בתום חצי השנה הראשונה לכהונתו כנשיא, דונלד טראמפ מודה בציוץ לאזרחי ארה"ב: "אני נמצא בחקירה". מעטים, אם בכלל, הופתעו מהדברים. לטענת חלק מהפרשנים וכותבי המאמרים, טראמפ יצליח להתגבר גם על החקירה הזאת. "הנשיא ייצא גם מזה", קבע פרשן בערוץ ציבורי, והסביר: "הוא כבר ימצא על כתפי מי להטיל את האחריות לפיטורי ג'יימס קומי (ראש הבולשת לשעבר - ש"ש)". תחזית זו לא מפתיעה. זה מה שקורה תמיד.



גידול בתקריות האנטישמיות ובפגיעות נגד מוסדות יהודים? זה לא בגלל טראמפ. גל תקיפות ומעשי אלימות כלפי מוסלמים? חלילה מלהאשים את טראמפ. איך ציינו ב"ניו יורק טיימס" בציניות מובהקת? "היחסים בין שתי המפלגות המרכזיות גלשו מקרירות לכפור? אין לתופעה הזאת שום קשר לטראמפ. חתנו, ג'ארד קושנר, נחקר על חשדות לקשרים עם רוסיה? איך זה בכלל נוגע לנשיא?



צריך להבהיר: עקרונית, אין באמת קשר לטראמפ, וחבר מושבעים היה מזכה אותו מכל מעורבות לנושאים שהזכרנו, אבל מעובדה מרשיעה אחת לא היה הנשיא האמריקאי יכול להיחלץ – כל הדברים הללו קרו בתקופה שלו, במציאות ובאווירה שנוצרו בחמשת החודשים שבהם הוא נמצא בבית הלבן. נכון שארה"ב מעולם לא הייתה טלית שכולה תכלת. הדמוקרטיה האמריקאית מעולם לא הייתה חסינה מתופעות מכוערות, והזירה הפוליטית בוושינגטון מוכתמת במאבקים, במריבות ובמשברים.



אבל האירועים המתרחשים בארה"ב לאחרונה מטלטלים ומסעירים את רוחם של אזרחים רבים - בהיקף ובעומק שאינם זכורים. בסקר שנערך באחת האוניברסיטאות היוקרתיות כאן נתבקשו הסטודנטים לענות על שאלה: איזה תואר הולם את דונלד טראמפ? המילה הראשונה שבאמצעותה תיארו את הנשיא מרבית הנשאלים הייתה "אידיוט". כינויים "מחמיאים" אחרים כללו את המילים "שקרן", "בלתי יעיל", "בלתי יציב", "מגלומן". דרך אגב, המילה "נשיא" הופיעה רק במקום השישי בסקר. פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה הסבירה במאמר ארוך ומנומק, שאפילו "ילד בן 4 איננו מתנהג כמו הנשיא טראמפ". בתגובה על מאמרה, שכצפוי עורר לא מעט הדים, טענה אליסון גופניק, מחברת ספרים ומחקרים הנוגעים להתנהגות של ילדים, כי "ההשוואה בין טראמפ לילד בן 4, איננה הוגנת כלפי הילד".



שיעורי שביעות הרצון מתפקודו של טראמפ צנחו בשבוע שעבר לשפל חסר תקדים בכל הנוגע לנשיאים בחודשים הראשונים לכהונתם. באחד הסקרים לא פחות מ־60% טענו כי הם "נבוכים ומבולבלים מנשיאותו".