הממסד האמריקאי ביצע השבוע מהלך אסטרטגי נגד דונלד טראמפ, וישראל נוצלה לרעה על ידי מבצעיו. זה קרה עם מינוי ראש ה־FBI לשעבר רוברט מולר לחוקר המיוחד שיפקח על הקשרים בין רוסיה לנשיא. הטריגר למהלך היה פגישתו של טראמפ עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שבמהלכה שיתף הנשיא במידע מסווג על כוונת דאעש בסוריה להשתמש במחשבים ניידים כדי לפוצץ מטוסי נוסעים.



לכאורה אין בעיה בהעברת המידע הזה. אדרבה, זה די מינורי. אין כאן מידע שלא ידוע לציבור. בתקופה האחרונה היו העיתונים מלאים בדיווחים על כך שהאמריקאים אסרו על נוסעים ממדינות ערב לשאת מחשבים ניידים בתא הנוסעים בטיסות לארה"ב. מעבר לזה, אם ידועים פרטים על תכנון פיגוע ספציפי ויש ביכולתם של הרוסים לעזור לסכלו, ראוי שהנשיא ישוחח עמם על כך, והגיוני שהם יעזרו לסכל את המזימה. הרי באוקטובר 2015 הופל מטוס רוסי שעשה את דרכו מסיני למוסקבה על 254 נוסעיו לאחר שדאעש החדיר לטיסה חומר נפץ בפחית קולה.



איפה הבעיה? לפי הדיווחים, היא נעוצה בכך שטראמפ סיכן את מקור המידע, שהוא - לפי מקורות עלומי שם - סוכן ישראלי הממוקם בטריטוריה שבשליטת הארגון בסוריה.



ואולם, מה שאינו מדווח בהבלטה הוא עובדות שחשיבותן אינה שולית. על פי היועץ לביטחון לאומי הרברט ריימונד מקמאסטר, טראמפ לא היה יכול למסור ללברוב את המקור משום שהוא לא ידע שהמידע הגיע מישראל ושהוא נאסף על ידי סוכן ישראלי בסוריה. מי חשף זאת? גורמי מודיעין אמריקאים בהווה ובעבר. כלומר, אנשיו של הנשיא לשעבר ברק אובמה. הם שדיברו בעילום שם עם ה"וושינגטון פוסט", ה"ניו יורק טיימס" וה"וול סטריט ג'ורנל".



חשוב להדגיש: העברת המידע הזה על ידי אותם מדליפים אינה אלא עבירה חמורה על החוק האמריקאי. זאת ועוד, היות שטראמפ לא מסר את מקור המידע שהוא העביר ללברוב, הוא גם לא פגע בישראל. המדליפים הם שסיכנו את ישראל.



השימוש במודיעין כדי לפגוע בישראל אינו דבר חדש בוושינגטון. הרי בשמונה שנות כהונתו של אובמה הייתה ישראל קורבן להדלפות חוזרות ונשנות, שבהן פיסות המידע הכי כמוסות על פעולות ישראל וכוונותיה הודלפו לתקשורת על ידי חברי קהילת המודיעין האמריקאית כדי לפגוע בה באופן ישיר.



ב־2010 הודיעו מקורות בממשל אובמה ל"ניו יורק טיימס" על תולעת הסייבר סטקסנט שפותחה בידי ארה"ב וישראל ואשר הוחדרה למחשבים במתקן הגרעין האיראני בבושהר. אותה תולעת, עד שנחשפה, גרמה לחבלה משמעותית לצנטריפוגות האיראניות. ומה הייתה דעתו של אובמה באשר להדלפת העניין? שלושה ימים קודם שעזב את הבית הלבן, העניק הנשיא לשעבר חנינה לגנרל ג'יימס קארטרייט אשר הדליף את המידע לכתב ה"ניו יורק טיימס" דיוויד סנגר.



בשנת 2013 הדליפו מקורות בבית הלבן לתקשורת - שלא בפעם הראשונה - כי ישראל תקפה יעדים בסוריה. שנה קודם לכן הדליף הממשל מידע על פעילות חיל האוויר באזרבייג'ן, וזה הוביל להפסקת הפעילות וסיכל את כוונת ישראל לתקוף את איראן משם.



