חול בעיניים: לא מאוחר לחזור לישיבה המגונה של ועדת הכנסת, שדנה בשבוע שעבר בדוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, ולרה"מ, שישב שם קבל עם וטלוויזיה, מכורכם פנים ושותק, כשההורים השכולים מטיחים בו האשמות קשות, ושני מזיקיו, זוהר וביטן (הראשון התנצל והודה. והשני נשאר צרה צרורה), שנבחו כנגדם. איך זה, התפלאתם, לא קם הנתניהו והורה לצמד מהדהדיו להעביר את יציאותיהם למשטחי החול המיועדים לכך בגנים הציבוריים ולא בישיבת ועדה שאינם חברים בה?



ובכן, משיבה כתבתנו לענייני שיטות ושוֹטים, לא במקרה הזדמנו השניים לישיבה. מישהו שיער, כנראה, שהרה"מ והנתניהו שמסתתר בו לא יִזְכּוּ לדברי שבח וחנופה בוועדה – ובכוונת מכוון שילח את הצמד לאבטחו, פוליטית, דרך פגיעה גסה בהורים השכולים. כך הסיטו את הדיון ממחדליו הגורליים של הרה"מ במבצע להתלקחות הדוחה בין שני הח"כים להורים השכּוּלים. הרה"מ נִיצַּל שוב מהדיון ההכרחי ומהגדרה ברורה של כישלונו כמנהיג ומצביא עליון, וכל הזעם ניתך על שוליותיו. ומכיון שנהגו כשוֹטים, נשאלת השאלה: מיהו הפיקח ששלח אותם? בטח איזה מניפולטור מנוסה בענייני נזיקין, עיקופין וחמקמקוּת, בחיים ובפוליטיקה. נחשו מי. יו"ר הוועדה אלהרר חייבת להחזיר את הוועדה לדיון ההכרחי והממצה.



חייבים לחזור למסלול. ח"כ אלהרר ורה"מ נתניהו במהלך הדיון. צילום: מרק ישראל סלם
חייבים לחזור למסלול. ח"כ אלהרר ורה"מ נתניהו במהלך הדיון. צילום: מרק ישראל סלם



תנו מקום לחילונות



שיבוט השבת: אני, מתוודה פרשננו לענייני אמונה ואֵמוּן, מאמין באלוהים או בכוח שיצר את עצמו ואת תבל רבה ויושביה והניח להם את החירות להתנהל כרצונם, לטוב ולרע. אני מאמין בשיח החד־צדדי, האינטימי, שבין אדם לאלוהיו ובקיום מצוות הומניות וחברתיות, שבינך לעצמך ולסביבתך, לשמירת שוויון, חירות המחשבה והביטוי. אינני מאמין בהשגחה העליונה ובעבודת האל, בטקסים לכבודו, בתעשיית התפילות והחנופה או בלימודי התורה שנועדו לייצר, כביכול, יהודים לגיטימיים יותר. ואין עליונות רוחנית לחלק מהרבנים, בעיקר אלה שזוממים לכפות עלינו מציאות עבר אפלה על חוקיה ואיסוריה. אלה שליחים מוסמכים לא מהקב"ה, אלא מטעם עצמם. אני כופר בעיקר בעסקני ומתווכי הדת, העושים מהאמונה קרדום לחפור בה, ובעזרת מחדלי הרה"מ ובתמיכת השר בנט, משתלטים על חיינו ומְדתִּים אותם.



אז לידיעת המבקשים להפוך את שַׁבַּתִּי לשַּבַּתָּם, אני (ואחרים. הרוב העצום, בינתיים) אמשיך לוותר על תפילות בפומבי, אלך לים או לכדורגל, אקרא עיתונים וספרים, אראה סרטים וטלוויזיה ואנכח בהופעות, הצגות ואירועים בערב שבת ובשבת. אם הייתי צעיר יותר, הייתי הולך עם נכדי לפאבים ולמועדונים. כן, וגם אקפוץ למרכול הסמוך ואקנה ביצים ובצלים לארוחת השבת, במצפון יהודי נקי. אף אחד, כולל בג"ץ, לא יוכל לאנוס אתכם לוותר על שבתכם ועל שמירתה. אף אחד, גם לא אתם, יוכל לאלץ אותנו להימנע מקיום שבת חילונית, כמנהגנו. אומנם כוחכם רב, כי בן־גוריון חטא והתיר עירוב של פוליטיקה ודת בדמוקרטיה, אך אתם רק 21 ח"כים, שמרשים לעצמכם, בגיבוי הממסד הפחדן והצבוע, לנהוג כאילו משקלכם גדול פי ארבעה. היזהרו. יום אחד, והוא לא רחוק, יתעוררו ההמונים ויצאו שוב לכיכרות ולרחובות במחאה אדירה נגדכם ונגד השלטונות והפוליטיקאים שאפשרו לכם את ההשתלטות הזאת על חיינו. תנו קצת כבוד ודרך ארץ, שקדמה כידוע לתורה, גם לעקרונות החילונות ולשבת שלה.