מחמיצי הפנים שוב עבדו שעות נוספות. אפילו שמעתי אחד מהם קובל על כך שראש הממשלה נפגש לעין המצלמות עם המאבטח – ואף חיבק אותו. לטעמו של מחמיץ הפנים, עצם החיבוק מעיד על כך שבנימין נתניהו נותן לגיטימציה למעשיו של המאבטח, בעוד שהחקירה טרם הסתיימה. יכול להיות שהוא הספיק גם לתדרך אותו כיצד לענות לשאלות החוקרים; הרי יש לו ניסיון רב־חקירות, לחש מחמיץ הפנים באוזני המרואיין הנבוך מן השאלה, מבלי למצמץ אפילו פעם אחת.



ואני אומר לכם, שלא היה אדם מאושר יותר מהמאבטח בעת ששמע שמי שענה לו בלשכת ראש הממשלה באמצע הלילה לאחר שירה בשני ירדנים היה בנימין נתניהו. שכן, הוא מיד הבין שבן שיחו לא מתכוון להשאירו בירדן או לאפשר לירדנים להעמידו למשפט בארצם, או לתת להמון מוסת לתבוע עונש מוות עבורו. וברגעים כאלה, אדם לא צריך יותר מזה.



אז יכול להיות שגם יאיר לפיד או אבי גבאי היו מסתדרים עם שיחת הטלפון הזו - אבל רק אדם אחד יכול להרים טלפונים בכל שעות היממה לרוזנים ולנשיאים ולראשי ממשלה - ולהעלות אותם מיד על הקו. ודומה שאין מזכירה בכל העולם שתגיד לראש הממשלה משהו כמו “הוא יחזור אליך”. זה לא קרה בעבר וזה לא קרה גם הפעם. המלך הירדני הבין מיד שהוא לא יכול לשחק עם המאבטח. בבית הלבן, וגם בקרמלין, ולא רק בשני המקומות האלה, ביום או בלילה, מפסיקים כל אירוע – ומעבירים את השיחה למי שצריך. אינני יודע עם מי דיבר בנימין נתניהו, או מה עשה באותה העת נשיא המדינה הכי חשובה בעולם המערבי, אבל אני מניח שהשיחה התקיימה בזמן אמת.


רק אחד יכול להעלות מנהיגים מיד על הקו. נתניהו עם המאבטח זיו. צילום: חיים צח, לע"מ


ואם זה היה נשיא ארצות הברית, התוצאה הייתה מיידית. בתוך שעות, המאבטח ושאר אנשי השגרירות היו בישראל – ולא הייתה כל סיבה שבנימין נתניהו לא יברך על המוגמר בחיבוק חם. הירדנים יכולים לכעוס עד לב השמיים – אבל מאומה לא יעזור להם. המלך יודע ששרידותו קשורה בישראל. הוא מקבל ממנה מים וגז ועוד תופינים – אולם מה שהכי חשוב לו זו הידיעה שצה”ל ייחלץ לעזרתו, כמו שהוא כבר עשה בעבר, בעת שארגונים פלסטיניים ניסו בשנות ה־70 להשתלט על ארצו. אביו, המלך חוסיין, קרא לעזרה – וצה”ל הגיע.

אז אני יודע שחלק מהקוראים ירצו לקרוע אותי לגזרים מפני ששוב אני מהלל ומשבח את מי שהם לא אוהבים – וחלק אף ירצו לדעת מה אני מקבל בתמורה; אז זהו, שכלום. אני בסך הכל אזרח שרואה נכוחה את הדברים ומנסה להעביר את נקודת המבט שלי לאחרים.

במיוחד את העובדות האלה: אין זו הפעם הראשונה שבה ביבי מגלה קור רוח ותושייה. במהלך הקדנציה הראשונה שלו כשל המוסד בניסיון לחסל את חאלד משעל בעזרת רעל. שניים מאנשיו נתפסו על חם – והיה חשש שהם יוצאו להורג – אפילו ללא משפט. נתניהו מיהר לשלוח נסיוב המנטרל את הרעל עם רופאה. חייו של משעל ניצלו – וכל אנשי המוסד חזרו בשלום. והיו עוד מקרים מסוג הזה – אבל היריעה קצרה מלפרטם. ולכן, אל מול כל הניסיונות של חורצי לשון הרע להציג את ראש הממשלה כמי שנתפס לפאניקה או לאובדן שליטה, חשוב שכולנו נדע את האמת.