגולטורי ולהבטיח את תקינות הממשל התאגידי. היו"ר החדש אינו מעגל פינות, ובעת הצורך יהיה מוכן להתעמת אפילו עם עו"ד פיני רובין, היועץ המשפטי החיצוני. היו"ר כבר פעל לחיזוק הממשל התאגידי והצד המשפטי. להנהלה צורפה עו"ד יעל אלמוג, שתשמש כראש חטיבת בעלי עניין. פינטו הכיר את אלמוג עוד כששימשה כשדרנית קווים בתוכניות הספורט. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה חשב לצרפה לבנק, אלא שממש בדקה ה־90 התברר שהיא זוכה לחיזור גם מבנק לאומי. המנכ"לית רקפת רוסק־עמינח והיו"ר דוד ברודט התקשרו והציעו לה ממש יום לפני המינוי את תפקיד היועץ המשפטי של הבנק. אלמוג בחרה בפועלים.



עו"ד עמית לוי שהגיע ממשרד גולדפרב (המשרד שממנו הגיע ערן) הומלץ לתפקיד היועץ המשפטי של הדירקטוריון (מתחת ליועץ המשפטי של הבנק). יו"ר הדירקטוריון, שרצה לחזק את הממשל התאגידי, המליץ עליו בחום ופינטו הסכים.



"פינטו משדר רוגע, מקצועיות, אנושיות ואינטליגנציה. יש לו יכולת למידה והפקת לקחים. יש לנו הרבה כבוד כלפיו. הוא לפעמים צוחק על עצמו, כשהוא אומר לנו 'מה לעשות, יש לכם מנכ"ל מוגבל'. אבל הוא לא נותן למוגבלות להפריע", מתאר אחד הדירקטורים את מערכת היחסים עם המנכ"ל.



מספר הדירקטורים בבנק צומצם באחרונה לעשרה, אף על פי שהאתגרים הניצבים בפניהם רק הולכים וגדלים. הדוחות הכספיים ל־2016 מאתמול הם הזדמנות למאזן ביניים על תפקודו של המנכ"ל החדש. הרבעון הרביעי היה באחריותו המלאה, והתוצאות בהתאם.



לפני שבוע הפתיע הבנק בהודעה על קיזוז של כ־700 מיליון שקל מהרווח הרבעוני, משלוש סיבות: הפחתת מס החברות מ־25% ל־23% קיזזה 157 מיליון שקל, אבל פינטו אינו אחראי לכך. הסתבכות בפרשת ייעוץ המס ללקוחות אמריקאים, שבגינה נאלץ הבנק להפריש עוד 249 מיליון שקל הינה גורם נוסף.



הפרשה לא נולדה במשמרת שלו, אף שהיה מעוניין לחסל אותה סופית עד סוף 2017. ההסתבכות עם האמריקאים, שלגביה נטען משהו כמו "אין כלום כי לא היה כלום", גרמה עד כה לאובדן רווחים של כ־900 מיליון שקל, וזה לא הסוף. אגב, המתחרים מלאומי סיימו פרשה דומה בנזק גבוה יותר, 1.5 מיליארד שקל.



ההסבר השלישי להפרשות החד־פעמיות, שנובע מאחריותו הישירה של פינטו, הוא הפסדי האשראי וההחלטה לקזז 470 מיליון שקל מההכנסות. ההחלטה מפתיעה שכן ברבעון האחרון לא קרס שום טייקון ולא התרחש אירוע פיננסי רב־נפגעים. ייתכן שהסיבה לכך היא שפינטו, כמו מנכ"לים רבים לפניו, מעוניין להתחיל את התפקיד בעמדת זינוק טובה. את הגידול בהפסדי האשראי ניתן לסווג תחת הסעיף "ניקיונות לפסח". אבל קיימת אפשרות נוספת: החזר חוב גדול (המכונה "ריקוורי") הוקדם לרבעון השלישי על חשבון הרביעי.



בנוסף, מתברר שהאשראי הצרכני במשק נמצא במגמת ירידה, תופעה הקיימת לא רק בבנק הפועלים אלא גם בבנקים האחרים. ולמרות זאת בנק הפועלים סיים את 2016 ברווח נקי של 2.62 מיליארד שקל, ירידה של 15% לעומת 2015. הרווח מהווה תשואה של 9.6% על ההון. הירידה ברווחיות מוסברת כאמור באזהרת הרווח מתחילת השבוע, שבעקבותיה הרווח ברבעון הרביעי צנח ב־76% ל־138 מיליון שקל.



המשימות השוטפות שבהן נאלץ להתעסק מאז מינויו מספיקות לקדנציה שלמה. בנוסף לעסקים השוטפים נדרש פינטו לבעיות שנולדו קודם למינויו. אחת המשמעותיות שבהן היא דוח ביקורת של המפקחת על הבנקים, חדוה בר, על התנהלות הבנק והדירקטוריון, בעקבות תלונת עובדת לשעבר נגד קינן. לאחר סיום הבדיקה המשטרתית צפויה המפקחת להגיש דוח שיצביע על ליקויים חמורים בממשל התאגידי ועל נוהלי עבודה לקויים בוועדת הביקורת. סרוסי כבר שילם את המחיר ונאלץ להתפטר.



