כמו כל ישראלי, גם אני רוצה שראש הממשלה שלנו לא יימצא מעורב בשום צורה ובשום אגורה בפרשת הצוללות, אם יש בה משהו לא כשר. כמו כל ישראלי, גם אני מודאג מההשלכות הביטחוניות של הבחישה בנושא הזה. זה נושא אשר בדרך כלל נחשב לביטחוני מדי מכדי לדון בו, אבל עכשיו כל אחד דן בו - בכל אמצעי תקשורת ובכל תור בסופרמרקט או בפקקים למופע של רדיוהד.



האם באמת נכונה הקביעה הפזיזה שכל ישראלי היה רוצה לגלות שראש הממשלה לא מעורב ולא חשוד? נדמה לי שאני לא מדייק, כי יש ישראלים שהיום שבו נתניהו ייצא מהפרשה חף מכל רבב יהיה היום השחור שלהם. "ביבי אשם עד שלא הוכח אחרת", נכתב על שלט אשר גם אם אין להתייחס אליו במלוא החומרה, הוא בכל זאת מבטא כמיהה עמוקה של ישראלים מסוימים.



אני עוקב אחרי מה שמתגלה בכל יום בפרשה, ובינתיים אין לי מה לקבוע ואין לי מה לומר. אומנם איפוק כזה נוגד את מקצוע העוסקים באקטואליה, שחייבים לומר דבר מה על כל מה שקורה, אבל לפעמים חייבים ריסון. ובכן, נחכה. ממתינים. כולנו חייבים בינתיים לחכות לתוצאות החקירות, לא לקבוע עמדה לפניהן, ובעיקר – לא להתרפק על תקוות שנתניהו יימצא קשור לשחיתות ויואשם, איזה כיף.



אתמול נתניהו אמר בהונגריה דברים ברורים בנושא. הוא טען שאין לו ואין למקורבים אליו קשר לדברים לא כשרים בנושא הצוללות. הבה נאמין לו, או לפחות נייחל כי מה שהוא אומר - נכון. נתניהו גם הצביע על עוד בעיה בנושא העדין הזה: דיבורים פומביים בהקשר הזה הם חוסר אחריות. בינתיים עסקת הצוללות הוקפאה, וזה כשלעצמו נזק ביטחוני. ממתינים לצוללות שמתעכבות כי ממתינים לסוף החקירה.



מפתיע ולא נעים לשמוע על כספים שעוברים לכיסים פרטיים תוך כדי רכש ביטחוני לישראל. קורט וונגוט כתב פעם באחד מספריו על עורך דין שאומר שיש רגע נדיר שבו סכום כסף גדול עובר מיד ליד, וזה רגע שמי שנמצא לידו - זוכה לכך שמשהו ייפול גם לידיים שלו. עורך הדין הזה מתואר כטיפוס מאוס. זה צורם. והדבר הצורם ביותר הוא שבישראל כל זה חוקי, והתקיים כנראה גם ברכישות אחרות שאנחנו לא יודעים עליהן. זו תרבות של תאוות כסף שבה מזמן דעכה האתיקה ונמחקה המילה החשובה: ציונות. זו תרבות של "אם נותנים לך – תיקח", שכאשר היא מגיעה ל־%5 ממיליארד וחצי יורו היא חורגת הרבה מגבול ההיגיון שלי.



בעצם, כמה זה? אם החשבון שלי נכון, ואם אכן מדובר בדמי הטיפול של המתווך שאולי יהיה עד מדינה, הרי מדובר ב־300 מיליון שקל. נראה לי שיש משהו לא הגון בקבלת סכומים כאלה כקופון או כשכר טרחה בעסקה שביטחון ישראל שייך אליה, אפילו אם זהו תשלום חוקי לחלוטין. אבל אנחנו בעולם קפיטליסטי, ועד שהמדינה לא תקבע כאן כללים - כל אחד יחטוף ככל יכולתו. זה הדבר הברור לי כרגע יותר מכל מעסקת הצוללות.