שלושה חודשים לאחר שנכנס לבית הלבן דונלד טראמפ איתחל את נשיאותו. בתקיפה המפתיעה אתמול לפנות בוקר, שעליה החליט במהירות רבה, נגד שדה התעופה שליד חומס בסוריה, הוא החזיר את ארה"ב למעמד הבכורה שלה - בעל הבית ושוטר העולם. ספק אם מישהו ציפה שזאת תהיה החלטתו, לאחר שיום קודם לתקיפה הוא הביע את זעמו על נשיא סוריה אסד בשל המעשה הזה, ואת זעזועו ממראות הילדים שנחנקו למוות בתקיפת הנשק הכימי באידליב.



בתקיפה הראה טראמפ כי הוא אינו חושש מנשיא רוסיה, גם אם ולדימיר פוטין מחזיק עליו חומר מביך ומפליל מהתקופה שביקר במוסקבה כאיש עסקים. במילים אחרות, טראמפ אומר לפוטין: "אני לא חושש ממך ולא סחיט". ברור כי התקיפה פוגעת ביחסים בין ארה"ב לרוסיה ומעמיקה את חוסר האמון בין שני המנהיגים ושתי המדינות, וגם מקטינה את הסיכויים, כפי שהעריכו פרשנים רבים, להגעתם למעין הסדר לחלוקת העולם ביניהם לאזורי השפעה.



לאחר התקיפה גילה שר הביטחון אביגדור ליברמן כי לישראל הוכחות שהנשיא אסד הוא שהורה להשתמש בגז סארין, כחלק מהמלאי הקטן יחסית ("יכולת שיורית", כך זה מכונה במודיעין הישראלי) שהצליח להסתיר מעיניהם של הפקחים הבינלאומיים. אפשר להעריך כי ליברמן נסמך על מידע מודיעיני. אולי הצליח המודיעין הישראלי ליירט את פקודת המבצע לתקיפה בגז או הנחיות אחרות שיצאו מלשכת אסד למפקדי הצבא. אך עדיין מעניין יהיה לדעת אם לפני התקיפה הכימית, אסד עדכן את נשיא רוסיה, אף שזה לא חייב היה להיות כך. אבל ברור כי גם אם אסד החליט לתקוף בגז על דעת עצמו, בלי להזדקק לאישור של פטרוניו רוסיה ואיראן, שתי המדינות מיהרו לגבות אותו וימשיכו לעשות זאת. אסד עבורם הפך לנכס אסטרטגי, שכבר קשה להיפטר ממנו ולהחליפו.



נתן את הבכורה לרוסיה. ברק אובמה, צילום: רויטרס
נתן את הבכורה לרוסיה. ברק אובמה, צילום: רויטרס



לבושתו של אובמה



התקיפה האמריקאית בסוריה מעידה עד כמה היה קודמו של טראמפ, ברק אובמה, נרפה ורופס. אובמה התקפל ברגע האחרון, למרות שקבע ששימוש בנשק כימי הוא "קו אדום", אך לא תקף כשאסד תקף בחומרי לחימה כימיים את אזרחי מדינתו ב-2013. ההתנהלות של אובמה אמנם הביאה לפירוק סוריה מרוב כלי הנשק הכימיים שלה, אך גם איפשרה לרוסיה להפוך לפטרון של אסד ולמדינה החשובה ביותר במלחמת האזרחים במדינה.



התקיפה תשפר את דימויו של טראמפ בציבור האמריקאי ואולי גם מסיטה תשומת לב מהחקירות נגדו. אך זו תהיה תהילה חולפת אם הוא לא יגבש מדיניות ברורה כלפי סוריה והמזרח התיכון. ולכן, למרות חשיבותה של התקיפה האמריקאית בירי 59 טילי "טומהוק" ששוגרו מספינות של הצי השישי בים התיכון, היא עדיין לא מצביעה על שינוי אסטרטגי בגישת ממשל טראמפ לגבי המערכה בסוריה. הסיכויים להדחתו של בשאר אסד וסיום המלחמה נותרו רחוקים כפי שהיו לפניה.



התקיפה האמריקאית מאותתת למדינות הנחשבות "סוררות", כמו צפון קוריאה ואיראן, כי בבית הלבן יושב אדם בלתי צפוי ונחוש, שפיו ולבו יכולים להיות שווים. המהלך הזה יכול להיות גם איתות לישראל כי כשנשיא ארה"ב אומר שהוא מתכוון ומאמין בסיכויים להביא את הדיל האולטימטיבי להסדר ישראלי-פלסטיני, הוא מתכוון לכך ברצינות. זו הסיבה שראש הממשלה בנימין נתניהו ואפילו שר החינוך נפתלי בנט הסכימו להקפאת בנייה חלקית בהתנחלויות, לאחר שקיבלו יותר מרמזים מהממשל וחששו להרגיז את הנשיא.