את מאה הימים הראשונים שלו בבית הלבן התחיל דונלד טראמפ בקבלת פנים נלהבת לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. את מאה הימים הבאים הוא פתח השבוע בפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.



גילויי הקרבה והחברות שהנשיא הרעיף על נתניהו החמיאו מאוד לראש הממשלה, אולם המפגש לא הניב עד כה תוצאה מדינית משמעותית בחידוש המשא ומתן. אבו מאזן לא זכה לביטויי ידידות בקבלת הפנים, והסיכויים שהשיחה בין הבכיר הפלסטיני לנשיא האמריקאי תוביל לפריצת דרך או אפילו לתזוזה משמעותית בחידוש התהליך, קלושים ביותר. "אסור לזלזל בחשיבות הפגישה בבית הלבן", אמר דיפלומט מערבי. "אבל לצפות לתוצאה מדינית משמעותית מהשיחה בין השניים זה פשוט יותר מדי, בוודאי לא בעתיד הקרוב".



בין שתי הפגישות הללו קיים טראמפ במאה הימים הראשונים לכהונתו שורה ארוכה של פגישות ושיחות עם ראשי מדינות ומנהיגים עולמיים. התוצאה המעשית של ההתוועדויות הללו מוערכת במקרה הטוב כשולית וזניחה. תוצאה שמנותקת לגמרי מההבטחות וההצהרות שטראמפ פיזר כמועמד ובאותו זמן משדרת פסימיות ומטילה צל כבד על הצפוי בימים הבאים.



"מאה הימים הבאים של טראמפ יהיו וייראו כמו מאה הימים הראשונים", הייתה הכותרת של השבועון "טיים", וההסכמה לה הייתה גורפת בקרב דיפלומטים בכירים בניו יורק ופרשנים בוושינגטון. בעל הטור המוערך רוג'ר כהן כתב השבוע ב"ניו יורק טיימס" על "מדיניות החוץ חסרת הערכים של טראמפ", וציין שורה ארוכה של הצהרות והבטחות בתחום היחסים עם מעצמות וארצות מרכזיות שהנשיא שיווק כמועמד ושלא בוצעו או סוכלו בתקופת כהונתו הראשונה.



עם כישלונות במדיניות החוץ הנשיא האמריקאי עוד יכול לחיות. זה לא נעים ולא מחמיא, אבל לא נורא. גם קודמיו, דיירים לשעבר בבית הלבן, לא בדיוק הצטיינו בתחום מדיניות החוץ, וזאת בלשון המעטה. שר החוץ לשעבר ג'ון קרי השקיע מאמצים רבים לקידום פתרונות מדיניים לסכסוכים אזוריים ולשיפור היחסים, במיוחד עם רוסיה וסין. אולם בתום כהונתו הוא לא יכול היה להצביע על הישג משמעותי אחד שמאמציו הניבו.


ניסה לקדם פתרונות מדיניים לסכסוכים אזוריים. קרי. צילום: רויטרס


אבל מי שהעצים את החידלון של מאה הימים הראשונים בבית הלבן הוא כמו תמיד הפה הגדול והמגלומניה של טראמפ, שהתאמץ כל כך לתאר את התחלת כהונתו כהצלחה אחת גדולה. המאמץ הזה, שבינתיים הסתיים כפרודיה נלעגת, אושש את ההערכה שגם בתקופה הבאה לא נראה שינוי איכותי בהתנהלותו. "הבעיה שלו היא שהוא עדיין מתנהג כמועמד", אומרים דיפלומטים בניו יורק, "לכן מה שצפוי שנשמע ונקרא ממנו הוא עוד הבטחות והצהרות בטוויטר, שהסיכוי ליישומן קלוש ביותר".

רפובליקנים בכירים, הנמנים עם האגף המתון של המפלגה, משתדלים בשקט ומאחורי הקלעים להשיג רוב לאישור ביטולה של רפורמת הבריאות שהנהיג הנשיא לשעבר, הידועה כ"אובמה קר". הסיכוי שזה יקרה בקרוב מוערך כקלוש. "אין להם, לרפובליקנים, רוב לפירוק 'אובמה קר'", נכתב השבוע בשבועון "טיים". היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים, פאול ראיין, אף הודה בכך בחצי פה. "אתם מכירים אותי", אמר בראיון. "אני מדבר וחושב על מאתיים ימים".

ולא יהיה כלום

המבחן האמיתי המצפה לטראמפ הוא תוכנית הפחתת מס משמעותית וגורפת שהשיק בשבוע שעבר. ההערכות הן שהתוכנית בתוכנה ולשונה המקוריים לא תעבור. חברי קונגרס וסנאטורים רפובליקנים היו הראשונים שהביעו הסתייגות ממנה, וכלכלנים העריכו שהיא תעלה לאוצר הפדרלי 9.5 טריליון דולר בעשר השנים הבאות. רק הפחתת המס של חברות תגזול מהכנסות המסים 2 טריליון דולר בעשר שנים.

הבעיה של טראמפ היא שקיצוצי מסים שלא הובטחו להם מראש מקורות מימון אינם יכולים לקבל אישור חוקתי, אלא במאמץ חריג ומיוחד שרפובליקנים לא יסכימו לנקוט. הצעות לתיקונים ולשינויים ביוזמת המסים השאפתנית שלו ירגיזו את טראמפ, כמו שעצבנו אותו השינויים שרפובליקנים בגבעת הקפיטול הציעו ליוזמתו לבטל את "אובמה קר".

זאת ועוד: חלומו הגדול של טראמפ, בניית חומה בגבול מקסיקו, נראה גם הוא על סף גוויעה. התוכנית שהפכה לשאיפה אישית יוקדת בעצמותיו, צריכה תקציב פדרלי מיוחד, שלפי הערכת מומחים יסתכם בלא פחות מ־67 מיליארד דולר. "אני מעריך שטראמפ משך ידו מתוכנית בניית החומה", אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם לאחר שסעד עם הנשיא. "לדעתי, הוא לא ייכנס למאבקים למימושה". פרשנים אומרים שהנשיא לא מודע או לא רוצה להביא בחשבון שסנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים עומדים לבחירה מחודשת ב־2018 ואינם מוכנים לסכן את סיכוייהם בבחירות במדינותיהם בהליכה כעיוורים בעקבות שאיפותיו וחלומותיו של מנהיגם.

במדיניות החוץ, המבחן המרכזי של טראמפ הוא התגובה להתגרות המתמשכת של קוריאה הצפונית, שמתעלמת ומזלזלת בגלוי בכל דרישה ואזהרה לחדול מניסויים בטילים ופיתוח נשק גרעיני. "העידן של סבלנות אסטרטגית עבר וחלף", הצהיר סגן הנשיא מייק פנס. בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס התריע טראמפ כי "קונפליקט מרכזי עם קוריאה הצפונית אפשרי". אבל ההערכות במרכז האו"ם הן שלא צפוי מהלך אופרטיבי נגד קוריאה הצפונית. בתקופה הקרובה יתמקד הבית הלבן במאמצים לשדל את סין לנקוט צעדי ענישה נגד קוריאה הצפונית, במיוחד בתחום הסיוע הכלכלי שסין מעניקה לה.

הפגישה בין טראמפ לאבו מאזן לא מבטיחה התפתחות מרעישה בחידוש תהליך השלום. גם ביקורו הצפוי כאן של טראמפ איננו צופן בשורה מדינית מיוחדת לישראל, לפחות במאה הימים הבאים.

[email protected]