במימון הסוכנות היהודית ובמסגרת תוכנית "מסע", מביאה עמותת "אחוות עמים" צעירים יהודים מהתפוצות לארץ ו"חושפת אותם לסכסוך הישראלי-פלסטיני מכל צדדיו", לפחות כך הם מצהירים. ארגון "עד כאן" עשה כמה בדיקות בנוגע לפעילי "אחוות עמים" לאחר שפגש אותם בעימותים אלימים עם חיילי צה"ל, וגילה כמה דברים מדהימים. 



מתברר שאנשי אחוות עמים משתמשים במימון הסוכנות כדי להסית צעירים יהודים מהתפוצות נגד חיילי צה"ל וממשלת ישראל. עכשיו, זה כמובן בסדר לחשוב אחרת, וגם לי יש ביקורת על ממשלת ישראל ולעיתים אפילו על חיילי צה"ל, אבל אני לא ממומנת על ידי הממשלה, ואני לא נוקטת באלימות כנגדה וכנגד שלוחיה, חלילה.
 
במסגרת חמשת חודשי שהותם בארץ הקודש, צעירי אחוות עמים לא מתרגשים ממסע לכותל או מהופעה של מוקי אחרי שהזיעו בשביל הנחש בזריחה, אלא הולכים מכות עם חיילים. במימוננו.

אחוות עמים עשתה ככל יכולתה על מנת להסתיר מן המממנים את פעילותה, אך ממכתב ששיגרו אנשי "עד כאן" ליו"ר הסוכנות, ובו ביקשו להפסיק מימון זה, נכתב, "מנתונים מוצקים המצויים בידינו, עולה באופן חד משמעי שצעירים שהגיעו לישראל במסגרת פרויקט 'מסע' והשתתפו בקבוצה האחרונה של תכנית 'אחוות עמים' שזה עתה הסתיימה, השתתפו בחודשים האחרונים באופן שיטתי ומאורגן במסגרת תכנית אחוות עמים בהפרות חוק מתמשכות, ובעימותים עם חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, ובפעילות אנרכיסטית קיצונית". 

הפגנת ה-BDS בפריז. צילום: AFP
הפגנת ה-BDS בפריז. צילום: AFP

 

בתמונות שצורפו למכתב נראים פעילי אחוות עמים לבושים בחולצות התנועה, במחנה צומוד. זהו מאחז פלסטיני בלתי חוקי בדרום הר חברון, שפונה מספר פעמים על ידי הצבא. פעילי התנועה נראים בתמונות כשהם נאבקים בכוחות הביטחון ומקיימים פעילויות משותפות עם הפלסטינים, לטובתם בנו את המאחז באופן בלתי חוקי. כיתוב לאחת התמונות מספר על החגיגות של אחוות עמים עם הפלסטינים שהעתיקו את מושבם למאחז, לציון "חודש של התנגדות", כך במקור. 
 
דמיינו את הזעקה שהייתה נשמעת לו כספי המדינה היו מוזרמים לארגון ימין קיצוני המביא יהודים מהתפוצות ללכת מכות עם חיילי צה"ל, לאחר שבנו מאחז בלתי חוקי של נערי גבעות יהודים. תקראו לי קיצונית, אבל נראה לי שניתן לומר באופן גורף שאין המדינה אמורה לתקצב פעילות בלתי חוקית, או כזאת הפוגעת בחיילי צה"ל. 
 
כל הסיפור הזה פורסם בחדשות ערוץ 2 באחד מערבי השבוע. לידי מעריב הגיעה התביעה המקורית של ארגון עד כאן נגד אחוות עמים. לתלונה המדוברת מצורפת גם תמונה מעמוד הפייסבוק של אחת הפעילות, שבה היא נראית מתעמתת עם שוטרים כשמחתה נגד "ריקוד דגלים" בעיר העתיקה ביום ירושלים, שאותו היא כינתה "ניקוי האזור על ידי הכיבוש הישראלי", והצהירה שאינה יכולה להזדהות עם עם ישראל שעשה דברים כאלה.
 
הארגון משתף פעולה עם ארגון ה-BDS "לוחמות לשלום", ולהם פעילויות משותפות כנגד ה"כיבוש". ושוב, זה סבבה, אבל למה אנחנו צריכים לממן את זה? "מהדוגמאות הספורות שהובאו לעיל ניתן להגיע למסקנה מוחלטת שהתנהלותה של תוכנית אחוות עמים רחוקה ממטרת פרויקט מסע, להעמיק את החינוך הציוני של הצעירים משתתפי הפרויקט", נכתב בתלונה.
 
נראה לי שנכון יהיה לא רק להפסיק את מימון העמותה לאלתר, אלא גם לבקש החזר על הגזל שגזלה ממדינת ישראל ומאזרחיה. פשוט לומר להם: אנחנו רוצים את הכסף שלנו בחזרה. רימיתם אותנו. ואם בנקמה מתוקה חפצנו, אפשר לקחת את כספי ההחזר ולתרום אותם למרכז המבקרים החדש בישוב היהודי המתחדש בחברון, עיר האבות.