בכל המקרים הייתה מטרת ההדלפות לפגוע בישראל, מלבד ההדלפה האחרונה שניצלה את ישראל ואת אהדת תומכי טראמפ כדי לפגוע בו. בכל המקרים היו המדליפים אנשים מתוך קהיליית המודיעין האמריקאית שעברו עבירות חמורות על החוק האמריקאי כדי להשיג מטרות פוליטיות. זאת אומרת, המדליפים הללו רואים בסודות הכמוסים ביותר כלי שרת פוליטי.



החיילים של אובמה


איך הושחתו מנגנוני הביטחון האמריקאיים בצורה כל כך חמורה? אין מדובר בהתפתחות אקראית. לאורך כהונת אובמה עברה קהילת המודיעין האמריקאית תהליך פוליטיזציה קיצוני. הצעד הבולט הראשון בתהליך ננקט כבר בתחילת דרכו של אובמה בהיותו נשיא.



באוגוסט 2009 הודיע שר המשפטים של אובמה אריק הולדר על כוונתו למנות תובע מיוחד שישקול את העמדתם של חוקרי CIA לדין בחשד שעינו מחבלים שחקרו. החלטתו של הולדר הייתה שערורייתית, שהרי את מעשיהם של אותם חוקרים בחנו חוקרי משרד המשפטים פעמיים בשנים שקדמו לכניסת אובמה לתפקידו, ובכל פעם הוחלט שלא להגיש נגדם כתבי אישום.



הולדר בסוף לא מינה תובע מיוחד, אבל היה די בהודעתו כדי לגרום למרבית החוקרים הטובים ביותר של הארגון לפרוש מהשירות, וכן לרבים מקציני המבצעים שהיו בעלי ניסיון רב־שנים בשטחי האויב. הם הבינו כי לא יוכלו לתפקד באווירה הפוליטית העוינת שטיפח הולדר.



"חיילים של אובמה". צילום: רויטרס
"חיילים של אובמה". צילום: רויטרס



עד כמה עוינת הפכה האווירה בקהיליית המודיעין לאורך שנותיו של אובמה? מפקד תחנת CIA לשעבר סקוט יולינגר הבהיר זאת במאמר שפרסם בעיתון "The Hill" בחודש מרץ, שכותרתו "כיצד קהיליית המודיעין נהפכה לנשק פוליטי נגד הנשיא טראמפ". יולינגר הסביר כי פוליטיזציה קיצונית המלווה בדיקטטורת המחשבה שהביאה עמה תורת הפוליטיקלי קורקט הפכה לצו השעה בזרועות המודיעין האמריקאיות.



"קהיליית המודיעין של היום, שגילם הממוצע של חבריה עומד על 32, גדלה תחת ממשל בוש המותקף פוליטית והגיעה לבגרותה המקצועית בעיקר בממשל אובמה, שטופה באווירת פוליטיקלי קורקט", הוא הסביר. "בעולם הזה רבגוניות היא מילת המפתח, למעט בכל הקשור לרבגוניות מחשבתית. אומנם עובדי ציבור מזוהים זה שנים רבות עם השמאל הפוליטי, אולם בשילוב עם תפיסת העולם הקשוחה של אובמה באשר לתקינות הפוליטית, קמה מפלצת פוליטיזציה שכמותה לא ראינו מעולם".



רוב חברי קהיליית המודיעין אשר הגיעו לעמדות המשפיעות לא היו מינויים פוליטיים. הם צמחו בתוך המערכת. על כן הם נשארו בתפקידיהם עם החלפת הנשיא בינואר. יולינגר ומקורות רבים אחרים בוושינגטון טוענים כי אלו רואים עצמם כחייליו של אובמה ושל מדיניותו גם עכשיו. על כן הם שרויים במרד נגד טראמפ, ובמרד זה כל האמצעים כשרים להשגת המטרה: להפיל את הנשיא.