מי שתיאלץ לפרוש היא ד"ר דפנה שוורץ, יו"ר ועדת הביקורת של הבנק, החברה גם בוועדת הדירקטוריון לבחינת התנהלות הבנק עם קבוצת אי.די.בי. בג"ץ אישר באחרונה את המשך ההליכים בתביעה ייצוגית נגד הבנק בעניין האשראי שניתן לחברת טומהוק של נוחי דנקנר מאי.די.בי.



אגב, הדוח אינו פוגם במערכת היחסים הטובה של המפקחת עם הבנק. בתחילת החודש היא ביקרה בישיבת הדירקטוריון והעבירה את תובנותיה ביחס למערכת ולהתנהלות הבנק.



עניין נוסף התלוי ועומד נוגע לפרשת ייעוץ המס בארה"ב. הפרשה, שנראתה כאמור בתחילת הדרך כקלה לפתרון, כבר גבתה מהבנק הוצאה (כולל הוצאות משפט) של כ־900 מיליון שקל, והסוף עדיין אינו נראה באופק. הרשויות האמריקאיות גם בדקו את פעילות הבנק בשווייץ, וסביר להניח שסוף הפרשה יאלץ את הפועלים להגדיל את הפרשתו.



כך או אחרת ובניגוד לפרסומים, הבנק אינו מתכוון לחסל את פעילותו בשווייץ. בכוונתו לפעול שם בצורה סלקטיבית ועם לקוחות איכותיים. באחרונה פתחה חברת הבת השווייצרית נציגות לגיוס לקוחות ישראלים.



עם כניסתו שינה פינטו את הדגשים הניהוליים והתמקד באסטרטגיית "עם הפנים ללקוח". בבנק המנהל יותר מ־2.5 מיליון חשבונות לקוחות, מדובר במהלך מהותי. דלתות משרדו נפתחו לפניות הציבור תחת הכותרת "אישי, אנושי, טכנולוגי". הוא לא מסרב לטפל בלקוחות שנקלעו לקשיים, ואם הוא משתכנע שהתלונה מוצדקת, היא מטופלת מיידית. לפני חצי שנה הוגשה לבנק תלונה על גביית עמלה בלתי מוצדקת של טיפול בחשבונות ירושה. לאחר שהתלונה נמצאה מוצדקת, התערב פינטו והורה לבטל את העמלה.



"הוא איש של משימות. כשמוטלת עליו אחריות כלשהי, הוא יראה רק אותה לנגד עיניו וילך איתה עד הסוף בהוצאתה אל הפועל", אומר חבר הנהלה. אבל הוא גם פתוח להצעות. כך למשל הוא שקל למנות את רונן שטיין, מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק, לתפקיד קבוע כיו"ר ישראכרט. בגלל הוראות בנק ישראל הדבר היה מאלץ את שטיין לפרוש מתפקידו בבנק. שטיין הצליח לשכנע את פינטו שעדיף שיישאר בבנק, וכך היה.



אגב, הוא עדיין לא הצליח לאתר מועמד סביר לתפקיד יו"ר ישראכרט אף ש־31 במרץ (היום) הוא המועד האחרון. פינטו נאלץ לבקש דחייה. אגב, חברי הנהלת ישראכרט האחרים, כולל המנכ"ל רון וקסלר, פרשו מהבנק וחתמו על הסכמי העסקה חדשים עם ישראכרט.



בניגוד לצפוי, השינויים שבוצעו בהנהלת הבנק עם כניסתו היו מינוריים, לפחות בהשוואה לקודמיו. ההתייחסות שלו נעשית על בסיס מקצועי ולא על סמך נאמנות אישית. ארז יוסף, המקורב אליו מאוד, קודם לתפקיד המשנה למנכ"ל והאחראי על התפעול, מינוי שהתברר כבינגו. סער זכריש המשיך כעוזרו האישי של פינטו. סער סוארי (בנו של איציק סוארי), שהחזיק עד אז בתפקיד עוזר המנכ"ל, נאלץ לפרוש.



יחסיו עם אלי כהן, ראש מטה השיווק והפרסום, המסיים בדיוק היום את תפקידו, תקינים. כהן היה נשאר לו היה מוצע לו ניהול ישראכרט שבו חפץ. אבל הוא בחר לפרוש לאחר שש שנים, וסביר להניח שישתלב בקרוב בתפקיד ניהולי בכיר יותר. כהן יוחלף על ידי אסף אזולאי המוכר לפינטו ושגויס בהמלצת הפרסומאי משה תאומים.



אפרת יעבץ, חברת ההנהלה והאחראית על חטיבת בעלי העניין, עזבה מסיבות אישיות וחוק שכר הבכירים. מחליפתה יעל אלמוג תנסה להרגיע את רוחות המלחמה עם הרגולציה ולשפר את הממשל התאגידי.



