בשעה שהקבינט דן אמש כיצד לסיים את משבר המגנומטרים באל־אקצא, לאחר שאתמול היה יום שקט יחסית במזרח ירושלים ובגדה, גוברת הדאגה במערכת הביטחון מכך שהזעם הערבי והמוסלמי נגד ישראל יתועל אל מחוץ לגבולות המדינה.



החשש הוא מפני ניסיונות לפיגועים נגד יעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם ובמיוחד במדינות ערביות כמו מצרים וירדן ומוסלמיות כמו טורקיה. בטורקיה התקיימה הפגנה ליד אחד מבתי הכנסת באיסטנבול, שהתפתחה לתקרית שבה ניזוק קלות השער ונזרקו אבנים. בניגוד לעבר, ההפגנה קיבלה הפעם את אישור המשטרה, דבר המעיד כי הנשיא רג’פ טאיפ ארדואן ביקש בכך לשגר מסר לישראל על מורת רוחו נוכח הארועים בהר הבית.



הצוותים הדיפלומטיים בקהיר ובירדן מצומצמים ביותר, וגם מספר התיירים ואנשי העסקים הישראליים במדינות אלה קטן מאוד. ישראל פינתה בפועל את צוות השגרירות בקהיר כבר לפני כמה חודשים.



ההחלטה המקורית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על פי המלצת המשטרה והשר לביטחון פנים גלעד ארדן, להציב את גלאי המתכות בשערי הכניסה להר הבית – החלטה שגם זכתה לאישור הקבינט - מלכדה את ישראל. הודעה על הסרת המגנומטרים תתפרש כעת ככניעה ישראלית לגל האלימות והטרור.


לפיכך, ישראל מחפשת עכשיו סולם שבעזרתו תוכל לרדת מהעץ שעליו טיפסה ולבטל את ההחלטה על המגנומטרים. כל זאת, כשהיא מבקשת לשמור על כבודה ושהדבר לא יתפרש ככניעה מבישה.



כך עוטפים את הדיונים בסוגיה בניסוחים על חיפוש “חלופות” – כמו התקנת מצלמות חכמות בשערים והרחקת הגלאים מהשערים. במסגרת המאמצים להפיג את המתיחות מתנהלים מגעים שקטים בין ישראל לירדן, שלה מעמד מיוחד בהר הבית.



עמאן מוכנה לסייע, אך היא גם חוששת מגל זעם, במיוחד מצד אזרחיה הפלסטינים, תנועת האחים המוסלמים, ופעילי טרור של "המדינה האסלאמית" ואל־קאעידה שבעבר, כבר ניסו לפגוע בשגרירות ישראל. זאת, אם גישתה תתפרש כמי שמסייעת לישראל ומשתפת עמה פעולה.



גם החלטת הרשות הפלסטינית להפסיק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ולחדול מחיפושים וממעצרים של חשודים שישראל מבקשת מהם לעצור, עלולה לפגוע במאמצי ישראל לבלום את גל הטרור, האלימות וההסתה שמרחפים באוויר.



בשורה התחתונה, ממשלת ישראל מנסה למצוא דרך לרבע את המעגל: איך להתפשר, לוותר ואף לסגת מההחלטה השנויה במחלוקת מבלי לפגוע במעמדה בחוץ - ובעיקר מבית, בקרב ציבור בוחרי הימין.