השאלה המסקרנת ביותר במהומת מסכי העשן של חקירות ראש הממשלה היא למה התכוונה הגברת ליאת בן ארי שווקי, הפרקליטה שמלווה את חקירות בנימין נתניהו, כאשר אמרה בכנס לשכת עורכי דין כי "חברות לא יכולה להסביר כל מתנה לעובד ציבור". לכאורה הנושא טופל בתקשורת ברמת הדיווח והפרשנות, אלא שהיה חסר את הסיבה לכך שהגברת בן ארי שווקי אמרה: "חברות היא טענה שעולה בהמון תיקים, והיא טענה ממשית אבל לא יכולה להסביר כל מתת". או: "כשמדובר על מאות אלפי שקלים שניתנים לעובד ציבור אני מתקשה לקבל שמדובר אך ורק במתנה מחבר לחבר".



כמובן, צפה מיד השאלה מה היה דחוף לה לרמוז שראש הממשלה, כפי שעשוי להשתמע מדבריה, עלול לעמוד לדין על קבלת שוחד לכאורה. היא הרי פרקליטה מנוסה, שליוותה המון חקירות נפיצות. ככזו היא יודעת בדיוק כיצד מתפרשים דבריה. אז מה בדיוק היא מאותתת לכל העולם ובן דודו ש"אף אחד לא מקבל או דורש מאות אלפי שקלים מחברים. צריך לבדוק בכל תיק ותיק את יחסי החברות, מתי הם החלו ומה הגודל של המתת"?



להערכתי, הסיבה לאמירות הללו היא שבן ארי שווקי צורפה לצוות שעוסק בתיקי ראש הממשלה אחרי שאורי קורב סולק משם בגין חשד לעבירות מין. שלשום הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על סגירת התיק הפלילי נגד קורב. בכל מקרה, בן ארי שווקי כנראה רואה כיצד התיק הזה נמרח. אולי היא חוששת שמישהו מלמעלה ימרח אותו עוד או יקהה את עוקצו, ראו טיפול יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי הקודם. אולי היא חוששת שיחסיו של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט עם בנימין נתניהו ישפיעו.



הדרך היחידה להחזיר מלחמה מול מגמת המריחה וההקהיה היא לאותת ליועץ המשפטי מנדלבליט "ראה הוזהרת". אני לא יודע לומר אם אמרה מה שאמרה בברכת פרקליט המדינה שי ניצן, שמינה אותה, אבל נראה שלחץ תקשורתי במהלך כל השנה האחרונה גרם להתפוגגות התירוץ של המרדף אחרי המיליארדר ג'יימס פאקר. לפתע גם ללא פאקר במשטרה ובפרקליטות אומרים שזהו תיק גדול.



התגובה של מי שהכתר בוער על ראשו היא קבועה: ״אין שום בסיס לטעון שדבר כלשהו היה פסול ביחסים בין ראש הממשלה לבין חבריו. החברות ההדוקה בין המשפחות היא עובדה חד־משמעית שאין לערער עליה, כולל גם בתקופות שראש הממשלה היה אזרח פרטי. שנית, אנו כופרים בסכומים הנקובים... כל השנים הללו לא היו שום אינטרסים ולא ניתנה שום תמורה. אנו חוזרים ואומרים: לא היה כלום, ולכן גם לא יהיה כלום״.



לעומתו מסבירה בן ארי שווקי: "המחוקק קבע ששוחד הוא לא רק מעטפה שניתנת מתחת לגשר. לפי סעיפי החוק מתת ב־100 שקל הוא שוחד לכל דבר ועניין, ולטעמי, בשיקול הדעת שלנו אנחנו מצמצמים את החוק ולא מרחיבים אותו". והמבין יבין.