לא ישראל אשמה ולא המדינה האחראית. ראש הממשלה אשם והוא נושא בלעדית באחריות. ההחלטה להקפיא את הסכם מתווה הכותל לא ערערה את מעמדה של ישראל כמולדת העם היהודי. מי שנחשף מוכה, מוכתם ונלעג הוא בנימין נתניהו. הוא שמצטייר כאיש צר ואויב בעיני רוב הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב.



ההערכות שנשמעו מאז ביטול המתווה על כך שיהודים יפסיקו לבקר בישראל, ההתראות על כך שיחדלו לתרום למטרות בארץ והאזהרות שינתקו את קשריהם עם המדינה הן מופרזות. ראש הממשלה הוא שיסבול, אישית ופוליטית, מהחלטתו לרמוס הסכם רשמי שאושר בממשלתו.



נתניהו מעולם לא היה אהוד במיוחד או מקובל בקרב רוב הקהילה היהודית בארה"ב. בקרב עסקנים מקומיים ופעילים קהילתיים הוא נתפס כמרוחק, זר ומתנכר. בשום ביקור מביקוריו הרשמיים באמריקה נתניהו לא יזם או קיים פגישות עם נציגי הקהילה, ולא טרח להיוועד עם רבנים, עם אינטלקטואלים ועם אנשי אקדמיה יהודים, כפי שנהגו קודמיו. "נתניהו מעולם לא חצה את הגשר לברוקלין להיפגש עם יהודים", היא טענה הנשמעת לעתים קרובות. אבל המהלך שנקט - הסתלקות שרירותית מהסכם מתווה הכותל - פוגע, מעליב ומרגיז לא רק את היהודים השייכים לשני הזרמים הלא־אורתודוקסיים. זהו צעד בוטה וברוטלי שהציב את ראש הממשלה במעמד המפוקפק של אישיות בלתי רצויה בעיני יהודים רבים בתפוצות.



ישראל לא תיענש. האמת היא שחלק גדול מיהודי ארה"ב לא ביקרו מימיהם בישראל. אלה שנוהגים לבקר בארץ כתיירים ימשיכו להגיע מפעם לפעם. היהודים האמידים ובעלי היכולת הכלכלית התורמים באופן קבוע ומסודר למטרות בישראל מהווים מגזר מוגבל. מעטים מהם יביעו כעסם על הקפאת הסכם הכותל בהפסקה או בהקפאת התרומות. רובם הגדול ימשיכו לתרום. גם פרויקט תגלית, המביא לביקורים בישראל רבבות צעירים וצעירות מארה"ב, ימשיך בפעילותו המבורכת והמוצלחת. בשנים האחרונות, רבים מהצעירים שחוזרים מביקוריהם בישראל במסגרת תגלית מתבטאים בביקורתיות כלפי ממשלת ישראל על היחס לפלסטינים ומסכמים את רשמיהם באופן לא מחמיא.



ומה בנוגע ליחסים בין ישראל לחלקים שונים בקהילה? כבר שנים שהם נמצאים במצב רעוע, כך שעוד מכה, עוד דקירה ועוד עלבון יעמיקו את הפער וירחיקו מרפא, שבלאו הכי לא נראה כיום בהישג יד.



התחום שייפגע אנושות מהתנהלות ראש הממשלה כלפי רוב הקהילה בארה"ב הוא התמיכה בישראל והפעילות להבטחתה ולביצורה בבית הלבן ובגבעת הקפיטול. זו הסיבה שראשי ארגון השדולה הפרו־ישראלית איפא"ק הגיעו בבהילות לירושלים לקיים דיון חירום עם ראש הממשלה.



פעילי הארגון יודעים עד כמה חשובה תדמיתה של ישראל כדמוקרטיה, כמדינה המכבדת שוויון זכויות לכל וכבית לכל יהודי ויהודייה באשר הם. לא פחות מכך הם מבינים עד כמה חיונית האחדות של הקהילה היהודית ביחסה לישראל ועד כמה חילוקי דעות נשמרים במסגרת של פלורליזם וחוקי הדמוקרטיה.



העלבון שהנחית ראש הממשלה על כשלושה מיליון יהודים המזוהים כחלק משני הזרמים הלא אורתודוקסיים, מערער את הצדקת הפעילות השתדלנית שמטרתה הבטחת תמיכה באינטרסים של ישראל בחוגי הממשל והשלטון בארה"ב. זה מה שמפחיד את ראשי איפא"ק ואת הגורמים האחרים בקהילה המעורבים במאמץ לבצר את התמיכה בישראל לא רק בחוגי הממשל, אלא גם בדעת הקהל האמריקאית, שגם היא מושפעת מתנודות בתדמיתה של ישראל כמדינה דמוקרטית.



פוליטיקאי שלא מסוגל לעמוד בלחצים


מי שיספגו את גמול החטא של הקפאת הסכם הכותל הם סיכויי השלום והתקווה לפריצת דרך ניכרת בקידום פתרון מדיני לסכסוך. נשמע מוגזם? לא ממש. ההתנהלות של נתניהו בכל הנוגע למתווה הכותל - המעורבות שלו במשא ומתן לקידום ההסכם ולהשגתו, המאמצים שהשקיע להביא לאישורו בממשלה ואחרי כל זה הסתלקותו מהמחויבות - חשפה אותו כפוליטיקאי שאינו מסוגל לעמוד בלחצים ולהדוף איומים מצד שותפים לקואליציה. זו לא בדיוק תדמית של פוליטיקאי שאפשר לצפות ממנו למהלכים נועזים של פתרון מדיני.



"מה שמרגיז אותי, ולחלוטין בלתי הגיוני, הוא שנתניהו הוא שיזם והוביל את השגת הסכם הפשרה והוא שהסתלק מההסכם", אומר אברהם פוקסמן, המנכ"ל המיתולוגי לשעבר של הליגה למניעת השמצה.



פוקסמן מספר כי הוא היה מעורב אישית בשלבים הראשונים של המשא ומתן להשגת הסכם הפשרה לנגישות לכותל. "אחרי כל השנים של התייעצויות, דיונים ושיחות שיצרו את הסכם הכותל, ככה לרמוס את כל ההתחייבויות? זה נשגב מבינתי".



"ראש הממשלה גם נסוג מהצהרתו ההיסטורית על שתי מדינות לשני העמים", אמר בכיר יהודי שביקש להישאר בעילום שם. "האופן שבו הסתלק נתניהו מהסכם רשמי בנוגע לכותל מוכיח כי אין הוא בנוי לקידום מעשי של החלטות ומהלכים בעלי אופי היסטורי".



הנחישות שהנשיא האמריקאי דונלד טראמפ מפגין ביחסו ליעד השגת השלום בין ישראל לפלסטינים לא קירבה אפילו באינץ' אחד את השלום. דיפלומטים וגורמים מדיניים במרכז האו"ם בניו יורק טוענים כי הסיכויים לפתרון מדיני לא נראו כל כך רחוקים כפי שהם מצטיירים היום. "הסיכויים לא רק רחוקים, הם מעולם לא נראו כל כך נלעגים", אמר דיפלומט מערבי בכיר. "זה לא טראמפ, זה ראש הממשלה בירושלים".