אחרי המבוכות האחרונות שספג הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בנושאי פנים בשבועות האחרונים, בהן הכישלון לביטול רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם ברק אובמה והביטול החוזר והנשנה של צווי ההגירה על ידי המערכת המשפטית, השבוע מתמקד הנשיא במקום בו הוא מרגיש בנוח, הזירה הבינלאומית. את שבוע העיסוק בדיפלומטיה העולמית החל טראמפ בקבלת פנים חמה ואוהדת בבית הלבן לנשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. לאחר מכן יתקיימו מפגש עם מלך ירדן עבדאללה השני בבית הלבן, התוועדות חשובה עם נשיא סין שי ג'ינפינג ובסופו של השבוע שיחה בבית הלבן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.



בקרב פרשנים בוושינגטון וגורמים מדיניים במרכז האו"ם בניו יורק, הפגישה עם נשיא מצרים התפרשה כסימן נוסף לכך שטראמפ מתעלם לחלוטין מעניין זכויות האדם ומגלה אדישות כלפי משטרים דיקטטוריים ומנהיגים עריצים שמפירים במדינותיהם זכויות אדם כמדיניות כמעט רשמית, מדכאים יריבים באמצעים ברוטליים ומתנכלים באופן מעשי לחופש העיתונות. "הנשיא טראמפ גם מצדד בהמשך שלטונו בסוריה של באשר אל-אסד שגרם למותם של למעלה מחצי מיליון אזרחים סוריים", אמר דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק.



על הצהרתו של הנשיא טראמפ בקבלת הפנים לנשיא מצרים "הוא עשה עבודה פנטסטית במצבים קשים", הגיבו דיפלומטים בניו יורק במשיכות כתף ובהערות לא מחמיאות שמטעמים דיפלומטים נלחשו מפה לאוזן.



התוודעות חשובה. שי ג'ינפינג, צילום: רויטרס
התוודעות חשובה. שי ג'ינפינג, צילום: רויטרס



"לא עיסוק שטייקון נדל"ן יכול להיכנס אליו ומיד להצליח"



מהצד המצרי, התמקד נשיא מצרים בקבלת הבטחה מהנשיא טראמפ שהסיוע האמריקאי למצרים לא רק ימשך, אלא גם יוגדל לאחר שהממשל הקודם קיצץ בסיוע כמחאה על הפרות זכויות האדם במצרים. קרוב לוודאי שנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני יעלה בשיחות בין טראמפ לסיסי. אבל לא ברמה שצריכה לעורר דאגה בירושלים.



ביקוריהם של מנהיגי ארצות העולם בבית הלבן עוררו בקרב פרשנים ומומחים עניין מחודש במדיניות החוץ הצפויה של הבית הלבן.



"מדיניות החוץ של הנשיא טראמפ לא תחזיר לארה"ב את גדולתה כפי שהבטיח טראמפ", כתב במאמר ראשי השבועון אקונומיסט. העיתון צפה שטראמפ יגלה בקרוב כי ניהול יחסי חוץ הוא לא עיסוק שטייקון נדל"ן יכול פשוט להיכנס אליו ולצפות להצלחות. "אין לו את הכישורים לנהל מדיניות חוץ מועילה", ניבא העיתון והטיל צל כבד גם על המקום בו טראמפ מרגיש באור הזרקורים.