שדה המריבה

שדה בועז הוא מאחז בגוש עציון השוכן בגובה אלף מטר. הוא ה-מקום להיות בו בקיץ הלוהט הזה. שדות מוריקים, כרמים, שביל עם טרסות. ישוב מעורב לכלל ישראל, המונה כיום 30 משפחות המחכות כבר 15 שנה לסיום סקר הקרקעות של המנהל האזרחי, העוסק בשטח שעליו הן יושבות. 
 
הסקר הוא הדרך של המדינה לברר מה הסטטוס של הקרקעות ביהודה ושומרון, אלו שטרם מופו. כך המדינה מגדירה איזו קרקע שלה ואיזו קרקע פלסטינית. תושבי שדה בועז רצו לגדול, וארבע משפחות זרקו עוגן והתיישבו בשלוחה מערבית. שר הביטחון דאז משה יעלון הגיע עם פמלייתו ומאבטחיו, וסיכם עם תושבי המקום שאם יפונו ארבעת הבתים החדשים, הוא יציב בראש סולם העדיפויות את הסקר של שדה בועז.
 
וכך היה. ארבעת המשפחות התפנו בשקט, והסקר קודם. בינתיים התחלף שר ביטחון והסקר, שכבר מוכן שמונה חודשים (למרות שמשרד הביטחון טוען כי הגורמים טרם סיימו את עבודתם המקצועית), לא מפורסם. תושבי שדה בועז חנוקים, ושוב ארבע משפחות החליטו להתיישב בשלוחה המערבית, בסמוך למיקום הבתים הקודמים שפונו, בקרקע שלפי בדיקתם איננה פלסטינית.
 
השבוע נפגשו נציגי הישוב עם קובי אלירז, עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, ועם נציגי המאחז. בשיחה הוצע לתושבי המאחז לפנות את ארבעת הבתים החדשים בתמורה לקידום הסקר. "תוך שנה וחצי הסקר יפורסם", נמסר לתושבים שזעמו על עצם ההצעה. הרי לפני יותר מארבע שנים יעלון אמר להם שהסקר יפורסם אם הבתים יהרסו לאלתר. הבתים נהרסו והסקר טרם פורסם.
 
אביגדור ליברמן מציע אותו דבר, והתושבים מרגישים מרומים. הם תולים את הדרישה להרוס את המבנים בהסכמה שניתנה לאמריקאים, האומרת שהמצב יוקפא: כל המבנים שהוקמו עד חילופי הממשל בארה"ב יישארו על תילם, והחדשים יהרסו.
 
לטענת המתיישבים, זאב חבר (זמביש) ראה את הסקר ומרוצה ממנו מאוד, כי בסקר מוגדרים כמעט אלפיים דונם כאדמת מדינה בלב גוש עציון, די והותר להקמת ישוב גדול ואסטרטגי.

"יתכן ויש מובלעות פלסטיניות של כמה עשרות דונם בשטח, אבל ניתן להתמודד איתן בהסדרה ובמשא ומתן. אנחנו לא מפחדים מהפרסום, אנחנו מפחדים מהמשך המצב הקיים שחונק אותנו. חלאס. אנחנו לא רוצים קומבינות, כבר אי אפשר ככה. אנחנו רוצים לבנות ישוב, ואנחנו רוצים לעשות את זה באופן חוקי". כך אמרו לנו תושבי שדה בועז. 
 
ואם יפנו? שאלנו. "אמרנו בצורה הברורה ביותר, אנחנו לא מתבצרים עם בלוני גז ולא נתעמת עם חיילי צה"ל. נציע להם כוס קפה, נעשה קריעה בבגד ונתפנה מארבעת הבתים. אבל המצב לא יכול להימשך כך".

מנועת השומר הצעיר העולמי נמסר בתגובה: "משתתפי תוכנית אחוות עמים אשר לקחו חלק בפעילות שתוארה בצורה מטעה, עשו זאת באופן עצמאי ובזמן שלא היווה חלק מן התוכנית המאורגנת. כמו כן חשוב להדגיש כי אף אחד מהם לא לקח חלק באף פעילות בלתי חוקית או באירוע שיש בו התנגדות אזרחית או אי-ציות לרשויות. כל ניסיון לטעון אחרת פשוט אינו נכון ומכפיש. הביטחון האישי והבטיחות של משתתפינו נמצאים בראש סדר העדיפויות שלנו ואנחנו מתייחסים לכך ברצינות גמורה. לאור המקרה אנו בשיחה ובשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים. לתוכנית אחוות עמים תרומה גדולה לחברה ישראלית, היא כוללת התנדבות משמעותית במשך חמישה חודשים ומחברת בהצלחה את יהודי התפוצות לישראל".