השקט והשלווה שאפיינו את גבולה הצפוני של מדינת ישראל ברמת הגולן לאורך שנים רבות עלולים להשתנות בתקופה הקרובה. ההשתלטות האיראנית על רוב שטחה של סוריה מתבצעת לאט אבל בטוח, והעובדה הזו מעוררת, ובצדק, דאגה רבה בקרב גורמי הביטחון בישראל. אלה עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות בסוריה בשעה שחיזבאללה ומיליציות שיעיות שונות, ובהן מתנדבים שיעים מכל העולם, ממקדים את השתלטותם על דרומה של סוריה, באזור הגובל עם ישראל ברמת הגולן, במגמה ברורה להציב איום של מאות קילומטרים מראש הנקרה במערב ועד דרום־מזרח רמת הגולן.



זאת הסיבה לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר בשבוע שעבר בדחיפות לוושינגטון משלחת ביטחונית בראשותו של ראש המוסד יוסי כהן, שנפגש עם היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר, סגניתו דינה פאוול והשליח למזרח התיכון ג'יימס גרינבלט, כדי לדון בהתפתחויות המדאיגות בסוריה.



לפי הפרסומים, בחסות הפסקת האש בסוריה ובסיועה של איראן בעזרת חיזבאללה והמיליציות השיעיות, הצבא הסורי השתלט לאחרונה על רצועה של כ־30 קילומטר באזור שרשוח הגובל עם ירדן, בדרום־מזרח סוריה. עובדה זו מעוררת דאגה גם בירדן, שמתבוננת בעיניים כלות באיום שמתהווה לנגד עיניה על גבולה עם סוריה.



המציאות החדשה שנוצרת ליד הגבול של ישראל עם סוריה הופכת לאיום אסטרטגי, כל זאת בשעה שבימים האחרונים חברת אימג'סט, שמפעילה את הלוויין הישראלי "ארוס בי", פרסמה תצלומי לוויין של מפעל לייצור טילי סקאד הנבנה סמוך לעיירה בניאס שבצפון סוריה. מתוך פענוח התצלומים ניתן להבחין שהמפעל זהה למפעלים לייצור טילים באיראן. מכאן אפשר להניח מי עומד מאחורי בניית המתקן על אדמת סוריה.



לעובדות אלה מצטרפים דיווחים עדכניים שלפיהם ליד העיירה מסייף שבצפון סוריה הוקמו מפעלים לשיפור ושדרוג טילים במימון ובחסות איראנית, על פי אותם דיווחים. בפרויקטים הללו שותפות מלבד איראן גם צפון קוריאה ובלרוס. לאחר השלמת הפאזל הזה מתקבלת תמונה מדאיגה, ונראה שלנגד עינינו מוקמת חיזבליסטן, מדינת החסות האיראנית־שיעית שמשתלטת על סוריה ומתכוונת להשתלט גם על לבנון בעזרת חיזבאללה. מה שייווצר הוא גבול ארוך ומאיים שישמש לירי עשרות אלפי טילים וילווה בפעולות טרור של המיליציות השיעיות, שיערערו את הביטחון והשקט בצפונה של ישראל ובכלל.



כל זאת בשעה שרוסיה עוצמת את עיניה, ונכון להיום גם ארצות הברית לא עושה דבר בנדון. אולי זו הסיבה לכך שראש הממשלה נתניהו ביקש לקדם חוק שיאפשר לו, עם הקבינט המדיני־ביטחוני, להכריז על מלחמה או על מבצע צבאי גדול בלי אישור הממשלה. כנראה ההתפתחויות האחרונות, כפי שהסביר אותן בימים האחרונים ראש המוסד יוסי כהן, הן הכנה לתגובה ישראלית הולמת למצב המתהווה בסוריה. הרי ברור שמדינת ישראל לא תוכל להישאר אדישה לנוכח המצב הזה.



לצד כל זאת, איראן לא זונחת את חמאס, ולאחרונה שבה לתמוך בארגון שבו היא רואה זרוע מסייעת מדרום שיכולה לתרום למאמץ להתיש את מדינת ישראל בכל דרך אפשרית. מה שברור הוא שכל מהלך וצעד צבאי משמעותי שישראל תפעיל מול האיום האיראני בסוריה יידרש לשיתוף ואישור הבית הלבן.