שלושה יישובים חדשים עתידים לקום בגוש עציון. בשלושתם יגורו בין עשרת אלפים ל־20 אלף איש. היישובים המדוברים הם שכונה של היישוב הוותיק אלון שבות בשטח החטיבה המרחבית (חטמ"ר עציון), שכונה נוספת של אותו יישוב באזור משואות יצחק הישנה, וגבעות, שבה עתידה לקום עיר. למה "שכונה" ולא יישוב? כי כבר הרבה זמן מדינת ישראל לא הקימה יישוב חדש, בטח לא ביהודה ושומרון, אבל למתנחלים לא כל כך משנה איך יקראו לזה, העיקר שעוד גבעה תיושב. 

הקרקעות שעליהן אמורים לקום היישובים נמצאות בסטטוסים שונים. שטח החטיבה נמצא בידי צה"ל, לאחר ש"ירש" אותו מהצבא הירדני שהקים בו בסיס של הלגיון ב־19 השנים שבין 1948 ל־1967. בוגי יעלון הסכים לפנות את שטח החטיבה במסגרת פרויקט "פינוי בינוי", אך בזמנו לא הבשיל המהלך לכדי פעולה. כיום מקווים יוזמי השכונה החדשה שתתפנה החטיבה והבאגרים יוכלו להכשיר את הקרקע לבניית יחידות הדיור.



השטח הנמצא בין היישובים אלון שבות לכפר עציון יכול להכיל 500־1,000 יחידות דיור. דרישת צה"ל למהלך היא 80 מיליון שקל, סכום הנמצא כיום במשא ומתן בין הצדדים (נכון, צה"ל קיבל את השטח חינם ועכשיו הוא מנסה לעשות קופה בסכום שערורייתי, אבל זה לא הסיפור). החברה לפיתוח הרי יהודה הסכימה עקרונית למימון הפרויקט ולצד הלוגיסטי של מימושו.



הקרקע של משואות יצחק נמצאת בבעלות יהודית עוד מהימים שלפני הקמת מדינת ישראל. על שטח זה הוקם יישוב יהודי בשם "משואות יצחק", שנפל ב־1948 ולוחמיו נפלו בשבי הירדני. במפות הירדניות נכתב שזהו "שטח אויב", משום שנרכש על ידי יהודים באמצעות הקרן הקיימת. הכיתוב נשאר עד היום (גם זה לא הסיפור, אבל זה מחריד: העובדה שבמפות של המינהל האזרחי שטח של יהודים מסומן עדיין כשטח אויב מעידה על היחס שלהם למתנחלים מחד ולפלסטינים מאידך). משום שהשטח קשה לבנייה - חשוף לרוחות ובמתלול קשה - הוא לא נוצל עד עתה. אך מפאת מצוקת השטחים באזור, חוזרים המתיישבים לתכנן שכונה במקום, בגודל של כ־500 יחידות דיור.




בנייה ביו"ש. צילום: פלאש 90
בנייה ביו"ש. צילום: פלאש 90



התוכנית המשמעותית ביותר היא לבניית העיר גבעות. לפני שנים רבות תכנן משרד השיכון במקום עיר שתמנה כעשרת אלפים תושבים. לאחרונה הסתיים מאבק משפטי ארוך מול פלסטיני שדרש בעלות על חלק מהשטח. בית המשפט קבע כי על רוב השטח אין תביעת בעלות, וכי אין מניעה להקים במקום את העיר המתוכננת. כל התוכניות מאושרות ומבוצעות בתיאום מלא עם המועצה האזורית גוש עציון. בעוד כשלושה שבועות יתקיים סיור באזור, בהשתתפות נציגי משרד הביטחון, המועצה האזורית, הקיבוץ הדתי והחטיבה להתיישבות, במטרה לקדם את הפרויקטים.



