קריאת הררי הכותרות, הפוסטים והציוצים סביב פרשת המגנומטרים והמאבטח מירדן, בעיקר מציפה את התהייה: האם מישהו כאן זוכר עם מי אנחנו מתעסקים, או שכולנו התעוורנו לגמרי מרוב ספינים?



מצד אחד, התברכנו בגדודי גיבורים בלתי מנוצחים ש״לא רוצים להיכנע לטרור״, ומבחינתם כל פשרה שמונעת הסלמה ושפיכות דמים מול עמים ששמם האמצעי הוא הסלמה ושפיכות דמים, פוגעת בחוסננו הלאומי. מנגד, מצקצקים צדקני זכויות המחבלים, נציגי רוח הקודש ודוברי חמומי המוח האסלאמיסטים, שכאילו לא היו פיונים בידי מנהיגי האזור חסרי המוסר והאכפתיות לחיי אדם.



נדמה שבוויכוח השמאל־ימין העיקש שכחנו מהגדרה נושנה שלה כולנו מסכימים: אנחנו וילה בג׳ונגל. מצד אחד, חשוב לשמור על אווירה טובה בווילה, מצד שני, רצוי לזכור את הג׳ונגל. רק מה, מהטריבונה משקיפה תקשורת חובבת רייטינג שמואסת בשיח השפוי, ומחפשת עוד קולות מתסיסים של אלה שרואים רק את הווילה או רק את הג׳ונגל. במצב שנוצר, כל ארוע הוא הזדמנות לקפוץ ראש לשבלונת הוויכוח הצר כעולם נמלה, לפרוק עול, לשחרר קיטור, תוך סינון צמדי המילים ״השמאל ההזוי״ או ״הימין המתקפל״.



שיח הספינים מייצר ויכוח שטחי, ולכן גם ה״מסקנות החכמות״ שהוא מניב מרחיקות אותנו מפתרונות. ברור שרק אסטרטגיה מדינית תיתן לווילה שלנו פתרון כלשהו לטווח הארוך, ומצד שני - שום מהלך לא יספק את אלה שחולמים על אידיאל אוטופי, או את אלה שמעדיפים תגובה כוחנית אוטומטית לכל קרב מזדמן, על פני בחירה חכמה של קרבות למען מטרה ארוכת טווח.




דרוש ספין חדש




בניצוח על סבך הספינים האלו, אין ספק שנתניהו הוא אמן. אבל זה לא רק הוא - כולנו התמכרנו לספינים, בואו נכיר בעובדות. ככה זה עובד, ואם רוצים פתרון, רצוי שהוא יתאים למציאות הזו, שבה כולם מודאגים מכך שנתניהו לא יכול לתפקד תחת הררי החקירות, אם התמכרו לספין שהוא קורבן רדוף ואם התמכרו לקמפיין שהוא מושחת. זו מציאות שבה נתניהו רוצה לשרוד, אבל הוא גם רוצה קרדיט, להיות חתום על משהו. האם הוא יסתפק בתואר ריק של אורך כהונה חסר תקדים, או שבראי ההיסטוריה הוא יעדיף להיות מזוהה עם משהו קצת יותר משמעותי?



דרוש ספין חדש, משהו שיחזיק מעמד קצת יותר מיממה או שתיים כדי להותיר חותם, וגם ישרת את נתניהו בשדה הפוליטי לאורך זמן. הישגיו השבוע היו היאחזות בתקרית בירדן כדי לחזור בו מהמגנומטרים, התחמקות מדיון על חוק הלאום וסיכול ממוקד של ניסיון נוסף להעביר חוק להגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד. אומנם זה חשוב, אבל לא עדיפים ספינים שגם יקדמו נושא ממוקד, שבסוף הקדנציה הנוכחית יאפשר לו להתהדר בהישג רציני אחד?



כמה מילים נשפכו על ״שיתוף פעולה היסטורי עם מדינות ערב המתונות״, על הסדר שיקדם אינטרסים אזוריים וייכפה גם על הפלסטינים. מה קורה עם זה? עברו כבר יותר משנתיים מאז הבחירות. תעזבו את התוכן, לזה כבר אף אחד לא מתייחס היום - תחשבו על הקרדיט ועל פוטנציאל הספינים סביב ייזום מהלך גדול שכזה. הוא ישרת את נתניהו כשיצטרך לתת הסברים לכל התפרעות, לכל אירוע טרור, ובכל פעם שיתקדם משהו בנושא החקירות.