יולינגר פרסם את מאמרו בעקבות ראיון שהעניקה אוולין פרקש, עוזרת סגן מזכיר ההגנה לשעבר, לרשת MSNBC. באותו ראיון סיפרה פרקש כי לקראת סוף כהונתו של אובמה שיתפו חבריה בקהיליית המודיעין כמויות אדירות של חומרים מסווגים ביותר לחברי הקונגרס הדמוקרטים, כדי שישתמשו בהם נגד טראמפ.



פרקש, אשר פרשה ממשרד ההגנה כדי למלא תפקיד במסע הבחירות של הילרי קלינטון, הסבירה כי הם עשו זאת משום שחששו. "חששנו כי אם אנשיו של טראמפ יגלו כיצד ידענו את מה שאנחנו יודעים על אנשי הסגל של טראמפ ועל יחסיהם עם הרוסים, הם ינסו לפגוע במקורות ובשיטות האיסוף - ואז לא תהיה לנו גישה לחומרי המודיעין (שנאספו נגדם - ק"ג)".



במילים אחרות, לקראת כניסתו של טראמפ לתפקידו ריגלו חברי קהיליית המודיעין האמריקאים אחריו ואחרי אנשיו בכוונה לפגוע בממשל הנכנס, תוך שיתוף פוליטיקאים דמוקרטים במידע סודי שנאסף נגדם. ופעולות אלו נמשכות גם אחרי שנכנס לתפקיד.



ב־4 במרץ פרסם טראמפ את הציוץ המפורסם שלו בטוויטר, שבו האשים את אובמה בביצוע האזנות סתר נגדו לקראת הבחירות. את הטענה שלל בבוז ובהיסטריה הממסד הביטחוני והתקשורתי בארה"ב. ואולם, מגילויים שצצו בעקבות הציוץ וגם מהמידע שנחשף קודם לכן, למדנו כי טראמפ דווקא צדק - אם כי לא ניסח את הציוץ בצחות לשון של עורך דין.



בינואר, שבועות ספורים לפני סוף כהונת אובמה, נחשף כי בקיץ האחרון בדקו סוכני ה־FBI חשד כי טראמפ או אנשיו עברו עבירות פליליות ביחסיהם העסקיים עם בנקים רוסיים. החוקרים לא מצאו עדות למימוש החשדות. במקום להניח לעניין, בחר משרד המשפטים לפעול נגדם באפיק הביטחון הלאומי. ביולי 2016 הגיש משרד המשפטים בקשה לבית המשפט לביטחון לאומי לבצע האזנות סתר נגד טראמפ ואנשיו בחשד לפעילות עוינת. מדובר בבית משפט סודי. בדרך כלל שופטיו מאשרים את כל בקשות הממשל, אולם במקרה זה נפסלה הבקשה.



באוקטובר 2016, לפני הבחירות, הגיש משרד המשפטים בקשה חדשה, צרה מהבקשה הקודמת. טראמפ לא צוין כמושא ההאזנה. במקום זאת סומנו כמה מיועציו. הפעם אושרה הבקשה. לשון אחר, לפחות מאוקטובר 2016 ועד 20 בינואר קיבלה קהיליית המודיעין אור ירוק לרגל אחר אנשי טראמפ ובפועל גם אחרי טראמפ עצמו, שכן כולם עבדו ממשרדיו בניו יורק וכולם דיברו עמו בטלפון ושלחו לו דואר אלקטרוני.



כעת מונה חוקר מיוחד לבחון את קשריו של טראמפ ואנשיו עם המשטר במוסקבה. למולר שם של איש ישר והוא זוכה להערכה מטעם דמוקרטים ורפובליקנים כאחד. עם זה, הוא איש ממסד. ג'יימס קומי, ראש ה־FBI המפוטר, הוא חברו הטוב ובן טיפוחיו.



חקירתו של מולר עשויה להיסגר מהר אך גם להימשך שנים. אם היא תארך זמן רב, יהיה טראמפ משותק בכל הקשור לניהול יחסי ארה"ב עם רוסיה ובמאבקו נגד קהיליית המודיעין המרדנית. אם כן, מינויו אינו מבשר טובות לכל מי שקיוו שעם כניסתו לתפקיד תשתנה מדיניות ארה"ב. הזוכים השבוע, עלומי שם כולם, חוגגים.



[email protected]