"הקמת שלושת היישובים החדשים בגוש עציון, שעליהם אנו עובדים כיום יחד עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, תפתור את משבר הדיור בירושלים ובסביבתה", מבטיח משה מושקוביץ, יו"ר החברה לפיתוח הרי יהודה ומי שהקים את היישובים אפרת ואלון שבות. "בנייה ביישובים אלו היא בשורה גדולה לגוש עציון ובשורה גדולה לירושלים. התוכניות המוצעות הן כולן על אדמות שאין עליהן ערעור מבחינת הבעלות וכולן באות לחזק את גוש עציון ולמעשה לצרף אותו אל תחומי מדינת ישראל. כל שלוש ההצעות הן במסגרת השטח שמבחינה מדינית הוא בגוש עציון המערבי, שאין ספק שבכל תוכנית מדינית יישאר בידי ישראל ויצורף בבוא העת אל היישובים בקו הירוק".




והרי הכותרות



עכשיו, נניח ועובדות אלו היו מגיעות לעיתון "הארץ", הכותרת למוחרת תהיה כמובן: "ערב ביקורו של השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט - המתנחלים שוב בונים באזורים שנויים במחלוקת". מה הכותרת הזאת תעשה? תיצור לחץ על המדינאים שלא לבנות. ככה מטרפדים בנייה יהודית ביהודה ושומרון. האם הכותרת נכונה? לאו דווקא. האזורים האלה כבר מזמן לא שנויים במחלוקת, בטח לא כיום, כשאין לחץ לפתרון שתי מדינות; בטח לא כשהפלסטינים הם אבן ריחיים על צווארו של העולם הערבי; בטח לא כשדונלד טראמפ בשלטון; בטח לא בגושי ההתנחלויות; בטח לא כשמדובר בקרקע שנרכשה על ידי יהודים.



אני לא מיתממת: ברור שיש שאלה מי יישב ביהודה ושומרון, וזו אחת הסיבות לכך שהמתנחלים בונים ככל שניתן. אבל זו רק אחת הסיבות ובנוסף, ההשלכות הן לא 1:1. מעולם לא ראיתם כותרת האומרת: "ערב ביקורו של השליח המיוחד למזרח התיכון - השתלטו פלסטינים על קרקעות מדינה נוספות בשומרון", נכון? למה? כי זאת לא האג'נדה של רוב העיתונאים, ואין לזה משמעות מדינית ישירה.



אז נשארנו עם "ערב ביקורו של השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט - המתנחלים שוב בונים". טוב, זה כבר פחות נורא. כי הרי תמיד זה ערב לפני או ערב אחרי משהו. מתי רוצים שהמתנחלים יבנו? התירוץ של "דווקא בעת הזאת" כבר נשמע כמו בדיחה שחוקה. כי לכל זמן ועת לכל חפץ, חוץ מלבנייה יהודית. בין שזה בירושלים ובין שזה על הר קרח, זעקת העיתוי נשמעת תמיד ומזמן כבר מעלה פיהוק.



גרינבלט בדרך? נדאג שיכינו לו את הסודה והפירות בחדר שלו במלון "ענבל". מה הקשר לבניית שכונות באלון שבות? כל עוד יהיו מטוסים ואמריקאים, יעלו אמריקאים על מטוסים ויבואו הנה לנסות לסדר את התופעה המציקה הזאת המכונה "הסכסוך". האם זה צריך לשנות למישהו את מהלך חייו?



האם בניית היישובים האלו נוחה לבנימין נתניהו ולאביגדור ליברמן? מסופקתני. אבל זה לא קשור לעיתוי. שניהם לא נתפסים כבונים גדולים של הארץ בכלל או של יו"ש בפרט. אבל שלושת היישובים האלה הם הדרך הזולה והבטוחה מבחינתם (מבחינת מחיר פוליטי־מדיני, כמובן) להוריד את לחץ הימין מהגב שלהם, ולהראות שמה שאמרנו עליהם פשוט לא נכון, והפקה־ פקה ששמענו עד היום מהמשרדים שלהם היה למעשה רעש של באגרים שבונים את גוש עציון. הלוואי.



[email protected]