היתרון הגדול של פינטו הוא היכרותו הקרובה את כל הסניפים. הדבר מאפשר לו לקבל פידבקים ישירים מהשטח בלי להזדקק למנהל הרלוונטי. הוא אינו מבזבז זמן יקר על אירועים פומביים. לאירוע קבלת פרס "המוצר הנבחר", עבור אפליקציית התשלומים ביט, לא הגיע אף על פי שהתחום קרוב ללבו. ה"הברזה" מוסברת בישיבת דירקטוריון דחופה. הוא גם ממעט להתרועע עם אנשי עסקים ומשאיר את המלאכה לאנשי המקצוע.



משיקולי צניעות, דיוני התוכנית האסטרטגית לחמש השנים הקרובות נערכו בסוף 2016 באחד מהמלונות הצנועים בנצרת. משיקולי חיסכון הופסקה גם


לאחר שנים העסקתו של ארז טל כפרזנטור של הבנק, וכעת מתחילים במהלך של מיתוג מחדש.



# # #



עם פתרון הבעיות המעיקות יתפנה פינטו לפיתוח מנועי צמיחה לביסוס עתיד הבנק. הפועלים שוקל קניית בנק בניו יורק כדי לבסס את מעמדו בקהילה הישראלית המקומית. פעילות הבנק במיאמי נסגרה, אבל בניגוד לשמועות, הפעילות בשווייץ תתעצם בזכות העובדה שהפועלים הוא הבנק הישראלי המשמעותי שעוד נותר במדינה. פינטו נעדר ניסיון בבנקאות בינלאומית ולכן יצטרך להשלים פערים במהירות, והזמן אינו פועל לטובתו.



אבל עם כל הכבוד לפעילות הבינלאומית, יתרונו הגדול של הפועלים הוא בבנקאות המקומית. המשימה המיידית הינה השלמת מכירת השליטה בקבוצת ישראכרט, כולל חברות הבת ובראשן אמריקן אקספרס.



הבנק הקים צוות פנימי לקידום מכירת ישראכרט. כל האפשרויות עומדות על הפרק, אבל הקונים הפוטנציאליים, למעט קרנות השקעה בינלאומיות, לא מסתובבים בשטח. המכירה תצטרך להתבצע בתוך שלוש שנים עם אפשרות להארכת המועד. הנפקת החברה בבורסה נראית כעת כאופציה הסבירה.



בעת הדיונים על הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הזהיר פינטו מהבאות ודיבר בכל פורום אפשרי על הסכנה שבמהלך ההפרדה המיותר, שתועלתו לצרכן מוטלת בספק. הוא התריע על כך שהעברת הבעלות לידיים פרטיות תביא להתייקרות הריבית והעמלות, והזהיר מהחלשת המערכת הבנקאית ופיטום עם ישראל באשראי צרכני. מתברר שאשראי לא חסר. עם ישראל מתחיל להתפכח, והריצה הבלתי נשלטת לאוברדראפט נבלמת. אבל כל אלה היסטוריה.



מאז כניסתו לתפקיד הוא מוציא לפועל תוכנית התייעלות שבמהלכה יפרשו בחמש השנים הקרובות 1,500 עובדים נוספים (מתוכם כבר פרשו כאמור 310). המהלך יביא לחיסכון של 1.2 מיליארד שקל בהוצאות. חלק מפעילויות הבנק יועברו למיקור חוץ ואגף המחשוב יצומצם.



מחלקות אחרות ייסגרו, והאחראים יועברו לתפקידים חלופיים. פעילויות אחרות יועברו מבניין ההנהלה לסניפים העורפיים. האסטרטגיה תמשיך להיות עם הפנים ללקוח, בססמה "בנק דיגיטלי ואנושי".



במסגרת חטיבת החדשנות, צפויים חידושים כמו השקת אפליקציית תשלומים ללקוחות כל הבנקים ואפליקציית צ'ט־בוט. כאמור, הוקמה חטיבת בעלי עניין שתשפר ותעמיק את הקשר עם בעלי המניות ובאחריות התאגידית. ביולי הקרוב יקים הבנק בית ספר לאוריינות פיננסית המיועד ללקוחות כל הבנקים.



המהלך מתכתב יפה עם יוזמת המפקחת על הבנקים להגברת הידע בקרב לקוחות. בשיתוף הטכניון תושק מעבדת חדשנות למחקרים בתחום הביג דאטה.


אבל האתגר הגדול של פינטו הוא שמירת מעמדו כמוסד הפיננסי המוביל. המשימה אינה פשוטה, שכן בנק לאומי מצמצם פערים ונושף בעורפו כל הזמן. מתחרים פוטנציאליים מגיעים גם מבנקאות הצללים והאשראי החוץ־בנקאי, שלמרבה ההפתעה זוכים לעידוד בנק ישראל.



[email protected]