רק הליכוד יכול להוריד את הליכוד מהשלטון. השאלה המעניינת כל חוקר של ההתנהגות האנושית היא, אם כן: מדוע לא נחים לרגע בליכוד במאבק למען המטרה הזו של הפלתו? המאמצים שנעשים בליכוד למען הדחתו מהשלטון הם ממש על־אנושיים. רק אנשים חדורי מטרה יכולים לבצע בנחישות כזו את חזונם להיפרדות מהשלטון.



נכונה בעיניי הטענה שיריבי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליטו להפיל אותו בעזרת רדיפות משפטיות, כי הם לא מצליחים לנצח אותו בקלפי. נכון גם שיש לשים לב לטענה של אלן דרשוביץ, מגדול המשפטנים ואנשי המוסר בעולם, שרדיפה משפטית כזו היא סכנה לדמוקרטיה. נכון גם שהשאלה החריגה של גאולה אבן־סער לדרשוביץ, אם מישהו שילם לו כדי להביע את דעתו זו לטובת נתניהו, גרמה להרבה ישראלים הגונים להתקומם, ודווקא להתעודד בתמיכתם בנתניהו.



השאלה, אם כך, היא: מדוע נתניהו כל כך מתאמץ לגרום לכך שבוחריו בכל זאת לא יבחרו בו עוד בקלפי, ולגרום בעצמו להפלת שלטונו לא בחקירות אלא בבחירות? מה, האם הוא כל כך שואף לכך שהליכוד ייכשל בבחירות בעוד שנתיים? מניין לו איזה שלטון יגיע אחרי הליכוד? מי אמר לו ששלטון של גבאי או של לפיד או של מנהיג מפלגה נוספת שאין ספק שתצוץ לפני הבחירות, יהיה טוב יותר למדינה? זו שאלה לא קלה. הרי אם לדעת הליכוד, שלטון של מפלגה אחרת לא יהיה בהכרח טוב יותר למדינה, מדוע הם מתעקשים שם בליכוד לדחוף כל כך הרבה אזרחים שבחרו בליכוד לבחור במפלגות אחרות? קשה לי להבין.



ראש הממשלה מקיים מדי פעם ישיבות חירום, כך נראה לי, ומציב את השאלה הזו: “עם כל הצניעות, אפשר לקבוע שרוב אזרחי ישראל מאמינים שאין כרגע מנהיג שניחן ברמה שלי וביכולות שלי להנהיג את המדינה. רוב אזרחי המדינה סבורים שאין בקרב המנהיגים האחרים מישהו שיכול לקחת את מקומי. מגמה זו נראית יציבה למדי לאורך זמן. עלי אם כן לעשות מעשים שבגללם, אף שהישראלים סבורים שאני המנהיג בעל התכונות הטובות ביותר, הם בכל זאת לא


יבחרו בי.



אורן חזן וחבר הפרלמנט הירדני יחיא סעיד. העימות ההזוי לו היה שותף הח"כ הוא מאמץ להרחיק מצביעים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אורן חזן וחבר הפרלמנט הירדני יחיא סעיד. העימות ההזוי לו היה שותף הח"כ הוא מאמץ להרחיק מצביעים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לכן אני מאמץ בקפדנות אורח חיים ראוותני עם סיגרים מוגזמים, מקבל לכאורה מתנות שלא נאה שאקבל, ובנוסף גם מאפשר לכל מיני מקורבים שלי להיות בקרבת זרמי הכספים המשולמים למען ביטחון ישראל, ולשאוב מהם לכאורה בלי בושה דליים וחביות של כסף לעצמם. ההנחה שלי היא שאם כל הדברים האלה יתגלו וייחשפו לציבור, הרי בסופו של דבר הישראלים לא יבחרו בי, אף שהם חושבים שאני בעל היכולות הגבוהות ביותר להובלת המדינה”.



כאשר חשבו בוחרי 30 המנדטים של הליכוד שהמפלגה שלהם רופפה במקצת את המאמצים לשכנע אותם לא להצביע יותר עבור הליכוד, הגיע ח”כ אורן חזן אל גשר אלנבי מלא עזוז כמו קפטן תחתונים, מוכן לקרב אגרופים עם חבר פרלמנט ירדני, יורה שטויות לכל עבר. איש לא יודע היום כמה מצביעים הצליח חזן לשכנע לברוח מהרעיון להצביע ליכוד, אבל קשה לומר שלא רואים את המאמצים שלו בכיוון.



חזן מסביר את מאמציו להקטין את מספר בוחרי הליכוד בכך שהוא ממש כמו טראמפ: זאת אומרת, מקורי ומיוחד במינו בהתנהגותו. אבל הוא שכח שטראמפ הגיע לראשות המפלגה הרפובליקנית ולנשיאות ארצות הברית כי החל מן הימים הראשונים למרוץ שלו לנשיאות, הוא מילא אולמות עם עשרות אלפי תומכים, שעמדו בתור במשך שעות כדי לראות אותו. בהחלט לא המקרה של חזן.



במדינתנו העצמאית מתבצעת יום־יום פעילות של הליכוד להביא להפלתו הליכוד. מדובר באנשים חרוצים שלא אומרים: נדחה למחר את המאמצים שלנו להשניא את הליכוד על העם. לא. הם עושים זאת החל מן הבוקר, מהרגע שבו הם קמים.