ההתרחשויות בגבול הצפון של ישראל בתקופה האחרונה מגבירות את המתיחות ויוצרות מצב חדש, העלול להידרדר לחילופי מהלומות ואולי אף לעימות בלתי נשלט בין ישראל לציר הרשע - איראן, סוריה וחיזבאללה. המצב בסוריה משתנה בקצב מהיר ודורש מצדה של ישראל התאמת פעילות ודריכות מבצעית. נוכחותם של הרוסים בסוריה הפכה לעובדה מוגמרת. הרוסים, שהגיעו כביכול לזמן קצוב, מבססים את אחיזתם בסוריה כדי להישאר בה זמן רב. משכך, האינטרס הראשון במעלה שלהם הוא להביא את השלטון בדמשק לתלות מוחלטת במוסקבה, כדי לשלוט בנעשה.



במקביל, מבקשים הרוסים להקטין את ההשפעה של איראן וחיזבאללה ככל הניתן, להשאירם לצדו של אסד ככוח תומך ולוחם. לאיראנים אינטרס ברור להמשיך להיאחז בסוריה, כדי שדרכה תוכל להמשיך להעצים את כוחו של חיזבאללה כאוגדה איראנית קדמית על גבולה של ישראל. נראה כי העולם כולו ימשיך לעמוד מנגד ולא נראה כרגע גורם כלשהו שיתערב בנעשה בסוריה, מעבר לירי של כמה טילים.



האירועים האחרונים בסוריה מסתמנים כמהלכים מתוזמרים על ידי הרוסים, שנועדו לשרת את האינטרסים שלהם בסוריה. התקיפה הכימית בחאן שייחון וירי טיל הנ"מ לכיוון מטוסי חיל האוויר של ישראל, שבוצעו ללא ספק בידיעת הרוסים וכנראה גם בעידודם, נועדו לשפר את שליטת הרוסים בנעשה בסוריה. התקיפה הכימית שקטלה אזרחים רבים גורמת לזעזוע בעולם ומביאה לגינויים עולמיים - וממשל טראמפ מגיב בירי מדוד של טילי טומהוק.



העולם כולו מגדיר את אסד פושע מלחמה וקורא להדחתו. הרוסים, בעלי זכות הווטו במועצת הביטחון, הם כרגע ההגנה היחידה שיש לאסד, והמשך שלטונו תלוי בפוטין תלות מוחלטת. ישראל תקפה משלוח נשק מאיראן לחיזבאללה. הרוסים, המבקשים להגביר את השליטה במצב, מאשרים לסורים לשגר טיל SA־5 לעבר מטוסי צה"ל המתרחקים - הטיל מיורט על ידי מערך הנ"מ, וצה"ל נדרש להודות בתקיפה. העמימות מתערערת ונוצרת רגישות בין ישראל לסוריה. הרוסים נוזפים בישראל ומספקים מס שפתיים לאסד, לאיראנים ולחיזבאללה. במקביל, נערכים מגעים בין רוסיה לישראל לצורך תיאום הדוק בין הכוחות. כך משיגים הרוסים מעמד של מגיני סוריה של אסד ושליטה בגורמי הכוח באזור, כולל ישראל.



התרחיש המשורטט כאן נראה כמהלך אסטרטגי מתוכנן ואופייני לרוסים. המטרה קידשה את האמצעים, כולל שימוש בנשק כימי שבוצע בידי צבא אסד. פוטין השיג את מטרתו - אסד הוא כרגע בובה על חוט, ששלטונה תלוי תלות מוחלטת ברוסיה, והרוסים כאן כדי להישאר לאורך זמן.



המציאות החדשה שנוצרה לאורך גבול הצפון של ישראל מורכבת ולא יציבה. הלחימה והאירועים התכופים יוצרים מציאות משתנה ועלולים להביא לתגובות בלתי צפויות מצד כל אחד מהשחקנים. לישראל אינטרס עליון שלא להיגרר ללחימה בזירת הצפון כתוצאה מאירוע בלתי נשלט. אינטרס זה גובר על כל שאר האינטרסים. ההחלטות אם לתקוף את משלוחי הנשק לחיזבאללה או מטרות אחרות בסוריה, ומתי לעשות זאת, מחייבות בכל פעם הערכת מצב מדינית וצבאית, וכן שיקול דעת מרבי.



הכותב הוא אלוף במיל', מפקד חיל הים לשעבר


[email protected]